Annonce
Debat

Ikke mere letbane – lad BRT-busser fragte passagererne

En af Malmøs grønne BRT-busser. Foto: Ole Christensen
Annonce

Læserbrev: Jeg har den seneste tid fulgt de mange indlæg i Århus Stiftstidende vedrørende fordele og ulemper i forhold til letbane og el-drevne busser, de såkaldte BRT-busser.

Hvor er det dog trist at iagttage, hvordan visse af byens ledende socialdemokrater, såsom Ango Winther og Kristian Würtz, hårdnakket plæderer for videreførelse (læs: nye etaper) af et antikveret og aldeles ufleksibelt transportmiddel i Aarhus’ stærkt trafikerede centrum. Ligesom de samme folkevalgte igen og igen lufter planer og visioner om skinneføring for letbane helt til for eksempel Hinnerup i Favrskov kommune.

Det er sørgeligt, at der i den grad agiteres for et transportmiddel, som i projekterings- og anlægsomkostninger er horribelt dyrt, og som i drift er så dyrt, at det, nærmest, lægger hele den øvrige offentlige trafik i nær-regionen ned.

Det er jo astronomiske beløb, som de eksisterende letbane-tog allerede har kostet os afgiftsplagede skatteydere i Aarhus.


Mange penge kan spares på denne måde, og skulle en rute vise sig urentabel, så kan den meget nemt nedlægges eller omlægges til en ny og mere økonomisk rentabel rute.

Ole Rasmussen


Nu vil man så fra socialdemokratisk side igen smide flere gode skattekroner efter de mange, mange dårlige. Hvad man så i øvrigt har valgt at gøre i visse europæiske byer (med letbaner, red.), det bør være Aarhus' borgere aldeles uvedkommende. Byrådet i Aarhus er vel ikke sat i verden for blot at gentage andre større byers fejl?

Læg dertil, at disse letbane-tog jo, selvsagt, kun kan køre i de dyrt lagte skinner.

Der er vel ingen i dag og heller ikke undertegnede, som bestrider, at offentlig transport i hovedreglen skal være elektrificeret. Dette ønske bør jo, i særdeleshed, være tilfældet i Aarhus og andre større byer.

Men lad dog fornuften råde, og lad det blive BRT-busser, som skal fragte kollektivpassagererne rundt i Aarhus og omegn. Mange penge kan spares på denne måde, og skulle en rute vise sig urentabel, så kan den meget nemt nedlægges eller omlægges til en ny og mere økonomisk rentabel rute. Dette til gavn for alle byens borgere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Nye tal: Fortsat højt smittetryk i Aarhus

CORONAVIRUS

Live: Det er for tidligt at glæde sig over smittetal, mener Mølbak

Annonce