Annonce
Aarhus

Indkøringsproblemer fortsætter: Letbanen atter ramt af forsinkelser og aflysninger

Inde i byen bød onsdagen ikke på de store letbane-problemer. Men på strækningerne mod Odder og Grenaa var der både aflysninger og forsinkelser. Arkivfoto: Jens Thaysen
Dag to efter åbningen af strækningen Aarhus - Grenaa bød på både aflysninger og forsinkelser. Problemerne vil sandsynligvis fortsætte de kommende dage.

AARHUS: Det er som om, at Murphys samlede lovkompleks er kommet til at passe på Aarhus Letbane.

Tirsdag 30. april blev letbanen ramt af flere af hans love, blandt andet den om, at hvis noget kan gå galt, vil det gå galt.

Og onsdag 1. maj blev selskabet ramt af en af hans mindre kendte love, som hedder: Enhver løsning avler nye problemer.

Godt nok lykkedes det for letbanen på dag to efter åbningen af den nye strækning Aarhus-Grenaa at få styr på de it-problemer, som gav forsinkelser på førstedagen og som fik displayet på kørende tog til at vise "Ikke i drift".

Det lykkedes også at få ordnet en genstridig bom i Risskov, som ikke ville gå ned.

Men en hel masse andre nye småproblemer og uheldige følgevirkninger resulterede atter i aflysninger og forsinkelser.

- Onsdagen begyndte fornuftigt. Men op ad formiddagen fik vi udfordringer både på strækningen til Grenaa og strækningen til Odder. Begge steder var der forsinkelser på 15-20 minutter. Til gengæld kørte det bedre inde i byen, siger Aarhus Letbanes kommunikationschef, Jens Velling.

Annonce

Murphys love

Her kommer Murphys love, som vi citerer så kraftigt fra i disse dage:

Hvis noget kan gå galt, vil det gå galt.

Ingenting er så let, som det ser ud til.

Alt tager længere tid, end du tror.

Hvis der er mulighed for, at flere ting kan gå galt, vil den ting, som vil forårsage mest skade, være den ting, som går galt.

Hvis der er et tidspunkt, hvor det vil være specielt dumt, at noget går galt – så vil det ske på det tidspunkt.

Hvis det er noget, som ikke kan gå galt, så går det alligevel galt.

Hvis det er fire måder, en procedure kan gå galt på, og man forudser dette, så vil en femte og uforudset måde øjeblikkelig forekomme.

Når ting bliver overladt til sig selv, vil de gå fra at være dårlige til virkelig dårlige. Ethvert forsøg på at rette på problemet vil bare accelerere hvor hurtigt, det går fra dårligt til virkelig dårligt.

Hvis alt ser ud til at gå godt – så har man tydeligvis overset noget.

Moder natur holder altid med de skjulte mangler.

Ingen ting er idiotsikre; idioterne er alt for opfindsomme.

Når du har bestemt dig for at lave en bestemt ting, er der noget andet, som må gøres først.

Enhver løsning avler nye problemer.

Kilde: Wikipedia.

Aflysninger

Når det gik galt uden for byen, skyldes det, at der her er enstrengede spor. Resultatet er, at selv ret små forsinkelser hurtigt bliver store, fordi der ofte skal holde tog i venteposition. Hvilket afføder nye forsinkelser.

For ikke at få forsinkelserne til at sprede sig yderligere, skred Aarhus Letbane til aflysninger.

- Vi ville undgå at blive ved med at skubbe forsinkelserne foran os, og derfor måtte vi først på dagen aflyse fire afgange mellem Aarhus H og Mårslet. Og så havde vi to aflysninger mellem Grenaa og Ryomgaard, siger Jens Velling.

Operationen lykkedes dog ikke helt.

Om eftermiddagen var der igen forsinkelser på strækningen til Odder - cirka 15 minutter - og cirka 20 minutters forsinkelse på strækningen inde i Grenaa.

- Inde i byen vedblev det dog at se fornuftigt ud, siger Jens Velling.

De kommende dage vil også byde på uregelmæssigheder. Det lægger kommunikationschefen ikke skjul på.

- Vi er stadig i en indkøringsfase, siger han og tilføjer:

- Vi håber hele tiden, at det med den nye strækning kommer til at gå som med Odder-strækningen. Her var der også problemer de første dage, men dem løste vi efterhånden, og selvfølgelig kommer det også til at lykkes med strækningen til Grenaa. Jeg kan bare ikke svare på, om det bliver i morgen, i overmorgen eller senere, at vi undgår forsinkelser.

De kommende dage vil vise, om letbanen formår at styre uden om andre af Murphys love.

Letbanen råder i øvrigt folk til at informere sig på nettet, inden de stiger om bord i et letbanetog.

Det kan man gøre på adressen https://www.midttrafik.dk/trafikinfo/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Annonce