Annonce
Erhverv

Antallet af indbrud på de danske byggepladser stiger: Det kan du gøre for at sikre virksomheden bedre

En del af låsen, som Wicotec Kirkebjerg sætter på deres containere, bliver skjult under en anordning, der gør, at tyvene har sværere ved at klippe den over. - Men det er klart; vil de død og pine ind, så skærer de jo bare hul i siden af containeren, siger Claus Neve Christensen. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
Øget tidspres, tabt arbejdstid og udstyr, man aldrig ser igen. Det er konsekvenserne for små som store virksomheder i byggesektoren, der bliver udsat for tyveri. Men der kan være hjælp at hente, hvis sikring bliver en større prioritet i branchen, mener sikkerhedsrådgiver.

Aarhus/Silkeborg: 100.000 kroner. Så mange penge anslår Claus Neve Christensen, at teknik- og anlægsentreprenørvirksomheden Wicotec Kirkebjerg har mistet værdier for i Nord- og Midtjylland i løbet af det seneste år.

Som driftsleder har han ansvar for firmaets varebiler i Nord- og Midtjylland såvel som de containerne med materiel og udstyr, der bliver stillet ud på de byggepladser, hvor Wicotec Kirkebjergs ansatte arbejder. Og han er efterhånden godt træt af de forsinkelser og det besvær, som tyverierne fra varebiler og byggepladser medfører.

Senest for 14 dage siden brød fremmede ind i en aflåst container, som firmaet havde stående på en byggeplads i Randers og stjal værdier for omkring 20.000 kroner.

Annonce

- Èt er, at det er møgirriterende. Noget andet er, at det tager tid, fordi vi skal fylde bilerne op igen med nyt værktøj og bruge tid på en forsikringssag, så vi får et brud i vores produktion, og det har jo også en betydning for vores servicering af kunderne udadtil, siger Claus Neve Christensen, der samtidig oplever, at tyve har fået et godt øje til firmaets varevogne.

- Vi havde på et tidspunkt en bil, der blev plyndret to gange med 14 dages mellemrum. Og det var helt tydeligt; de vidste, hvad de gik efter, og de var helt klar over, at vi hurtigt ville fylde bilen op igen med nyt værktøj, fortæller Claus Neve Christensen, der vurderer, at hans afdeling løbet af det seneste halve år har haft indbrud i mindst fem af firmaets biler.

Udviklingen ligger i tråd med den stigning på 11,5 procent i antallet af anmeldte tyverier i last- og varebiler, som politiet har registreret i Midt- og Vestjylland i 2020 i forhold til året før. En negativ statistik, som Fyn topper med en stigning på 27 procent inden for det seneste år.

- Vi har endda oplevet tyverier fra biler, der har holdt parkeret i vores folks egne indkørsler. Man tænker; det er folk da ikke frække nok til, men det er de, fortæller han med tydelig irritation i stemmen.

Svært at komme til livs

Også i Silkeborg er direktør og indehaver af Sinus Installation, Børge Kirkegaard Pedersen, træt af tyverierne.

Ligesom Claus Neve Christensen har også han oplevet tyverier fra varevogne parkeret ude foran medarbejderes bopæl. Og senest i december var virksomheden udsat for indbrud på en byggeplads i Silkeborg, hvor de foruden hegn omkring pladsen også havde videoovervågning sat op.

- Jeg synes efterhånden ikke, at vi kan gøre mere, end vi gør. Men alligevel sker det, fortæller den tydeligt frustrerede direktør.

Og han er langt fra alene med sin frustration. For det er ikke kun i Midt- og Vestjylland, at byggepladserne er udsat.

Mens det samlede antal af tyverier anmeldt på landsplan har været faldende i hele 2020, blandt andet på grund af corona, ser situationen anderledes ud, når det kommer til tyverier på byggepladser. Her er antallet af de anmeldelser, som politiet har registreret på landsplan, steget med 11,3 procent i 2020 i forhold til året før.

Det samlede antal tyverier kan ifølge sikkerhedsrådgiver Christian Pejtersen endda være højere endnu.

- Mange håndværksvirksomheder anmelder kun et tyveri, hvis de skal have penge tilbage fra deres forsikring. Og for flere af de store firmaer, der har en selvrisiko på mellem 50.000 til 100.000 kroner, kan det derfor ikke svare sig at bruge tid på tyverier til en værdi derunder.

- De har kort sagt pissetravlt og ikke tid til driftstop. Så derfor kører de videre som planlagt, så de ikke kommer mere bagud end højest nødvendigt, forklarer sikkerhedsrådgiver Christian Pejtersen.

Han har en fortid i politiet og som PET-medarbejder og står i dag bag sikkerheds- og rådgivningsvirksomheden yourCompany, som især fokuserer på bekæmpelse af svind i byggeriet.

Annonce

Kultur gør det svært

Tilbage i 2018 gik hans firma sammen med Dansk Byggeri og Byggeriets Forsikringsservice om kampagnen ”Stop Tyven”, der har til formål at sætte en stopper for indbrud i varebiler og på byggepladser ved at udbyde sikringspakker til bygge- og anlægsbranchen til en overkommelig pris.

Men selvom 200 varebiler i dag har pakken, der blandt andet består af en GPS-sporingsenhed, DNA-mærkning af virksomhedens værktøj og skiltning, er der ifølge Christian Pejtersen fortsat lang vej igen, før byggebranchen kommer tyverierne helt til livs. Og det er der flere grunde til.

En af de ting, som gør det svært, er kulturen. For i byggebranchen er der travlt, og det betyder, at der er dårlig tid til at tale om tyverisikring af byggepladsen og at tage sig af sager om tyveri, hvis de falder under en vis bagatelgrænse.

- Er man presset, og det er byggeledelsen generelt, så handler det om at slukke ildebrande og komme videre i teksten, forklarer Christian Pejtersen.

Et udsagn, som også driftslederen fra Wicotec Kirkebjerg kan nikke genkendende til.

- Det svind af værktøj, der er på byggepladserne, hvor vi ofte er mange mennesker, bliver ikke registreret, fordi værdien ofte er for lav. Det bliver hurtigt alt for omstændigt, siger Claus Neve Christensen, der sjældent oplever, at sikring af byggepladsen er på dagsordenen under møderne i forbindelse med opførslen af et byggeri.

- Det er ikke noget, vi snakker om, som jeg oplever det, siger han og tilføjer:

- Men heldigvis er der ofte langt mellem tyverierne på byggepladser.

Annonce

Et minut til forskel

Netop sådan et udsagn, stemmer godt overens med, hvordan byggebranchen ifølge Christian Pejtersen ser på behovet for sikring.

- Der mangler simpelthen en kultur omkring det at tænke sikkerhed ind som en god forretning. Alle i branchen ser det som en omkostning. Så siger jeg for eksempel til et firma: "I bør bruge 200.000 kroner på sikkerhed, så siger de til mig; jamen det jo ikke er sikkert, at vi får indbrud", fortæller Christian Pejtersen.

- Og på sin vis har de ret; for går der to år uden indbrud, så sparede de rigtigt nok pengene. Men jeg vil vove den påstand, at hvis man står med omkring 50 til 100 byggesager om året, så kan man hente en kæmpe økonomisk gevinst hjem ved at vælge de rigtige løsninger første gang, understreger han.


Selvom 10.000 kroner er mange penge for en lås, bliver det jo hurtig en god forretning, hvis alternativet er at bruge 3500 kroner på en lås og så få indbrud alligevel.

Christian Pejtersen, sikkerhedsrådgiver og indehaver af firmaet yourCompany


Han har dog også forståelse for, at det kan være svært for særligt de små og mellemstore entreprenørfirmaer at kaste store beløb efter dyre sikringsløsninger, ligesom han medgiver, at markedet for sikring kan være broget.

- Jeg kan jo godt se det fra deres perspektiv. Hvis en god lås koster 10.000 kroner, så bliver det hurtigt til 70.000 kroner, hvis man har syv biler, man skal sikre. Så derfor går mange i stedet ud og køber en billig lås til 3500 kroner i det lokale byggemarked. Men det betyder bare, at det tager tyvene ét minut længere at bore låsen op og bryde ind i bilen. Og det hjælper jo ikke ligefrem på problemet, siger han.

Annonce

Vigtigt med mærkning

- Så i virkeligheden handler det om, at folk tit vælger de forkerte og dårlige produkter, fordi de tænker, at der skal handles. Men man er nødt til at have sikring som interesseområde for at forstå, at man rent faktisk kan tjene penge på at forbedre sig, understreger Christian Pejtersen, der ser flere gode grunde til, at firmaerne vælger de rette løsninger fra start.

- Selvom 10.000 kroner er mange penge for en lås, bliver det jo hurtig en god forretning, hvis alternativet er at bruge 3500 kroner på en lås og så få indbrud alligevel, siger han.

Skulle sikkerhedsrådgiveren holde sig til blot at give et enkelt råd til virksomhederne, ville det dog være at opfordre dem til at investere i DNA-mærkning af deres udstyr.

- Jeg ved, at politiet ofte finder tyvekoster, som de ikke kan straffe nogen for at have, da de ikke kan linke tyvekosterne til en kriminel handling, fordi de er utilstrækkeligt mærkede, siger Christian Pejtersen.

- Hvis man skriver B.P. med en tusch, så kan hverken en dansk eller polsk politimand finde ud af, hvem den rette ejer er. Men med DNA-mærkning har man både en billig og effektiv løsning, forklarer han og opfordrer i samme åndedrag til, at virksomhederne husker at skilte med, at de har sikret deres udstyr.

- Vores erfaring er, at hvis tyvene først har brugt en time på at bryde ind, så tager de det, de finder med alligevel, også selvom det er mærket. Men bliver de klar over, at det kan spores tidligt i fasen, så har det en effekt, siger Christian Pejtersen.

Han nævner som eksempel de 200 biler, som firmaet har udstyret med DNA-mærkning og skiltning i forbindelse med deres ”STOP TYVEN”-kampagne, som stort set alle har oplevet et fald i antallet af indbrud.

- Ud af de 200 biler, der alle var indbrudsplagede, tror jeg sammenlagt, at vi har haft fem-seks indbrud i løbet af de to år, kampagnen har kørt, fortæller han.

Annonce

Idérige tyve

Hos Wicotec Kirkebjerg har de valgt en anden løsning. Her har firmaet for at sikre sig bedst muligt i stedet for DNA-mærkning valgt at købe værktøj med indbygget sporingsenhed og en funktion, der gør det muligt at låse værktøjet for brug, hvis det er blevet stjålet.

- På den måde gør vi værktøjet ubrugeligt for dem, når de stjæler det, forklarer Claus Neve Christensen.

Indtil videre har det da også ført til, at nogle af firmaets ejendele er vendt hjem igen.

- Vi har været heldige på Sjælland engang, hvor vi i samarbejde med politiet fandt en kæmpe hælercentral med værktøj for mange 100.000 kroner, hvor der også var noget af vores værktøj i blandt, fortæller Claus Neve Christensen, der løbende har overvejelser omkring, hvor meget firmaet skal investere i at sikre biler og containere mod indbrud.

- Man kan jo sige; hvis der bliver stjålet værdier for 25.000 kroner i en af vores varebiler, så er 10.000 kroner for en lås jo ikke meget. Men det er lidt et lotteri, om vi skal sætte lås på de biler, som der ikke har været indbrud i. For det er jo en omkostning hver gang. Så i øjeblikket tager vi vores forholdsregler ved at sætte lås på bilerne, hvis der har været indbrud i en bil mere end én gang, siger driftslederen, der dog har svært ved at forestille sig, at firmaet nogensinde kommer tyverierne helt til livs.

- Hvis tyvene vil have fingre i noget, så bliver de jo gode til at finde på nye løsninger, siger han.

Udvikling i antal af anmeldelser fra 2019-2020

Antal anmeldte tyverier fra lastbil/varebil på landsplan

2019: 5195. 2020: 4412.

Fald: 15,1 procent

Antal anmeldte tyverier fra lastbil/varebil i Østjyllands politikreds

2019: 496. 2020: 372.

Fald: 20,7 procent

Antal anmeldte tyverier fra lastbil/varebil i Midt- og Vestjyllands politikreds

2019: 296. 2020: 330.

Stigning: 11,5 procent

Antal anmeldte tyverier fra lastbil/varebil i Sydøstjyllands politikreds

2019: 432. 2020: 377.

Fald: 12,7 procent

Antal anmeldte tyverier fra lastbil/varebil i Syd- og Sønderjyllands politikreds

2019: 195. 2020: 193.

Fald: 1 procent

Antal anmeldte tyverier fra lastbil/varebil i Fyns politikreds

2019: 291. 2020: 370.

Stigning: 27,1 procent

Antal af anmeldte tyverier på byggepladser på landsplan

2019: 1173. 2020: 1305.

Stigning: 11,3 procent

Antal anmeldte tyverier på byggepladser i Østjyllands politikreds

2019: 108. 2020: 107.

Fald: 0,9 procent

Antal anmeldte tyverier på byggepladser i Midt- og Vestjyllands politikreds

2019: 41. 2020: 75.

Stigning: 82,9 procent

Antal anmeldte tyverier på byggepladser i Sydøstjyllands politikreds

2019: 82. 2020: 103.

Stigning: 25,6 procent

Antal anmeldte tyverier på byggepladser i Syd- og Sønderjyllands politikreds

2019: 42. 2020: 62.

Stigning: 47,6 procent

Antal anmeldte tyverier på byggepladser i Fyns politikreds

2019: 88. 2020: 104.

Stigning: 18,2 procent



Ordforklaring: Dna-mærkning

  • En syntetisk eller biologisk sporingsvæske, som indeholder en unik kode, der kan analyseres ligesom menneskeligt dna.
  • Væsken indeholder også såkaldte micro-prikker (0,5-1 mm), der gør det muligt at finde den unikke dna-kode under mikroskop.
  • Væsken er synlig i UV-lys.
  • På denne måde kan politiet kan se, at der er tale om en virksomheds mærkede ejendele, når stjålne ting dukker op – både i Danmark og i udlandet.
Annonce
Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Det her er Aarhus’ bedst bevarede hemmelighed

Danmark

Torsdagens coronatal: Antallet af indlagte falder med 14

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Musikken fylder Aarhus: Så er der Spot-party i provinsen

Aarhus For abonnenter

Bekymret familiefar kæmper for at få vished: Har mine børn leget i giftigt brandskum og taget skade af det?

Debat

Ulovlige byggerier i Aarhus: Det skal nok blive kønt, hvis alle bare får tilgivelse

Kultur

Se video med Tom Kristensens Le Mans-bil bygget 1:1 i Lego

Alarm 112

Politiet søger hjælp til at identificere medgerningsmand: Overfaldt tre mænd samme aften

AGF For abonnenter

Skadesoverblik i AGF: Knæskade driller Gift Links

Erhverv

Virksomheder mangler hænder: DA-boss vil skærpe sanktioner for ledige, der ikke tager et job

Aarhus

Kæmpe læk af personnumre i Aarhus: Lange lister med fortrolige cpr-numre lå på kommunal hjemmeside

Erhverv

Stjerneadvokat afsløret: Skal betale millionbeløb tilbage

Erhverv For abonnenter

Kasper Würtz trækker Christian Bitz i retten i ny sag: - Jeg er nødt til at gå hele vejen, ellers har det hele været forgæves

Kultur For abonnenter

Århusianske Iomfro er Spot-debutant og efterspurgt af kronprinsparret: - Det er virkelig dejligt, at folk ser en kvalitet i det, jeg laver

Alarm 112

Drabet på Væddeløbsbanen: Modstridende forklaringer mudrer billedet af drabet

Annonce