Annonce
Aarhus

Indiske CNN fremhæver Aarhus som en klimavenlig by

Foto: Axel Schütt/Kim Haugaard

Indisk journalist har været i Aarhus for at udforske, hvordan byen har satset på økologi og bæredygtige løsninger.

AARHUS: Det har ikke skortet på interesse for Aarhus fra udenlandske mediers side i år. Smilets by er blevet rost og fremhævet igen og igen i blandt andet New York Times, Forbes og National Geographic.

Senest har indiske CNN også været forbi. Denne gang for at kigge på vores miljøvenlige tilgang til tingene.

Baggrunden for tv-stationens besøg i Aarhus er, at Indiens regering har øremærket 100 byer, som skal udvikles på en økologisk, bæredygtig måde.

CNN-journalist Runjhun Sharma rejste til Aarhus for at se, om Indien kunne lære noget af Danmarks næststørste by.

Annonce
Foto: Axel Schütt

Hendes tur rundt i Smilets by fører hende både rundt på byens cykelstier, op på taget af både Scandic Hotel i Østergade og Aros og på en rundtur i Ø-haven, som den indiske tv-station udråber til at være den næststørste byhave i hele verden.

I indslaget fortæller borgmester Jacob Bundsgaard om Aarhus' succes med at rense spildevand og skabe energi i processen, hoteldirektør Nina Carlslund fortæller om Scandic Aarhus Citys solceller på hoteltaget, der er med til at sikre, at midtbyhotellet energimæssigt er 100 procent bæredygtigt.

Du kan se hele indslaget på indiske CNN her.

Ø-Haven på Pier 4 er det seneste tiltag for brugerinddragende aktiviteter på Aarhus Ø. Formålet er at tilbyde interesserede borgere en lille nyttehave, hvori man kan dyrke grøntsager, urter, blomster m.m. til egen fornøjelse og brug. Foto: Kim Haugaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce