DEBAT: Heldigvis er der kommet en del gode forslag på bordet de sidste dage, som utvivlsomt bør medføre, at man genovervejer de to store projekter på Aarhus Havn, havneudvidelsen og Marselistunnelen. Det er der så sandelig god grund til.
Bemærkelsesværdigt er, at Aarhus Havns nuværende havnedirektør, Thomas Haber Borch, anerkender, at det er så længe siden, man foretog undersøgelser i forbindelse med Marselistunnelen – det var jo i forrige århundrede rent faktisk – at man måske bør gentænke arbejdsformen, og at byggeriet vil medføre store trafikale ulemper for byens borgere.
Det turde vel være logik for de fleste, så måske kan de fossilpolitikere, der stadig lever i betonens og gravkøernes tidsalder, forstå, at havnens til-/frakørsel i 2030, når CO2-udledningen skal være på 30 procent af det, den er i dag, og man i Aarhus by ønsker grønne løsninger, så er det måske ikke særligt fornuftigt at kalkulere med et unødvendigt trafikprojekt tæt på midtbyen.
Lidt grøn politik er ikke nogen skade til.
Jeg er overbevist om, at behovet i årene efter 2030 i stor udstrækning vil blive dækket af helt andre miljøvenlige transportløsninger, hvorfor man gør klogt i at skrotte alle drømme om at gennemføre et så CO2-skabende projekt her kort før 2030, som vil vise sig at være helt uanvendelig efter 2030 og fremefter.
Jeg mener også, det er glædeligt at konstatere, at der er kommet gode forslag ind i forbindelse med havneudvidelsen, der klart viser, at det ikke nødvendigvis har en negativ effekt på beskæftigelse, at man bruger andre miljøvenlige løsninger for at opnå de samme resultater.
Ja, der er mange, der endda vil mene, at de forslag, der er indkommet både med containerhuset og containerhøjden samt en kritisk gennemgang af brugerlisten, og den kendsgerning, at gennemførelsen af den grønne omstilling indenfor andre områder vil begrænse importen og eksporten af fossile brændstoffer, landbrugsråvarer, flis, cement etc. via havnen, vil styrke havnens kommercielle stilling og kan tilsikre, at havnen kan fremstå som Nordens største bæredygtige havn med de fordele, det vil give.
Lidt grøn politik er ikke nogen skade til.