Annonce
Debat

Infrastrukturen må ikke være skæmmende for vores by

Læserbrev: Kan man ikke snakke om andet, ja, så kan man snakke om vejret. Grundet de store trafikale udfordringer, vi har i Aarhus, er dette emne ofte erstattet af en snak om infrastrukturen i vores by. Noget som alle har en mening om, hvilket er forståeligt, da det påvirker alle dagligt. Borgere som erhvervsliv.

De udfordringer, vi har lige nu, vil fremtidigt vokse sig endnu større, hvis vi ikke imødekommer den vækst, som vi i Aarhus påregner og ønsker i årene fremover.

I 2030 har Aarhus Kommune det mål, at byen har 75.000 flere indbyggere, 50.000 nye boliger og arbejdspladser samt 20.000 nye studerende. Dette kræver en let tilgængelighed til og fra byen og dens opland samt indland og udland, hvis vi skal imødekomme denne vækst.

Iflg. Aarhus Kommune vil de fleste af byens infrastrukturelle udfordringer løses med letbanen. En trafikform, som endnu engang er udskudt, under stor bevågenhed fra hele landet. En pinlig affære, som på landsplan har givet liv til en "god Aarhushistorie".

Letbanen er ikke ligefrem en trafikform, som vil fremme byens arkitektoniske fremtræden. Stål og kabler vil skæmme letbanens vej igennem landskabet, et syn som hensætter tankerne til fortidens sporvogne. En drift, som blev opgivet i 1971, da busserne overtog, som en langt mere fleksibel og omlægningsparat transportform. Nu får vi så letbanen, og mange buslinjer nedlægges, selv i områder, hvor letbanen ikke etableres.

Letbanens etape 2 skal strække sig fra Brabrand til Aarhus C ad Ryhavevej, Viborgvej, forbi Den Gamle By, gennem Thorvaldsens gade ved åen, Vester Allé og Park Allé.

Hasle Fællesråd har haft et møde, hvor blandt andet rådmanden for Teknik og Miljø var tilstede, og der blev debatteret letbanens forløb igennem Hasle, med forslag om en omlægning, således at banen i stedet kunne føres ad Ringvejen og ind til byen via Søren Frichs Vej. Der er desværre ikke gehør. De store visioner om at forbinde Gellerupparken og Bispehaven med den øvrige by, skal føres ud i livet. Dette på bekostning af vejtræer og grønt miljø.

Hasle by har fået ny belægning og beplantning på torvet, hvilket fremtidigt iflg. planlægningen vil skæmmes af master, ledninger og skinner. Måske man skulle se tilbage samtidig med, at vi ser frem. Tilbage til de argumenter man havde for en nedlægning af sporvognsdriften i 1971, for at kunne imødegå de krav byen stiller til fremtidens infrastruktur, som bør være fleksibel og ikke skæmmende for vores by.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Åbn butikken og spred glæde i byen

På en køretur gennem en af vore mindre provinsbyer i det skønne forårsvejr, så jeg byens butikker holde åbent for salg. Der var mennesker i gadebilledet, og ved byens største modetøjsbutik gik kunderne ind og ud ad døren. Inde i butikken gik kunderne rundt og udviste hensyntagen til hinanden. Det var en rigtig dejlig oplevelse at se åbne butikker og glade mennesker i gadebilledet. Der er hos de fleste mennesker behov for at vende tilbage til en problemfri hverdag, og byens butikker er dem, der er bedst til at visualisere positive begivenheder – og en tro på fremtiden. Åbn butikken, og gør kunderne glade. Alle bliver vindere. Byens borgere kan opleve glæden ved at se mennesker i gadebilledet – og åbne butikker. Butikkerne skaber salg og fungerer stadigvæk som arbejdsplads. Byen går fra at være ”død” og mennesketom til atter at være "levende” og aktiv. Er det at udvise dårligt samfundssind at holde sin butik åbent for salg – eller er det sund fornuft? Er det bedre at holde butikkerne lukkede og risikere at gå konkurs i juni måned fremfor at sikre overlevelsen ved at sælge til de kunder, der gerne vil købe? Danskerne kan sagtens tilpasse sig en situation, der gør det nødvendigt at opføre sig på en anden måde end tidligere, og man kan sagtens selv finde ud af at vise det hensyn, der er nødvendigt. Detaillisterne kan sagtens finde ud af at holde deres butikker åbne og samtidig ”hjælpe” kunderne til udvise de nødvendige hensyn. Et nedlukket Danmark over en længere periode fører til en ny ”istid”. De detaillister, der holder deres butikker åbne for salg, gør os alle en stor tjeneste. Glade mennesker i gadebilledet gør hverdagen festligere for alle – derfor er det en god ide at holde butikkerne åbne for salg. At skulle vente hele eller halve år på en normalisering ødelægger alt for den private sektor, og det er jo, når alt kommer til alt, den private sektor, der skaber forudsætningerne, for at Danmark er et velfærdssamfund. Lad os åbne butikkerne og bevise, at vi godt kan tage hensyn til hinanden uden at blive formanet herom af regeringens forskellige ministre. Det danske forår er skønt. Lad os komme ud og nyde det i fulde drag. Lad os få lov til at købe nyt forårstøj til garderoben.

Aarhus

Leder af daginstitution har travlt: Børnene er velkomne - forældrene skal nødigt indenfor

Aarhus

Ingen hjælp at hente: Lang næse til kulturens fyrtårne i Aarhus

Annonce