Om det i virkeligheden er alt, der passer i glas og ramme, ved vel ingen, men er der nogen, der ved, hvad der gør og i hvilken, er det søskendeparret Karin og Christian Skjærbæk.
”Plakaten” står der over døren til butikken, som startede tilbage i 1982. Men det hele begyndte med lp-plader.
- Familien havde en drøm om deres egen butik, fortæller Karin Skjærbæk.
- En drøm om at være selvstændige. Faktisk var det min bror Christian, der foreslog, at det skulle være lp’er, der var på hylderne. Det var et sats at åbne en butik dengang, og derfor skulle der også andre varer på hylderne. Det var de ikke i tvivl om, fortæller Karin.
Plakater var dengang kun et supplement, men det tog mere og mere over.
- Der fandtes ikke en lignende butik i Aarhus, ja, faktisk var der kun én anden af den slags: Posterland på Strøget i København.
Vægudsmykning
- Idéen med lp-pladerne holdt ikke helt. Der var ikke det salg i det, som man havde håbet, og det blev mere og mere plakaterne, der tog over. Det salg var der meget mere gang i. Det at udsmykke sit hjem. Vægudsmykningen er en del af hjemmets interiør, og det er jo nemmere at skifte et billede ud end sofaen, siger Karin.
- Der har været utrolig mange forskellige typer af plakater igennem butikken i de næsten 40 år, der er gået. Nogle er blevet klassikkere, mens andre har været her for en kortere tid. Men sikkert er det, at rigtig mange mennesker holder af, at der sker noget nyt i hjemmet med jævne mellemrum.
Dansk kunst
God kunst gør det ikke alene. Ej heller flotte farver eller et godt motiv. Det skal hænge sammen. Noget af den mest populære i butikken er og har altid været kunstplakater, for eksempel plakaterne fra Louisiana.
- Der er virkelig mange smukke og gennemførte kunstplakater fra forskellige museer, som er et rigtig godt bidrag til ethvert hjem, mener Karin.
- Mange af dem er det jo danske kunstnere, der står bag, hvilket vi gerne vil støtte op om. Karin fortæller, at søskendeparret sjældent er uenige om, hvad der skal i butikken.
- Måske er der lidt forskel på, om det er det eksperimenterende eller det klassiske, men jeg synes, vi er ret gode til at give hinanden plads til at vælge inden for, hvad vi hver især holder mest af og ved mest om, siger Karin.
Billedvæg i rammer
I mange hjem findes der en billedvæg. En væg med en stor collage af billeder i rammer. Nogle har ens rammer, andre vælger forskellige farver og størrelser, mens andre blander nyt med gammelt.
- Mange kommer i butikken med billeder af, hvad de har i forvejen. De har måske en idé om, hvad de godt kunne tænke sig, men vil gerne guides lidt. Nogle tænker farver, andre tænker motiv. Det er meget forskelligt. Men plakaterne er i den grad blevet en del af indretningen.
- Det er ikke kun plakaterne, vi kan hjælpe med. Vi har vores eget rammeværksted, så hvert enkelt billede kan nemt få sin egen ramme, inden det forlader butikken. Vi bygger den til dem, hvis plakaten, de finder, har brug for noget ganske særligt, fortæller Karin.
Det personlige
- Jeg synes, at idéen med, at man har sin egen billedvæg, er så fin. Det bliver personligt på en anden måde, end hvis man bare hænger et par billeder op rundtomkring i hjemmet. Og mangler man inspiration, byder vi meget gerne ind. Man kan komme ind og få begyndt eller bygge videre på, hvad man allerede har. Det er jo kun pladsen, der sætter grænsen for hvad og hvor meget, siger Karin med et smil.
Det er også muligt at finde inspiration i magasiner og via posts fra bloggere.
- Det sjove er også, at man stadig kan synes om noget, man også syntes var lækkert, da man var 20. Der er ikke rigtig nogen regler. Men der kommer hele tiden nyt til. Nye udtryk, nye motiver og nye kunstnere. Det er virkelig svært ikke at blive nysgerrig på det nye.
40 år i rygsækken
- Vi er en lille butik, men markedet er stort. Vi elsker den her verden. Med 40 år i rygsækken ved vi også, at vi kan noget, og det ved kunderne heldigvis også. Vi sætter stor pris på dem, der kommer igen og igen, og dem er der heldigvis mange af.
- Der kommer naturligvis også mange nye til – hele tiden. Igen er jeg sikker på, at moden med det at have en billedvæg hjemme har en stor betydning for, at man kigger sig omkring og finder noget nyt til væggen.
- Vi har verdens bedste kunder. I den tid hvor det ikke var muligt at have butikken åben grundet corona, ringede og skrev kunderne, om det var muligt at hente billeder alligevel. Og det var det naturligvis. Vi rammede gerne ind og leverede via click&collect udenfor forretningen.
- Vi blev rørte over den opbakning, vi fik i den tid. Det betød virkelig meget. At kunderne kiggede vores vej – selv i sådan en situation, hvor alle jo var berørt på den ene eller anden måde, siger Karin.
- Vi er her stadig, og det bliver der bestemt ikke lavet om på. Vi er vilde med vores kunder, og vi er vilde med det, vi laver.
Plakaterne – billederne – farverne – motiverne. Man bliver glad af det. Kom ind. Kig dig omkring. Man trækker på smilebåndet og finder – uden tvivl – noget, der kan skabe glæde.