Annonce
Østjylland

Inklusion skal ikke skræmme børn væk fra skolen

- Alle børn har ret til at være en del af fællesskabet, så der skal tænkes ud af boksen, når det handler om inklusion, mener Lone Jakobi (S), der er formand for børn-, uddannelses- og kulturudvalget. Arkivfoto: Søren E. Alwan.

Sårbare børn med særlige behov skal tættere på almenklasserne, for de kan have gavn af hinanden, mener udvalgsformand.

Odder: Inklusion skal foregå lokalt, og børn med særlige behov skal mødes mere med børnene i de almene klasser.

Det er det stærke politiske signal til forvaltningen efter et år, hvor politikere, fagfolk, forvaltning og forældregrupper har arbejdet intenst med, hvordan man i Odder Kommune bliver bedre til at inkludere de sårbare børn i fællesskabet.

- Vi vil have, at arbejdet med at inkludere børnene skal være tættere på. Vi skal have flere mellemformer ude på de enkelte skoler, så man kan skabe et større tilhørsforhold mellem de sårbare børn og alle de andre børn, siger Lone Jakobi (S), der er formand for børn, uddannelse og kultur.

Hermed mener hun, at børn med særlige behov eller udfordringer ikke nødvendigvis skal flyttes ind på en af de skoler, der har specialklasser, hvis man kan finde løsninger lokalt, så barnet kan få undervisning, der svarer til barnets behov samtidig med, at barnet kan blive i sit kendte miljø og tæt på kammeraterne.

- Vi skal være barnets stemme, siger Lone Jakobi.

Annonce

Inklusion for alle

Målet er at lave bedre inklusion for alle.

- Der skal være plads og rum til alle, uden at vi ikke skræmmer nogle elever væk, for vi tror grundlæggende på, at alle børnene kan have gavn af hinanden. Og vi skylder de sårbare børn at finde en form, der virker, siger formanden.

På børn-, uddannelses- og kulturudvalgsmødet i februar skal udvalget beslutte, om man er tilfreds med den organiserings- og økonomimodel, som forvaltningen har udarbejdet på baggrund af det sidste halve års analysearbejde.

Herefter skal medarbejderne og forældrene i skolebestyrelserne høres.

Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Soloen er i højsædet på Gruppe 38

Leder For abonnenter

Selvfølgelig skal de møde til tiden, men...

En del af børn og unges opdragelse er at lære at møde til aftalt tid. Det handler ikke kun om skolen, men også når man laver aftaler med andre. Vi skal kunne stole på hinanden. Derfor skal unge lære at møde til tiden. Også når de er nået i gymnasiet. At de ikke altid gør det, er en kendt sag. Men der kan være gode forklaringer på, at en elev ikke er til stede, når klokken ringer ind til en times undervisning. Ved dagens begyndelse kan bus eller tog være forsinket, og hvis eleven er taget hjemmefra i passende tid til at nå frem til første time, har det ingen mening, at han eller hun skal have fravær for for sent fremmøde, hvis forklaringen ligger i, at den offentlige transport ikke fungerer som lovet. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) kommer eleverne i møde, når hun har besluttet at afskaffe den bekendtgørelse om fravær, som den tidligere regering indførte i oktober sidste år. Hun vil lade landets gymnasier og deres lærere vurdere, hvornår en elev skal noteres for fravær. Hun mener, at lærerne fuldt ud er i stand til at vurdere, hvornår der er tale om en elev, som kommer for sent sammen med 300 andre, fordi busserne er forsinkede, og hvornår det handler om elev, der er sløv i optrækket. For de findes også. Der er sikkert også dem, der regner på, om de kan holde sig inden for grænsen for advarsler og lignende og tager sig en ekstra fridag på den konto. For slet ikke at tale om dem, der kan finde på at gå hjem før skoledagen slutter eller dem, der ikke sørger for at være i klassen, når frikvarteret slutter. Her skal gymnasiet og lærerne selvfølgelig gribe ind. Sløvhed, slendrian og ligegyldighed skal ikke tolereres. Men den sunde fornuft skal råde, når en elev, der kommer for sent, har en forklaring, som lyder plausibel. Systemet med at notere fravær bør heller ikke afskaffes, for det giver skolen en mulighed for at gribe ind, hvis en elev har brug for støtte i det faglige eller på trivsel i skolen. Så skal der sættes ind på andre måder, og ikke alle elever er lige åbenmundede om deres eventuelle problemer.

Annonce