Annonce
Kultur

I rollen som sit store idol kan Andrea Heick Gadeberg endelig være sig selv

Andrea Heick Gadeberg var ikke mange måneder gammel, før hun lå på kravletæppet og spjættede til Sanne Salomonsens musik. Begejstringen har holdt ved lige siden, og der er ikke nogen kunstner, Andrea Heick Gadeberg har lyttet tilnærmelsesvist lige så meget til. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Andrea Heick Gadeberg var ikke mere end et halvt år, da hun lå og spjættede til Sanne Salomonsens musik på kravletæppet hjemme i Sdr. Bjert. Det ved hun fra de videooptagelser, hun senere har set, og begejstringen er intakt. Der er ikke andre kunstnere, hun har hørt bare tilnærmelsesvist lige så meget som den 63-årige rockmama. Derfor er rollen som den unge Sanne Salomonsen i musicalen "Sanne" også en drømmerolle for det alsidige stortalent, der går efter at blive skuespiller og i tilgift har fundet et miljø, hvor hun ikke skal lægge bånd på sig selv for at undgå rollen som den mærkelige. - Jeg er skør i bolden og larmer meget, men i stedet for at se det som en negativ ting og lægge bånd på mig selv, har jeg fundet et sted, hvor jeg kan være det, forklarer hun.

Andrea Heick Gadeberg nåede at løbe ud på en mark ved Sdr. Bjert ved Kolding og skrige sin begejstring ud, ringe rundt til de nærmeste og skænke sig et ordentligt skvæt rødvin for at fejre, at hun havde fået rollen som den unge Sanne Salomonsen, inden lavinen ramte.

Lavinen af tvivl.

Den mentale automatreaktion, der ofte sætter ind, når vi står over for en udfordring, der virkelig betyder noget for os.

Og det gør rollen som den unge Sanne Salomonsen i musicalen "Sanne" i den grad for Andrea Heick Gadeberg.

Der er ikke tilnærmelsesvis nogen, hun har lyttet lige så meget til som det 63-årige rockikon. End ikke hendes mor. Og selv om hun har været gennem et intenst prøveforløb og spillet forestillingen i Tivolis Koncertsal i flere uger, så hører hun stadig "Sui-Sui", "Woodoo" og "Det Er Ikke Det Du Siger" for fuld udblæsning, så tit hun kan komme til det.

- Det har været et crazy forløb at møde hende. At stå ansigt til ansigt med sit idol er helt vanvittigt. Sanne var der til den sidste casting, og selv om jeg havde peppet mig selv op til at være ordentlig og sige pænt goddag, så faldt jeg totalt på halen og fortalte, at jeg er kæmpe fan. Jeg var lige ved at spørge, om jeg måtte få et billede med hende. Det var helt forfærdeligt.

Annonce

Blå bog

Andrea Heick Gadeberg, 20, er vokset op i et bofællesskab i Sdr. Bjert ved Kolding. Hendes mor, Trine Gadeberg, har i mange år gjort sig bemærket på musical- og revyscenen. Hendes far, Jørgen Heick, er trompetist, og Andrea Gadeberg spiller selv trompet og har gjort det i mange år.

Hun har også sunget og spillet skuespil, siden hun var helt lille. Som barn medvirkede hun både i "Annie" og "Sound of music" på Fredericia Teater, og i 2009 spillede hun rollen som lillesøsteren Karla i DR’s julekalender "Pagten".

Tidligere i år var hun med til at sikre Danmark en 12. plads ved Eurovision Song Contest, hvor hun sang kor på det danske bidrag "Love Is Forever".

Lige nu er hun aktuel med musicalen "Sanne" og som Daniel Ryes lillesøster Christina i spillefilmen "Ser du månen, Daniel".

Spiller stadig musik men er de senere år blevet mere og mere bidt af at arbejde som skuespiller.

Bor i København med sin kæreste, der læser teologi og spiller guitar.

Vokset op med Sanne Salomonsen

Andrea Heick Gadeberg sidder med benene smidigt trukket op under sig i lokalerne bag Tivoli Koncertsal. Hun er åben, imødekommende og jysk.

Hun griner af sig selv og manglen på selvkontrol i mødet med sit store idol.

Og så tvivler hun på en ydmyg, rolig måde, hvor der samtidig er plads til følelsen af, at hun er landet på helt rette hylde.

- Jeg nåede at tænke, om de nu havde sendt den rigtige mail til mig, og om jeg kunne klare det. Jeg har været bange for forestillingen, fordi det er et kæmpe projekt. Men jeg har også lært at holde af usikkerheden, for den betyder, at man ved, man skal arbejde hårdt for, at tingene går godt. Man bliver ydmyg af den. Til gengæld har det givet mig ro, at jeg kender sangene så godt, og har haft Sanne Salomonsen i min bagage i så mange år. Jeg føler, jeg har trænet op til rollen i 20 år, siger hun.

Der findes hjemmevideoer af Andrea Heick Gadeberg, hvor hun ikke er mere end et halvt år og ligger og spjætter til Sanne Salomonsens sange på kravletæppet i bofællesskabet uden for Kolding, hvor hun voksede op med sin mor, sanger og skuespiller Trine Gadeberg, og sin far, trompetist Jørgen Gadeberg.

Siden spillede hun Sanne Salomonsen-numre sammen med sin kusine for duoens fans.

Forældre og bedsteforældre.

Siden har hun sammen med sin mor skrålet med på numrene for nedrullede vinduer, mens de har kørt land og rige rundt, og Sanne Salomonsen er stadig overalt på Andrea Heick Gadebergs playliste.

Hun er fan på den lidt uhyggelige måde, som hun udtrykker det, og har længe før rollen som den unge Sanne Salomonsen dyrket hele Danmarks rockmamas fraseringer, stemmeleje og den inderlighed, hun synger med.

- Jeg føler mig aldrig alene, når jeg hører Sannes musik. Jeg føler mig altid lidt roligere, og som om jeg er sammen med nogen. Jeg har brugt hendes musik meget. Også når jeg har været ked af det og har syntes, at alt har været noget møg, siger Andrea Heick Gadeberg.

Har brugt sig selv i rollen

I musicalen spiller hun rollen som den yngste Sanne, og mens Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen og Gry Trampedach som de to ældre versioner har haft masser af arkivmateriale at nærstudere som inspiration, har Andrea Heick Gadeberg i stedet måttet trække på sine egne erfaringer.

- Jeg spiller den unge, naive, livsglade pige, der bare vil spille musik. Som det eneste. Og er god til det. Hun passer ikke ind i normen med de andre klassekammerater, og det kan jeg se mig selv enormt meget i. Jeg har også følt mig anderledes, og det har været meget naturligt for mig at spille hende i den alder, fortæller Andrea Heick Gadeberg.

Hun har til tider følt sig låst i rollen som "den mærkelige" og haft en stærk trang til at komme ud i verden, selv om hun også har forsøgt at passe ind og blive en del af fællesskabet ved at gå til håndbold i den lokale boldklub som alle andre. Selv om hun skulle trækkes ud af døren og helst ville sidde på bænken.

- Hvis jeg sagde, at jeg gerne ville synge til skolekomedien, kunne det hurtigt blive til noget med, at jeg troede, jeg var bedre end alle andre, fordi min mor er sangerinde. Jeg har været fin nok til engelsk og matematik, men jeg har altid villet synge, og det er det, jeg har været god til. Nogle gange har det været lidt svært at være et sted, hvor det ikke var helt okay, forklarer Andrea Heick Gadeberg.

Hun har ofte følt, at hun skulle lægge bånd på sig selv for ikke at være hende, der fyldte for meget eller larmede for meget.

Da hun efter at have været på efterskole flyttede til København, hvor hendes mor bor sammen med sin kæreste Kasper Le Fevre, måtte der to gymnasieskift til, før hun fandt sig så meget til rette, at hun fik sin studentereksamen.

- Jeg har haft tendens til at sætte mig i en lidt dårlig situation, fordi jeg spiller en rolle. Så bliver jeg klassens klovn, eller hende jyden, der larmer meget. Jeg har lavet alt for meget sjov på min egen bekostning. Til sidst kan jeg ikke komme ud af den rolle, og så har jeg haft brug for en ny start, fortæller det 20-årige sang- og skuespillertalent.

Om "Sanne - The musical"

Forestillingen er en musikalsk fortælling om at overleve og elske i en verden, hvor der ikke er plads til kærlighed og sårbarhed. En varm historie om venskab og trofasthed og om at finde sin egen stemme – og bruge den.

I forestillingen møder publikum Sanne Salomonsen i tre forskellige aldre. Både som den unge, oprørske Sanne, der flytter hjemmefra for at synge og spille teater. Derefter som stjerneskuddet, der topper 80’ernes hitlister og ofrer alt for musikken, og siden Sanne, der møder misbrug og manipulation og må kæmpe for først at forsørge sin søn og siden for at komme tilbage efter at være blevet ramt af en blodprop.

Andrea Heick Gadeberg spiller den unge Sanne Salomonsen, mens Nina Marie Schjødt Lybæk-Hansen spiller den mellemste Sanne og Gry Trampedach den voksne Sanne.

Forestillingen har spillet i København, Vejle og Odense og kommer nu til Aalborg 19. - 24. november, Holstebro 4. - 7. december og Aarhus 11. - 15. december.

Har fundet sig til rette

Hun bevæger sig hjemmevant blandt kostumer, parykker, efterladte kaffekopper og den elektriske stemning af at skulle ind på scenen og præstere. Selv uden publikum i salen er der noget magisk over at stå i rampelyset og vide, at om nogle timer er makeuppen lagt, håret krøllet og salen fuld af forventninger.

Men det er er her, Andrea Heick Gadeberg stortrives.

Godt nok føler hun sig stadig som hende den mærkelige, men nu er det på en god måde. Hun er blevet bevidst om sine mønstre, og så føler hun sig genkendt blandt sine kollegaer.

- Jeg minder på mange måder om min mor. Jeg er også skør i bolden og larmer meget, men i stedet for at se det som en negativ ting og lægge bånd på mig selv, har jeg fundet et sted, hvor jeg kan være det. Her skal jeg ikke slappe af eller falde ned, og jeg får ikke at vide, at jeg er opmærksomhedssøgende. For det er alle. Der er gang i den, og om aftenen er jeg helt færdig, men det har været enormt rart at passe ind et sted, siger Andrea Heick Gadeberg.

Andrea Heick Gadebergs tre Sanne Salomonsen-favoritter

1. Woodoo med Sneakers: Det har været storhittet derhjemme. Jeg tror virkelig, mine forældre har været trætte af mig, for det har været repeat, repeat, repeat. Jeg tror, det er stemningen i den. Den er dyster, fed og rocket. Jeg har virkelig dyrket de høje toner, hvor hun tager fat og vælter det hele.

2. Det Er Ikke Det Du Siger: Det er en meget sørgelig sang, men for mig har den også repræsenteret det at bryde ud af en kærestesorg, og jeg har brugt den meget til at empower mig selv. Den giver mig mod og drive, fordi jeg synes, hun er verdens sejeste. Hun er bare så badass, når hun synger det nummer, som også er enormt svært teknisk.

3. Misbrugt og forladt: Det er et meget melankolsk nummer, som har hjulpet mig meget, når jeg har følt mig ensom eller ked af det. Jeg føler mig aldrig alene, når jeg hører Sanne Salomonsens musik. Så føler jeg mig altid roligere, og som om jeg er sammen med nogen.

Bidt af film

Hun debuterede som 6-årig i musicalen "Annie" på Fredericia Teater. Siden har hun spillet "The Sound of Music" - i øvrigt sammen med sin mor - og da hun var med i DR-julekalenderen "Pagten", kom hun samtidig i et kartotek, så hun indimellem bliver ringet op, når nogen gerne vil caste hende til en bestemt rolle.

Det var for eksempel på den måde, at hun fik rollen som Daniel Ryes lillesøster Christina i spillefilmen "Ser du månen, Daniel".

En film, der betød, at hun blev endnu mere sikker i sin plan om at søge ind på skuespillerskolen og ikke udelukkende satse på en karriere som sanger. Selv om det ikke lykkedes i første omgang, kom hun dog videre efter den første prøve, og alle tre skuespillerskoler får helt sikkert en ansøgning fra Andrea Heick Gadeberg igen.

- Jeg vil stadig gerne bruge det at kunne synge, men jeg vil helt sikkert også gerne være skuespiller. Især på film. Det var en helt ny verden, der åbnede sig for mig, hvor jeg stressede over at skulle lære replikkerne og følte mig på udebane. Det skal ikke lyde, som om jeg ikke har gjort det med sang. Det har bare altid faldet mig meget naturligt. Men jeg har fået en helt ny energi og motivation for at lave teater og film. Måske mest film, hvor det er lidt nørdet. På en teaterscene er der meget store armbevægelser, men det er også fedt at dyrke det, når det som på film kommer til at handle om de små detaljer og mimikken, mener Andrea Heick Gadeberg.

Andrea Heick Gadeberg var ikke mange måneder gammel, før hun lå på kravletæppet og spjættede til Sanne Salomonsens musik. Begejstringen har holdt ved lige siden, og der er ikke nogen kunstner, Andrea Heick Gadeberg har lyttet tilnærmelsesvist lige så meget til. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Jydealarm

Hun veksler mellem indsigtsfuld selvindsigt og afvæbnende jydehumor.

Ikke for at signalere hertil og ikke længere. Slet ikke, for hun udstråler en sjælden ro og overbevisning om, at hun gerne må være, som hun er og fylde det, hun nu engang fylder. Det er mere på den energiske, livsbekræftende måde og med en indstilling om, at alt godt kommer til den, der venter.

- Det er mit konfirmationscitat, så det kan jeg altid huske. Man kan hurtigt ende med at synes, man selv er den fedeste i verden og miste idéen om, hvem man er, i den her branche. Men jeg er sikker på, at jeg nok skal holde begge ben på jorden. Jeg ved, at man skal knokle for at få jobs, men jeg er meget rolig omkring det. Hvis jeg ikke bliver skuespiller eller sanger, finder jeg på noget andet. Så tager jeg ud at rejse, lærer at spinde eller hækle eller begynder at gå til poledance.

Andrea Heick Gadeberg griner på en måde, så hun formår at få sine tilhørere til at tro, at alle fire ting ville være lige så fantastiske som at være skuespiller. Men inderst inde er hun villig til at gå meget langt for skuespillerdrømmen, og skulle hun få svært ved at huske nogle af Biblens mest klassiske citater, er der hjælp at hente. Hendes kæreste læser nemlig teologi, og han og hendes bedste venner kommer ligesom hun selv fra Kolding-området.

Derfor går hun privat rundt i en form for jydeboble, som hendes kollegaer på forestillingen er flinke til at rive hende ud af med det, de kalder en jydealarm.

- Det sværeste har faktisk været at skulle snakke københavnsk, fordi jeg er så bundjysk, siger hun og smager på ord som skønt, fantastisk og her i forskellige versioner.

Musicalen "Sanne" er suverænt det længste projekt, Andrea Heick Gadeberg har været med i, og selv om det er hårdt og kræver meget disciplin, så nyder hun at være landet et sted, hvor hun føler sig hjemme. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Har givet disciplin

Samtidig har hun gennem arbejdet med Sanne Salomonsens univers fået et dybere lag af forståelse for den stemning og personlige kontekst, sangene er skrevet i og ikke mindst den kraftpræstation, det har været for Sanne Salomonsen at komme tilbage på scenen efter at være blevet hårdt ramt af en blodprop. Desuden har det givet hende en masse disciplin.

- Først havde vi et hårdt prøveforløb, hvor vi havde prøver alle dage fra mandag til lørdag, og så har vi haft en lang periode, hvor vi har spillet forestillingen. Uanset om man har en dårlig dag eller er halvsløj, skal man finde energien og op på scenen og udstråle, at man er vildt glad og klar på alt. Det har været hårdt, men jeg er meget glad for det og meget stolt over projektet, siger Andrea Heick Gadeberg, som har et trick i ærmet, hvis det en dag skulle knibe med at finde energien.

Så finder hun et godt Sanne Salomonsen-nummer frem og trykker play - uden høretelefoner - og mærker, hvordan musikkens rytme, stemning og drive rammer noget i hende.

- Jeg er ikke god til at zoome ind i mig selv og få energi hinsides fra. Jeg får rigtig meget energi af at snakke med mine kolleger og af at høre musik. Et nummer som "Det Er Ikke Det, Du Siger" har jeg brugt enormt meget til at give mig selv mod og drive, fordi jeg synes, Sanne Salomonsen er verdens sejeste og så meget badass, når hun synger det nummer, siger Andrea Heick Gadeberg.

Godt to timer før forestillingen går hun i garderoben og lægger sin makeup. Mere sort om øjnene end ellers, men ikke så meget som den ældre version af Sanne Salomonsen. Så krøller hun det lange hår med den rødlige snert, inden hun begynder at varme stemmen op.

- Det er ret vildt at skulle spille et virkeligt menneske og formidle hendes historie. Det skal gøres rigtigt, siger Andrea Heick Gadeberg.

Stadig vildt begejstret for rollen og parat til at dele den begejstring med publikum. Men også ydmyg overfor den opgave, der venter, når musicalen nu drager videre på turnéen.

Musicalen "Sanne" er suverænt det længste projekt, Andrea Heick Gadeberg har været med i, og selv om det er hårdt og kræver meget disciplin, så nyder hun at være landet et sted, hvor hun føler sig hjemme. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Andrea Heick Gadeberg var ikke i tvivl om, at hun meget gerne ville spille rollen som sit store idol, men hun kunne ikke komme til castingen, fordi hun samtidig var i gang med optagelserne til spillefilmen "Ser du månen, Daniel". Et par uger senere blev hun imidlertid ringet op og fik en chance alligevel, og den udnyttede hun til fulde, selv om hun var ekstremt nervøs under den sidste casting, hvor Sanne Salomonsen selv var til stede. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Hun er hverken blevet mobbet eller drillet, men derfor har det alligevel indimellem været svært for Andrea Heick Gadeberg at passe ind. I nogle sammenhænge har hun måttet lægge bånd på sig selv for ikke at være for meget. Andre gange er hun blevet låst fast i rollen som hende, der altid laver sjov på sin egen bekostning. Men i skuespillermiljøet har hun fundet sig til rette blandt mennesker, hun kan spejle sig i, og det har været skønt. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Musicalen "Sanne" er suverænt det længste projekt, Andrea Heick Gadeberg har været med i, og selv om det er hårdt og kræver meget disciplin, så nyder hun at være landet et sted, hvor hun føler sig hjemme. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Andrea Heick Gadeberg har altid været god til at synge og troet, at det var den vej, hun skulle. De senere år er hun imidlertid blevet mere og mere optaget af at arbejde som skuespiller, og selv om hun ikke kom ind i første forsøg, er hun fast besluttet på at søge ind på landets tre skuespillerskoler igen. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Andrea Heick Gadeberg debuterede allerede som 6-årig på Fredericia Teater, og siden har hun blandt andet været med i DR's julekalender "Pagten". For tiden er hun aktuel i spillefilmen "Ser du månen, Daniel" og i musicalen "Sanne". Foto: Birgitte Carol Heiberg
Andrea Heick Gadeberg lægger selv sin makeup og går som regel i gang et par timer før forestillingen begynder. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Andrea Heick Gadeberg har altid lyttet meget til Sanne Salomonsens musik og brugt den til at finde mod og drive i sig selv eller, når hun har følt sig alene eller ked af det, til at finde ro. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Andrea Heick Gadeberg lægger selv sin makeup, men som den unge Sanne Salomonsen skal hun have knap så meget sort om øjnene som sine skuespillerkolleger, der spiller den mellemste og voksne rockmama. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Andrea Heick Gadeberg lægger selv sin makeup og går som regel i gang et par timer før forestillingen begynder. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Andrea Heick Gadeberg lægger selv sin makeup og går som regel i gang et par timer før forestillingen begynder. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Når makeuppen er lagt, skal håret krølles. Den del sørger Andrea Heick Gadeberg også selv for. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Når makeuppen er lagt, skal håret krølles. Den del sørger Andrea Heick Gadeberg også selv for. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Krøllerne bliver sat med lak. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Andrea Heick Gadeberg er helt vild med Sanne Salomonsen og hendes musik, men med sine 20 år er det endnu ikke lykkedes hende at komme til koncert med sit idol. Det skal der laves om på inden så længe, mener hun. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

En opvisning i socialdemokratiske valgløfter

Da Helle Thorning-Schmidt i 2011 tiltrådte som Danmarks første kvindelige statsminister, blev det hurtigt klart, at det reelt var de radikale, der sad på magten, mens stort set ingen af hendes socialdemokratiske mærkesager og valgløfter blev gennemført. Da landets næste kvindelige statsminister, Mette Frederiksen, mandag kunne præsentere sin første finanslov, var det det stik modsatte - en opvisning i hvordan man sætter sig på magten og gennemfører sine valgløfter, mens det radikale støtteparti blev kørt helt over. Anført af tidligere Aarhus-borgmester finansminister Nicolai Wammen lykkedes det at få lavet ikke alene en af de rødeste finanslove meget længe set. Der er samtidig fundet plads til at kunne gennemføre rigtig mange af de socialistiske løfter, som vælgerne blev stillet i udsigt op forud for valget i sommer. Godt nok er det helt store valgløfte om tidlig tilbagetrækning til de fysisk nedslidte endnu ikke gennemført, men rigtig mange af de øvrige løfter er faktisk. Ikke mindst fik psykiatrien et meget længe ventet løft. I årevis har området været forbigået og kraftigt underprioriteret, og derfor var det også helt på sin plads, at Wammen levede op til løfterne fra valgkampen og sikrede midler til en af vores samfunds mest udsatte grupper. Der er stadig plads til forbedring, men finansloven var på det punkt et skridt i den rigtige retning. Til gengæld må det være mere end svært for den radikale leder Morten Østergaard at kigge sine vælgere i øjnene i disse dage. Socialdemokraterne gav enkelte indrømmelser på indvandrerpolitikken, men ellers bankede Wammen for alvor de radikale på plads, og radikale vælgere må med skuffelse konstatere, at dagene, hvor partiet via Margrethe Vestagers ledelse styrede Danmark, endegyldigt er forbi. I hvert fald er det umuligt at se radikale aftryk på den økonomiske del af finansloven, som til gengæld desværre må skabe jubel hos SF og Enhedslisten. For endnu en gang er den socialistiske misundelsespolitik og mærkesager slået igennem for fuld kraft med ekstra arveafgift og øget offentligt forbrug. Radikale har ellers gentagne gange langet ud efter borgerlige regeringer og specielt støttepartiet Dansk Folkeparti, som er blevet beskyldt for at se stort på alt andet indvandringspolitikken, men det er lige præcis det samme, man med rette nu kan beskylde det tidligere borgerlige midterparti for. Det virker i hvert fald som om, at Morten Østergaard har givet køb på alle økonomiske ønsker for at få små indrømmelser på spørgsmål om indvandring. Det er stærkt bekymrende, for Østergaard burde have været garanten for, at den røde regering økonomisk blev trukket i retning af midten. Det blev den på ingen måde, og derfor fik vi den rødeste finanslov i mange år. Den er blottet for jobskabende initiativer og hensyn til erhvervslivet men til gengæld med en regering, der bruger stort set hele det økonomiske råderum i et hug. Det giver øget velfærd på kort sigt men kan på længere sigt blive en meget dyr fornøjelse.

Aarhus

Flere mænd ville se Mormon-musicalen

112

Spottede fællestræk ved villaindbrud: Tre mænd fra Aarhus idømt flere års fængsel

Annonce