Annonce
Aarhus

Ingen letbane til Odder og Grenaa på denne side af sommerferien

I næsten to år har der ikke kørt tog mod Odder. Det kommer der til i løbet af sommeren, lover Aarhus Letbane. Foto: Axel Schütt

Nu er der udsigt til, at letbanetoget kan køre til Odder i løbet af sommeren. Målet er at åbne Grenaabanen i løbet af 2018.

ØSTJYLLAND: Pendlere på Odderbanen kan forvente at hoppe på letbanetoget i løbet af sommeren 2018.

Pendlere på Djursland får formentlig letbanetog at køre med inden årets udgang.

Det oplyser Aarhus Letbanes informationschef, Jens Velling, i en statusopdatering.

Men det bliver ikke på denne side af skolernes sommerferie, at der kommer letbanetog til Odder.

- Aarhus Letbane har endnu ikke har indsendt alle ansøgninger. Trafikstyrelsen har brug for tid til sagsbehandling, og Aarhus Letbane skal have tilladelse til at gennemføre de afsluttende funktionstest. Derfor kan Odderbanen ikke åbne på denne side af skolernes sommerferien, siger Jens Velling.

En præcis åbningsdato kan Aarhus Letbane endnu ikke udstede.

- Vi befinder os i en kompleks proces med flere aktører. Det gør det umuligt at arbejde med præcise datoer, siger Aarhus Letbanes direktør, Michael Borre.

Annonce

Baner står klar

Både Odderbanen og Grenaabanen er teknisk set færdigbyggede med skinneanlæg, kørestrøm, signalanlæg og omformerstationer.

På Grenaabanen mangler der noget finisharbejde på perroner og stationer.

Og på begge baner mangler den altafgørende godkendelse fra Trafikstyrelsen, så de to baner kan køre med passagerer.

Sort plastik dækker signalanlæg og bomme ved Viengevej og de andre overkørsler på Grenaabanen. Det er Aarhus Letbanes mål at plastikken er fjernet inden årets udgang.

Omfattende krav

Han forklarer, at da Odder- og Grenaabanen er traditionelle jernbaner, er godkendelsesprocesser og sikkerhedskrav anderledes og mere omfattende end på strækningen inde i Aarhus.

- Alle involverede parter arbejder intensivt på at få godkendt først Odder- og derefter Grenaabanen, og vores mål er fortsat at begge strækninger kan åbne i 2018, siger Michael Borre.

Aarhus Letbane forventer, at Trafikstyrelsen om få dage har typegodkendt Tango-toget, der især skal køre på strækningerne til Grenaa og Odder.

I næste uge sender letbanen en ansøgning om typegodkendelse af Variobahn-toget til Trafikstyrelsen, der har en sagsbehandlingstid på fire uger.

Variobahn-toget kører i dag på strækningen i Aarhus og skal også køre på banen mod Odder.

Hør journalist Ole Christensen fortælle om letbanens problemer på Djursland her:

Har du kommentarer eller spørgsmål til Ole? Så kan han kontaktes på olch@stiften.dk

Ansøgninger mangler

Aarhus Letbane har endnu ikke afleveret alle ansøgninger til Trafikstyrelsen.

Det skyldes flere forhold.

- Aflysningen af den planlagte åbning i september 2017 udløste i sig selv en forsinkelse på tre måneder, og da letbanen fik godkendt den indre strækning, skete det på 58 vilkår, som vi efterfølgende har arbejdet på at opfylde, forklarer Michael Borre.

Desuden er kravene til ansøgningsmateriale og dokumentation skærpet i håb om at undgå yderligere forsinkelser.

- Vi bruger ekstra ressourcer på at gøre ansøgningerne så komplette som muligt. Det koster noget tid nu, men vi vinder forhåbentlig lidt tid på den lange bane i form af færre opklarende spørgsmål og vilkår til en kommende godkendelse. I sidste ende giver det også letbanens kunder det bedste, sikreste og mest pålidelige produkt, forklarer Michael Borre.

55 af 58 vilkår

På strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby har letbanen nu opfyldt 55 af de 58 vilkår.

Det betyder, at letbanen ikke risikerer endnu et forbud mod at køre på den indre strækning.

Dog er der tre vilkår tilbage, som endnu ikke er opfyldt. Det regner letbanen med kan ske, inden tidsfristen udløber 21. august.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Racisme skal standses og andet end det

Et fodboldstadion har sin egen retorik. Der er næsten ingen grænser for, hvad publikum tillader sig at råbe efter aktørerne på banen. Det gælder både spillere og dommere, som bliver udsat for tilråb, som kunne have kostet en dom, hvis de var blevet råbt på åben gade. Men stadions har deres egne regler. Mere bliver tilladt indenfor end udenfor. Racisme burde slet ikke forekomme, heller ikke på fodboldstadions. Ethvert menneske har ret til respekt uanset hudfarve, og det er godt, at der nu bliver taget fat på at standse racismen på internationalt niveau. I yderste instans skal en fodbolddommer afbryde en kamp, hvis racistiske tilråb bliver gentaget. Det skete to gange i Bulgarien-England forleden. Men kampen blev spillet færdig. Reglen er ikke uden problemer. Hvis et hold er bagud, og tilhængerne ønsker at få kampen standset, kan de råbe racistiske udtryk, så dommeren må gribe ind. Og så ekstrem som sport på øverste niveau er blevet, er mange parate til at udnytte enhver regel og mulighed for at vinde eller undgå at tabe. Et andet sted kan vi begynde. Herhjemme sker det meget ofte, at tilskuerne råber "ludersøn" efter en dommer, hvis de mener, han har dømt forkert - selvfølgelig mod deres eget hold. Det tilråb er krænkende og uholdbart, og Dansk Boldspil-Union bør give dommeren eller endnu bedre fjerdedommeren ret til at standse kampen, når tilråbet forekommer. I gentagne tilfælde kan han standse kampen helt. Det er også upassende, når fodboldlandsholdet og andre hold synger den sejrssang, som slutter med "store patter". Det er plat og lummert. Selv om der kan være voldsomme fysiske udfoldelser, når det går hårdest til i fodbold, kan spillet også være elegant. Stemningen på et stadion kan være fantastisk og hjertegribende, og stedet bør ikke være skueplads for latrinære, platte, upassende og racistiske tilråb. Det vil også klæde spillet, hvis elegancen føres videre, når kampen er forbi. Spontan jubel og glæde hører med, og den skal der selvfølgelig være plads til, men den kan også udføres værdigt.

Annonce