Annonce
Debat

Infrastrukturen er en af Aarhus' største udfordringer

bjerregaardinfrastrukturtrafikbilerindfaldsvejenex

Aarhus Kommune er i vækst, hvor befolkningstallet er steget med knap 20 procent de seneste 10 år. Det er positivt på mange måder, men det er samtidig en udvikling, der giver udfordringer. Hvis Aarhus skal være en god by for alle, samtidig med at den vokser, så kræver det store investeringer i infrastruktur, skoler, dagtilbud, idrætsanlæg med videre.

Specielt infrastrukturen ser vi som en af de største udfordringer i byen. I Venstre er vi glade for, at borgmesteren har inddraget god borgerlig politik i sit eget socialdemokratiske budgetforslag. Her taler jeg naturligvis om investeringer til en ny skole i Nye, Beder-Beringvejen og koncertpladsen ved Eskelund.

Som en leder i en lokal avis udtrykte det: "Det får en smule komisk skær, at det pludselige økonomiske råderum til en ny koncertplads helt tilfældigt falder sammen med det faktum, at der er valg om få måneder". I Venstre bakker vi lederen op. Vi har kæmpet for en permanent koncertplads i mange år, og nu ser det endelig ud, som om det kan blive en realitet.

Også etableringen af Bering-Bedervejen er en mærkesag for Venstre. Og har været det igennem flere år. Derfor er det også glædeligt, at netop det forslag er trængt igennem og blevet en del af borgmesterens budgetforslag. Men kampen stopper ikke her. For os er det en klar prioritet, at vejen allerede står færdig i 2022 og ikke først i 2025, som borgmesteren lægger op til.

Det er vigtigt for Venstre med stor fremkommelighed på vores indfaldsveje. Ligesom det er lykkedes Venstre at sikre en fremtidig firesporet Viborgvej, ønsker vi en fortsat prioritering af infrastrukturen. Herunder f.eks. en firesporet Lystrupvej.

Men hvorfor egentlig al den asfalt? Jo, asfalt afhjælper lange bilkøer, der både koster tid og penge for borgere og erhvervslivet. Dårlig infrastruktur giver et dårligere erhvervsklima. Og det er jo ikke, fordi erhvervsklimaet er godt i Aarhus - det er faktisk pinligt dårligt, hvis man skal tro Dansk Industri.

I de seks år, hvor Jacob Bundsgaard har været borgmester i vores by, har Aarhus Kommune været i frit fald på DI's liste - i år har vi ramt bunden. Vi er placeret på et historisk lavpunkt som nr. 85 ud af 96 kommuner. Det er bare ikke godt nok. Men det er et resultat af, at borgmesteren har underprioriteret netop infrastruktur og erhvervslivet gennem en lang årrække. Aarhus er gået tilbage på syv ud af 11 kategorier, som handler om skattetryk, sagsbehandling, adgang til arbejdskraft, infrastruktur image og den slags.

Det er rimelig dårligt gået - heldigvis passer det slet ikke, siger borgmesteren, DI forstår mig slet ikke, kan vi høre borgmester Jacob Bundsgaard forklare. Flere har peget på, at borgmesteren og Aarhus ligger, som de selv har redt - hvorfor har Aarhus ikke fået ryddet op i de mange skandalesager i Teknik og Miljø - halvandet år kommer der mindst til at gå, inden der kan blive sat punktum. Et uskønt forløb, som kunne have været håndteret på få måneder, hvis borgmesteren og teknikrådmand Kristian Würtz ikke havde været så fodslæbende.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce