Annonce
Debat

Ideen om en letbane til Silkeborg: At være grøn er at have lige lovlig lidt mellem ørene

"Når nationen nu endelig sætter gang i at elektrificere den østjyske længdebane til i hvert fald Lindholm, kunne man jo samtidig elektrificere Silkeborg-banen – og for min skyld gerne gøre den til sporvognslinje", skriver Uffe Lindum. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

DEBAT: Folketingsmedlem Christian Juhl fra Enhedslisten trives åbenbart godt i fortiden, siden han stadig lever i de glade motorvejsdage, da han og/eller andre klavrede op i fældnings-udsete træer for at forhindre Silkeborg-motorvejen – og de til sidst selv måtte minde om, at de sad der; så lidt interesserede de pressen og offentligheden.

Den 27. juni gentager samme Juhl så i Århus Stiftstidende ideen om en letbane til Silkeborg – så når det gælder en sådan, retfærdiggør dét åbenbart anlægssvineriet? "Hvis moral er godt, er dobbeltmoral da dobbelt så godt", som Poul Henningsens retoriske spørgsmål lød.

Skal vi ikke lige fastslå som det faktum, det er, at der ER jernbane mellem Aarhus og Silkeborg, ganske vist over Skanderborg, men også letbaner – skal vi ikke kalde dem sporvogne, for andet er de jo ikke – må nødvendigvis køre med betalende passagerer, hvis de skal kunne tjene sig bare nogenlunde hjem, og disse passagerer bor altså i stigende grad i byerne, forstå det, hvo kan.

Annonce


I min ungdom var det at være "grøn" ensbetydende med at have lige lovlig lidt mellem ørene – og pudsigt nok synes det stadig at være tilfældet.


Men når nationen nu endelig sætter gang i at elektrificere den østjyske længdebane til i hvert fald Lindholm, kunne man jo samtidig elektrificere Silkeborg-banen – og for min skyld gerne gøre den til sporvognslinje.

Til gengæld skulle Christian Juhl nok ikke kloge i CO2. Han er tydeligvis uvidende om, at CO2 blot udgør godt 0,4 promille af klodens atmosfære, det højeste i de sidste 800.000 år ifølge en klimaforsker på Syddansk Universitet, og at den sammen med vand er de grønne – bemærk farven – planters vigtigste næringsmiddel.

Skal vi ligefrem forringe de grønne planters levevilkår, når vi nu skal være så "grønne"? I min ungdom var det at være "grøn" ensbetydende med at have lige lovlig lidt mellem ørene – og pudsigt nok synes det stadig at være tilfældet.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Kvinde forsvandt fra demensplejehjem og døde: - Afdækning af forløbet viser, at der er begået en fejl undervejs

Danmark

Tirsdagens coronatal: Yderligere 46.590 coronatilfælde - tallet for indlagte når 918

Annonce
Annonce
Annonce
Byudvikling

Udsigt til motorvejsramper splitter lokalområde: Nu kommer grundejerforening med et mere spiseligt forslag

AGF For abonnenter

Stiften mener: Derfor er det en god ide at et nyt stadion 'kun' får plads til 20.000

Sport

Antonsen og Axelsen får bøde på 25.000 for DM-afbud

AGF

Jon Dagur er en hemmelighedsfuld AGF'er: - Jeg har ikke besluttet mig for noget som helst

Hanne blev overfuset af chefen og fik hjertesvigt: - Det er et grufuldt eksempel på et ødelæggende psykisk arbejdsmiljø

Aarhus For abonnenter

Campingplads til foræringspris bygger nyt: - Det kan være de samme kunder, der lejer en campinghytte den ene weekend og tager på storbyferie den næste

Debat

Vi genbruger CO2 i landbruget: Det er ikke fair at gøre os til klimasyndere

Aarhus

Faxe Kondi-kviktest: Sådan prøver de unge at fuppe sig til en corona-pjækkedag

3F-formand stopper efter afsløringer om dobbeltliv: Her er det, du skal vide om sagen

Alarm 112

Raserianfald i bus og tog: Passagerer flippede ud da de blev snuppet i at 'køre på røven'

Byudvikling For abonnenter

Stor udvidelse af Den Permanente på vej: Kan blive et aktiv for hele Aarhus

Kultur

Museernes Oscar: Aarhus-museum er nomineret til fornem pris efter to års knoklen med ny udstilling

Annonce