Annonce
Østjylland

Idé til byrådet: Hadsund-Peter skal køre turister og gæster fra Dronningekajen til Sporbyen og retur

Kommer skinnebussen Hadsund-Peter til at vende hjem til Randers? Det arbejdes der på. Foto: Mariager-Handest Veteranjernbane
Folkene bag Scandia Ekspressen arbejder på en idé om at få den 68 år gamle skinnebus Hadsund-Peter, der er bygget på Scandia, tilbage til byen. Her skal den køre gæster og turister fra Dronningekajen til Sporbyen og retur i sommerhalvåret.

Randers: Forestil dig, at du er i byen med venner og har været ud at spise på en af byens restauranter, og så vil I gerne have en irish coffee til at slutte aftenen af på. Derfor går I i samlet flok ned til Dronningekajen, hvor skinnebussen Hadsund-Peter holder klar til at fragte jer ud til Scandia Ekspressen, så hyggen kan fortsætte. Når I vil hjem, hopper I på skinnebussen tilbage igen.

Scenariet om at åbne en veteranjernbane, godt nok ikke en lang strækning, men alligevel, er skabt i hovederne på de to hovedmænd bag Scandia Ekspressen, Jørgen Nielsen og Peter Rasmussen. Og de har nu lagt ideen foran politikerne i Randers Kommune. Mandag skal medlemmerne af miljø- og teknikudvalget debattere det og finde ud af, om de vil indgå i en nærmere dialog om projektet.

-  Jeg er meget begejstret. Jeg synes ikke engang, at man kan kalde det en skæv idé, for jeg tror, det er noget, mange mennesker vil finde interessant. Det er ualmindelig godt set af idémændene, og jeg tror, det er måske lidt for meget at kalde det et turist-eventyr, men jeg kan sagtens forestille mig, at når man har været inde at se Randers Regnskov, så vil man godt prøve en tur med skinnebussen, siger formanden for miljø- og teknikudvalget, Frank Nørgaard (DF).

Annonce

Mariager-Handest

Han har holdt formøde om Hadsund-Peters mulige hjemkomst med direktøren for teknisk forvaltning og næstformanden for miljø- og teknikudvalget, og han fornemmede en god vilje til at tage en dialog med foreslagsstillerne.

- Jeg kan da heller ikke forestille mig andet, end at alle gerne vil høre mere om projektet. Personligt synes jeg, at det er alletiders idé, også at det sker i samarbejde med Mariager-Handest banen, som også kan få noget ud af samarbejdet, siger Frank Nørgaard.

Det er nemlig meningen, at Mariager-Handest-folkene skal lægge lokomotivfører og togfører til at køre Hadsund-Peter på den 1,5 kilometer lange strækning, hvor toget maksimalt opnår en hastighed på 15 kilometer i timen. Sporbyen skal stå for drift og vedligehold af skinnebussen.

Hadsund-Peter, der har plads til 48 siddende passagerer, kan komme tilbage til Randers. Illustration: Scandia Ekspressen

For at det overhovedet kan lade sig gøre, er der flere ting, der skal gøre og gives tilladelser til, Blandt andet skal der lægges skinner over Toldbodgade igen. De blev fjernet af kommunen for et par år siden, idet de skrå togskinner over vejen udgjorde en fare for cyklister.


Jeg er jo motorinteresseret, så det er stort at høre sådan en stor V8 dieselmotor arbejde.

Frank Nørgaard (DF), formand for miljø- og teknikudvalget


Men her har idémændene en løsning, idet de er i forbindelse med et firma, der kan lægge en gummimembran ned i skinnerne, som sænkes, når toget kommer og hæves igen, så cykeldækkene ikke kan køre ned i hullerne.

Annonce

På tur i september

Onsdag 23. september var en gruppe fra byrådet, samt andre inviterede, på en køretur fra Handest til Mariager og retur. Der var deltagelse af Venstre, Socialdemokratier, de konservative og Frank Nørgard, der kaldte turen for en stor oplevelse.

- Jeg har før sammen med mine knægte kørt på veteranbanen med damptog. Hjemme, hvor vi bor, kan vi høre, når toget fløjter, så det er ikke så fjernt for os at tage en tur. Og jeg er jo motorinteresseret, så det er stort at høre sådan en stor V8 dieselmotor arbejde, siger Frank Nørgaard.

Hadsund-Peter

I 1952 blev skinnebussen Hadsund-Peter bygget på Scandia.

Den vejer 13 tons og er langt under vægten af IC4 og IC3 toget.

Det foreslås, at Hadsund-Peter vender hjem og skal køre på strækningen Dronningekajen-Sporbyen Scandia, en strækning på 1,5 kilometer.

Hadsund-Peter skal føres af folk fra Mariager-Handest Banen og kommer kun til at køre med maksimalt 15 kilometer i timen.

Skinnebussen skal køre mellem maj og oktober.

Initiativtagerne har allerede kontaktet blandt andre DSB samt flere andre for at få råd til, hvordan sagen skal gribes an.

Ambitionen fra initiativtagerne er desuden, at Hadsund-Peter skal hvile på en beslutning fra et enigt byråd.

Forvaltningen indstiller til miljø- og teknikudvalget, der holder møde mandag 16. november, at det besluttes, om der skal indgås dialog med personerne bag ideen om kørsel med skinnebussen Hadsund-Peter i Sporbyen i forhold til tekniske og økonomiske udfordringer.

Den lille skinnebus, der har plads til 48 siddende gæster, vejer 13 tons. Foto: Mariager-Handest Veteranjernbane
- Fut-fut, kan det komme til at lyde på Dronningekajen i Randers og ud til Sporbyen Scandia om sommeren fra maj til oktober med op til 10 daglige ture. Foto: Mariager-Handest Veteranjernbane
Der arbejdes på en idé om at åbne en veteranbane fra Dronningekajen ud til Sporbyen Scandia, så gæster kan blive kørt i tog til og fra i sommerhalvåret. Det er skinnebussen Hadsund-Peter, der skal transportere folk frem og tilbage. Emnet skal debatteres mandag i miljø- og teknikudvalget. Foto: Richard Sylvestersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Der er noget ravruskende galt: Læserstorm satte avisen på sporet af fejl i corona-udmelding fra Sundhedsstyrelsen

Kultur

Syv danske festivaler står sammen: Ikke realistisk med festivaler før sidst på sommeren

AGF For abonnenter

Kampen kort: Når tilskuerne er på plads i Aarhus, ligner AGF et helt andet hold

Annonce