Annonce
Erhverv

IC4-aflysninger mellem Aarhus og Fredericia fortsætter i mindst to uger endnu

IC4-togene holder stille, mens der arbejdes på at forhindre, at flere hydraulikpumper river sig løs. Det er endnu uvist, hvor længe arbejdet vil stå på. Arkivfoto: Kim Haugaard/Scanpix

DSB bøvler fortsat med at gennemgå IC4-togene for tekniske fejl. Det betyder flere aflysninger og ændringer.

De hårdt prøvede togpassagerer, der har været ramt af IC4-togenes fravær de seneste par dage, må væbne sig med tålmodighed.

DSB oplyser, at man bliver nødt til at fortsætte med at aflyse og ændre afgange helt frem til 26. marts.

Det skyldes, at samtlige 77 IC4-tog skal gennemgås for en mulig teknisk fejl, som har ramt enkelte togsæt den seneste tid.

Og muligvis kan der gå endnu længere tid med uregelmæssig drift, forklarer informationschef Tony Bispeskov fra DSB.

- Vi vil gerne give vores kunder en tidshorisont for, hvor længe det her står på. Og foreløbig må man regne med, at det varer de kommende 14 dage.

- Men det er vigtigt for os, at vi får arbejdet grundigt med det, så vi sikrer, at vi sætter IC4-tog ud, som fungerer fuldstændig, som de skal.

- Derfor vil der i hvert fald gå to uger med det arbejde, siger han.

Mere præcist betyder det, at myldretidstogene mellem Kalundborg og København og Nykøbing Falster og København er aflyst.

Det samme gælder for hverdagsforbindelserne i myldretiden mellem Aarhus og Fredericia.

Samtidig er regionaltogene på Vestfyn aflyst og erstattet af togbusser.

Endelig er der også enkelte lyntogsafgange mellem landsdelene, der udgår.

Det var en hydraulikpumpe, der rev sig løs på et IC4-tog tirsdag, der fik DSB til at tage alle IC4-togsættene ud af drift.

Samme fejl opstod i et lignende togsæt to uger forinden.

- Det må selvfølgelig ikke ske, og derfor skal vi have det undersøgt nærmere, ligesom vi skal finde ud af, hvilke afhjælpende foranstaltninger, der skal til for at få IC4-togene ud at køre igen, siger Tony Bispeskov.

DSB besluttede for nylig at tage de fejlbehæftede IC4-tog helt ud af produktionen i 2024.

Der er dog brug for togene indtil da, primært i regionaltrafikken.

/ritzau/

Annonce
For abonnenter

Fynbo med fem robotfirmaer: Søren Juul køber op og skyder mange flere penge ind i robotterne

AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Østjylland

Se billederne: Byens børn tog godt imod dem fra bøh-landet

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce