x
Annonce
Biler

Hyundai i10 får vokseværk

Den i forvejen stort skårne Hyundai i10 er vokset yderligere i den nye generation. Foto: Hyundai
Den i forvejen rummelige i10 fra Hyundai vokser yderligere i den nye generation, som lander herhjemme til næste år.

Mens det tynder ud i rækken af mikromodeller i takt med, at flere bilproducenter dropper de helt små biler, fortsætter Hyundai ufortrødent.

Det sker med den tredje generation af i10, som vises på det store IAA motorshow i Frankfurt, og lander herhjemme i begyndelsen af 2020.

Den nye model lægger sig designmæssigt op ad forgængeren. Men den vokser en tand. Den nuværende model er i forvejen en af de mest rummelige i klassen, og i den nyeste generation lægger koreanerne lidt til akselafstanden.

Annonce

Hyundai i10

Kommer nu tredje generation. Den første afløste i sin tid modellen Atos. Den nye model bygges som forgængeren i Izmir, Tyrkiet.

Mere ungdommelige købere

Målet er at tiltrække mere ungdommelige købere. Noget af virkemidlerne er en otte tommer central berøringsskærm, Apple Carplay og mulighed for trådløs opladning.

Udsynet er forbedret med en lavere bund på sidevinduerne og en mindre C-stolpe, mens åbningen i bagagerummet er sænket for at give bedre adgang.

Lanceringen sker i en tid, hvor konkurrenter som Ford Ka, Opel Adam, Peugeot 108 og Citroën C1 droppes. Samtidig fortsætter Skoda Citigo og Seat Mii kun som elbiler, mens det er uklart, om VW går samme vej med Up på sigt.

Toyota har meldt ud, at Aygo fortsætter, men altså ikke sammen med PSA. Den nye i10 lanceres med en trecylindret benzinmotor på 1,0 liter og 67 hk og en firecylindret 1,2-liters benzinmotor på 84 hk. Det er begge kendte motorer. Modellen vil også kunne fås med et firetrins delvist automatgear.

På sikkerhedsfronten bliver nødbremse med fodgængergenkendelse og automatisk op- og nedblænding standard, mens bakkamera og vejbaneassistent er muligheder i den nye i10.

Danske priser og udstyr kendes endnu ikke. Men modellen lander i alle tilfælde på et marked, hvor priserne for mikrobiler er gået op, mens konkurrencen blandt minibilerne aldrig har været hårdere.

Den nye model ligner den nuværende, men den får et mere ungdommeligt anstrøg. Foto: Hyundai
Indendørs bliver storskærm med Apple Carplay og trådløs opladning af telefonen nu standard. Foto: Hyundai
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Debatten om prisen for et menneskeliv må vente til bedre dage

Debatten er allerede i gang. Den om prisen for et menneskeliv. Den måtte uvægerligt komme, som den altid bør og gør, når staten enten går i krig, bygger stort eller blot overvejer at gøre det. Lige nu står vi foran den største sundhedsudfordring i mange, mange år med corona-krisen på vej mod sit forventlige højdepunkt her i Danmark. Så mens vi venter på stormen, så lever debatten om prisen for et menneskeliv på de sociale medier, i landets aviser og formentlig også ude i hjemmene. Den kommer selvfølgelig, fordi staten indtil videre er ved at pumpe 285 milliarder kroner ud til hjælpepakker, fordi både små og store virksomheder lukker og nogle bukker under for krisen. Så derfor er det helt naturligt, at debatten kommer. Men den kommer bare alt for tidligt. Inden du gør dig til deltager i den debat, så gør dig selv - og alle andre - den tjeneste at bruge nogle minutters tanker på følgende: Hvor meget er dit barn værd? Hvor meget skal staten bruge på at redde din ægtefælle i et spørgsmål om liv eller død? Og spørg dig selv, hvor mange kroner det skal koste at redde din bedste ven, hvis vedkommende har fået kræft? Når du har tænkt godt og grundigt over det, så er du langt bedre rustet til at deltage i debatten. Og du vil højst sandsynligt have fundet ud af, at der ikke kan sættes et prisskilt på den behandling, som skal redde dit barn, din ægtefælle, din bedste ven. Anderledes er det åbenbart, når man står på afstand og tænker på de mange milliarder af kroner, der lige nu bruges i Danmark - og endnu flere milliarder rundt om i hele verden. Når man står derude, og måske er virksomhedsejer eller besidder en aktiemajoritet i et firma, så er prisen meget høj. Det er utroligt nemt at sige, at det er mennesker uden følelser, der lige nu gerne vil debattere prisen for et liv. Men nogen skal starte debatten. Uanset om vi kan lide det eller ej, så er det jo et vigtigt spørgsmål. Det gælder også den dag, hvor vi ikke har corona, men kæmper med andre svære sygdomme, hvor prisen på medicin for at holde folk i live er himmelhøj. Debatten er vigtig, og den er svær. Især lige nu, hvor corona fylder det hele, hvor følelser blokerer for en saglig diskussion. Det er derfor ikke nu, debatten skal tages. Den skal gemmes til bedre dage, hvor der forhåbentligt er plads og tid til at gå i dybden med det meget svære spørgsmål; Hvad er prisen for et menneskeliv?

Aarhus

Vilhelmsborg Festspil er gået konkurs: - Det ville være uansvarligt at bruge penge på en ny opsætning

Aarhus

Sygeplejerske på hospital i corona-alarm: - Jeg har aldrig oplevet sådan et sammenhold

Kultur

Aflyse, udskyde eller gennemføre? Samlet status på arrangementer som Northside og Aarhus City Halvmarathon

Annonce