Annonce
Navne

Instruktør vil vise verdens mangfoldighed

Nicolei Faber fordybet i arbejdet som instruktør på en forestilling, som fylder hans tanke og sind. Foto: AKT1 og Jón Bjarni Hjartarson.

Nicolei Faber, 35-årig succes-instruktør, er lige nu aktuel som instruktør af teaterkoncerten "Lyden af de skuldre vi står på", som har urpremiere på Aarhus Teater torsdag 24. august.

Nicolei Faber har i flere uger haft lange fyldte arbejdsdage forud for torsdagens urpremiere på Aarhus Teaters nye forestilling "Lyden af de skuldre vi står på".

Han er instruktør på forestillingen, der samtidig er den officielle åbning af Aarhus Festuge, som dronning Margrethe tager sig af fredag 25. august.

Den prisbelønnede instruktør med rødder i Vejle har skabt en forestilling, hvor melodien og tonen vejer tungere end teksten.

"Lyden af de skuldre vi står på" er en teaterkoncert, som undersøger, hvordan den danske sangskat er krøbet under huden på os alle sammen, så vi nærmest intuitivt fornemmer den næste akkord uden egentlig at have gjort os klart hvorfor.

- Tonen og melodien har været konstant gennem århundreder, men sangskattens enkelte ord har gennem tiden indgået i forskellige politiske og sociale sammenhænge. Derfor er det musikalske fikspunkt at flytte fokus fra sangskattens tekster til deres melodier, fortæller Nicolei Faber.

Han kalder det en ophøjet oplevelse at arbejde med sangskatten.

- Tænk, hvor mange mennesker, der har sunget disse sange. Tænk, hvor mange gange de er blevet sunget. Og tænk, hvor mange mennesker der er blevet bundet sammen på tværs af tid i vores sangskat, siger Nicolei Faber.

Annonce

Instruktør siden 2014

Nicolei Faber er uddannet instruktør fra Den Danske Scenekunstskole i 2014 og skuespiller fra GITIS Scandinavia i 2004. Under instruktørstudiet iscenesatte han bl.a. Corpus på Husets Teater og Perplex på Aalborg Teater. Det var også på Aalborg Teater, han i 2014 havde sin debut som færdiguddannet instruktør. Det var med uropsætningen af Thomas Markmanns BETON, der vandt en Reumert for årets forestilling.

Nicolei Faber har arbejdet sammen med scenograf Christian Albrechtsen på en lang række forestillinger, bl.a. på Aalborg Teater hvor de lavede forestillingen BETON, der vandt en Reumert som bedste forestilling i 2016.

Finder nye veje for tekster

I teaterkoncerten forsøger Simon Kvamm og Marie Koldkjær Højlund og hele holdet af udøvende kunstnere at finde ind til kernen af det danske fællesskab ved at grave dybt i vores fælles musikalske kulturarv, give den knofedt og kærlighed og sætte strøm til, så den lyder som 2017.

På Aarhus Teater arbejder Nicolei Faber for syvende gang sammen med scenografen Christian Albrechtsen.

De to var senest sammen om den fire gange Reumert-nominerede forestilling "Drengen der ville være vægtløs" på Aalborg Teater.

- Vi er gode til at arbejde sammen. Da vi brainstormede på forestillingen, sagde han, at det vigtigste var at finde et kunstnerisk udtryk for de sange, som så mange struber har sunget. Jeg kan ikke selv synge, men jeg synes, det er vigtigt at finde nye veje for de tekster, der fortæller noget om, hvad det vil sige at være et menneske, siger Nicolei Faber.

Jeg elsker scenekunsten, og min begejstring for mediet betyder, at jeg har behov for at dele den begejstring med andre

Nicolei Faber, instruktør

Led af sceneskræk

Han er årgang 1982 og har haft sin opvækst og skoletid i Vejle. Dengang havde han absolut ingen drømme om at gå scenevejen.

Han ville hellere spille fodbold i VB, selv om talentet ikke var så stort, som lysten til at spille for den estimerede klub, som han i øvrigt stadig følger. Èn gang VB-fan, altid VB-fan, sådan er det bare.

- Mens jeg var elev på Langelinies Skole, led jeg af sceneskræk. Jeg var den eneste, der altid nægtede at stå på scenen. Det var først, da jeg kom på efterskole, at jeg så frygten i øjnene, meldte mig til teaterholdet og fik en rolle i en musical, og det gav mig et kick, fortæller han.

Langsomt vidste Nicolei Faber med sig selv, at han ville være skuespiller, han søgte ind på en privat teaterskole i Aarhus.

- Mine forældre syntes nok, at jeg skulle have valgt noget mere sikkert. Min mor ville gerne, at jeg gik i gymnasiet, og da jeg valgte, som jeg gjorde, sagde de: Så må du klare dig selv. Og det har jeg gjort, fortæller han.

"Riget" var et kulturchok

Nicolei Faber er først uddannet skuespiller hos GITIS Scandinavia fra 2001-2004 og arbejdede som sådan i nogle år, indtil han gik på Den Danske Scenekunstskole og blev instruktør 2010-2014.

- Jeg holdt af at være skuespiller, men som instruktør er du involveret i hele processen, du skal tænke hele forestillingen igennem, og det kan jeg godt lide. Jeg elsker scenekunsten, og min begejstring for mediet betyder, at jeg har behov for at dele den begejstring med andre, siger Nicolei Faber.

Han glemmer aldrig, da han som teenager så Lars von Triers tv-film "Riget".

- Det var et kulturchok. Jeg tænkte: Kan verden se sådan her ud? Det var øjenåbnende for mig, der er barn af en totalt ukulturel arbejderfamilie, fortæller han.

I 2018 skal han være instruktør på Det Kongelige Teaters opsætning af "Riget" på nationalscenen, og det er en opgave, han ser frem til med forventning. Nicolei Faber vil som instruktør gerne give publikum oplevelsen af, at verden er større og mere mangfoldig, end man lige forestiller sig.

Han pendler til og fra hjemmet i København og må på grund af sit arbejde på forskellige scener ofte undvære sin familie, sin svenske ægtefælle, der er skuespiller, og deres to døtre.

Arbejdet fylder meget, og nu ser han frem til premieren på den forestilling, der har fyldt hans tanker så længe.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Stop fodboldbaners plastsvineri

Vidste du, at det måske smadrer havmiljøet, når dit barn går til fodbold? Hvis dit barn spiller på en gammel kunstgræsbane, er det desværre tilfældet. Kunstgræsbaner er ofte lavet af gamle bildæk, der bliver sprættet op og raspet. Det gør banen blød og rar at falde på. På den måde minder det om rigtige græsbaner. Men det raspede bildæk, bliver ikke på banerne, det hentes med hjem og alle mulige andre steder, hvor fodboldspillerne færdes. Derfor kommer det også i grundvandet, og det ryger i havene, derved ødelægges havmiljøet. Og vi risikerer selv at komme til at spise mikroplasten, når de fisk, vi spiser, har indtaget plasten enten som direkte føde, eller fordi de spiser andre dyr, der har det i sig. Nåh, ja de fisk spises også af andre dyr, der spises af større dyr, og så har vi det overalt i naturen. Enhedslisten kræver derfor et stop for anlæg af kunstgræsbaner med det forurenende granulat i, og at vi får de gamle baner skiftet ud med nyt, miljøvenligt kunstgræs. Der findes i dag alternativer lavet af f.eks. kokosfibre, sukkerroer eller olivenkerner – så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang! Sverige overvejer et forbud, og EU-Kommissionen skal til foråret diskutere, hvilke tiltag der skal til. Lad den grønne bølge gå på vores boldbaner – så vi og vores børn kan spille fodbold med god samvittighed!

Aarhus For abonnenter

Bevaringsværdigt byggeri til salg: Prisen starter ved 14 millioner

Aarhus

Bruno har uddannet 400 til at spille jagthorn: - Jeg bliver ved med at spille, så længe jeg kan tygge smør

Danmark

Fund af væsentligt bevismateriale: Ledende nynazist og 27-årig varetægtsfængslet for hærværk på jødisk gravplads

Annonce