Annonce
Aarhus

Ikoniske skulpturer fjernet: Pan sad løs, og Madam var utæt

Skovguden Pan er væk fra Kongevejen lige for tiden. Han sad løst på soklen. Foto: Maja Skåde
Både Madam på Pustervig og Pan på Kongevejen havde fået skader og måtte til reparation.

AARHUS: To af byens kendte skulpturer har været borte i en periode, og det har vakt bekymring hos flere borgere. Ja, nogle har sågar ringet til politiet og udtrykt deres bekymring. AGF-træner David Nielsen har også undret sig over en af de forsvundne skulpturer og har - med en god portion humor - henvendt sig til Århus Stiftstidende:

- Jeg forstår ikke, hvor skovguden Pan er. Hvorfor har de fjernet den? Jeg kører forbi den før hver kamp på Ceres Park, og vi har ikke vundet, siden de fjernede den ..., skriver AGF-træneren.

Men bare rolig, der er en god forklaring på både Pan-skulpturens forsvinden og skulpturen Madam på Pustervig.

Annonce

De er nemlig begge til reparation.

Pan i problemer

Pan, den lille fløjtespiller på Kongevejen i skoven ved Tivoli Friheden og stadion, var rokket løs på sin sokkel, og kunstneren Christian Lemmerz' "Madam" på Pustervig er omgivet af vand i et aflangt bassin, og det var blevet utæt.


Normalt sætter vi et skilt på pladsen, når vi fjerner en skulptur, så folk kan se, hvorfor den er væk.

Hans Rasmussen


"Madam" er kommet tilbage efter et par ugers fravær, men Pan må vente et par uger endnu med at skue ud over vejen gennem skoven.

Hans Rasmussen, driftsansvarlig for legepladser, inventar og skulpturer i Aarhus Kommune, oplyser, at nogle borgere havde gjort opmærksom på, at Pan-figuren kunne rokkes.

Pan er væk ved Kongevejen, men skovguden vender tilbage om et par uger. Foto: Hans Petersen

- Madam var blevet utæt i bunden, så den blev hentet af Skulpturstøberiet i Svendborg for reparation, og det var så heldigt, at de også kunne have Pan med på turen, siger Hans Rasmussen.

"Madam" skal saves fri af stedet, så den har fået nogle nye ankre og fuger og skulle gerne være klar igen. Den var tilbage mandag i denne uge.

Madam kom på plads på Pustervig mandag, og tirsdag ordnede Kien Nielsen fra Ry Pool Vandteknik de sidste detaljer ved bassinet.  Foto: Flemming Krogh

- Betonsoklen under Pan var forvitret, så vi skal have fundet en natursten, han kan stå på. Det er ikke sket endnu, så det varer nok et par uger, inden han er tilbage, siger Hans Rasmussen, der dog har et nedslående svar til David Nielsen:

- David Nielsen må nok vente et par uger mere, før AGF vinder. Vi skal have fundet den sokkel.

Annonce

Glemte at skilte

Han oplyser, at byens borgere er meget opmærksomme på skulpturerne, og der var folk, som havde ringet til politiet, fordi de havde set, både at Madam og Pan var forsvundet.

Skulpturen Madam er tilbage på Pustervig efter reparationen. Her ses den med kunstneren Christian Lemmerz helt fra dengang, den blev sat op i 2000. Foto: Helene Bagger

- Normalt sætter vi et skilt på pladsen, når vi fjerner en skulptur, så folk kan se, hvorfor den er væk. Det nåede vi ikke i denne omgang, fordi det gik lidt stærkt, men det gør vi for eftertiden, siger Hans Rasmussen.

Skulpturerne er af bronze, og de bliver ikke renset. De får lov at stå, så vejr og vind gør dem irgrønne, og de får patina. Der er steder, hvor man renser og vokser skulpturer, så de bliver brune, men det gør vi ikke i Aarhus, oplyser Hans Rasmussen.

Pan og Madam

  • Skovguden Pan, som står ved Kongevejen bag Tivoli Friheden, er udført af den århusianske billedhugger Elias Ølsgaard i 1938. Normalt optræder Pan med en fløjte, men i Ølsgaards version sidder han med en fugl i hånden, og han lærer den at synge. Fuglen er flere gange blevet fjernet af tankeløse personer, men er hver gang blevet genetableret.
  • Skovguden Pan har i de første 19 år (1965-1983) af Aarhus Festuge stået model til Festuge plakaten - her spillende på tværfløjte.
  • Skulpturen "Adam - kadmon eller Madam" på Pustervig blev opstillet i år 2000. Den er udført af billedhuggeren Christian Lemmertz (født 1959).
  • Skulpturen er 2.4 m. høj, og er placeret på en plint af blankpoleret, sort kinesisk granit, hvorpå der med blindskrift er indhugget ordene "Noli Me tangere", latin for "rør mig ikke". Skulpturen er en variation over den klassiske Hermes - figur med Dionysos - barnet, der stammer fra antikken. Skulpturen er bearbejdet, idet den ene sandal er skiftet ud med en damesko, de ellers mandlige kønsorganer er udskiftet med de kvindelige, ligesom Dionysos - barnet - har fået en gammel mands ansigt samt et stiksår i siden, hvormed de antikke referencer tilføjes en kristen impuls ved at referere til den korsfæstede Jesus. I formsproget genbruges den antikke statue på en måde, så traditionen dekonstrueres og iscenesættes på en ny måde. Det har vakt stærke følelser og er blevet kaldt både provokerende og charmerende.
  • Grisebrønden er det populære navn på den skulptur, der står foran rådhuset. Den hedder egentlig Ceres Brønden. Skulpturen forestiller en so med syv grise, og har indbygget urværk, der får grisene til at tisse på skift og soen til at savle. Den blev skænket til byen af bryggeriet Ceres i 1941 ved byens 500-års købstadsjubilæum.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce