AARHUS: SAS har indstillet ruten til København. Og dermed har Aarhus Lufthavn ikke mere trafik.
Det betyder, at lufthavnen er lukket ned. Foreløbigt til 7. februar.
Akkurat som i foråret under den første bølge af coronapandemien.
Hen over sommeren steg aktivitetsniveauet for så at falde sidst på 2020. Den seneste tid har SAS-ruten til København været eneste aktivitet i Aarhus Lufthavn med én daglig returflyvning.
Men interessen er så lille, at SAS har valgt at sætte ruten på pause.
- Og så er vi bedre tjent med at lukke. Vi kan sende medarbejderne hjem på lønkompensation, siger lufthavnens kommunikationschef, Tina Baungaard-Jensen.
Travle håndværkere
Trods manglende fly, passagerer og personale er det ikke sådan, at stilheden hersker i lufthavnen.
Tværtimod faktisk. Lufthavnens ambition er at tredoble sit passagertal, så det kommer op på 1,5 millioner passagerer.
Tina Baungaard-Jensen, kommunikationschef, Aarhus LufthavnNår der ingen passagerer er, kan håndværkere arbejde uden at være nervøse for at genere nogen
Så mange mennesker kan Aarhus Lufthavn ikke håndtere med sin nuværende størrelse. Derfor har den gang i en udvidelse og en omfattende modernisering.
- Og når der ingen passagerer er, kan håndværkere arbejde uden at være nervøse for at genere nogen. Det betyder, at de kan arbejde mere effektivt, siger Tina Baungaard-Jensen.
Også under nedlukningen i foråret kunne håndværkerne arbejde hurtigt og effektivt.
- Så vi er faktisk foran tidsplanen, siger Tina Baungaard-Jensen.
Til foråret må håndværkerne igen forvente, at de skal dele lufthavnen med andre mennesker. I hvert fald er der udsigt til, at flere flyselskaber genoptager trafikken.
Easyjet vil flyve til Berlin og Ryanair genoptager ruten til Stansted ved London, mens Air Dolomiti, der hører under Lufthansa, etablerer en ny rute mellem Aarhus og München.