Annonce
Kultur

International bevågenhed: Aarhus-kunstner kommer med i kunstens verdenselite

Kunstneren Ovartaci opnår nu 37 år efter sin død den store ære at blive præsenteret på Biennalen i Venedig, der betegnes som en af verdens største kunstevents, med 30 værker udlånt af Museum Ovartaci. PR-foto/Axel Schütt
Den afdøde Aarhus-kunstner Ovartaci er blevet inviteret med på verdens mest prestigefyldte kunstbegivenhed - Venedig Biennalen. Det er ikke alene en stor hæder for Ovartaci, men også et kæmpe skulderklap til Museum Ovartaci.

AARHUS: Biennalen i Venedig er ikke blot den ældste af sin slags. Den betragtes af mange også som en af de vigtigste og mest prestigefulde kunstbegivenheder i verden.

Der skal meget til for, at en kunstner kommer med på Biennale Arte. Og det er sjældent, at afdøde kunstnere er med.

Derfor er det også et stort skulderklap, at de italienske arrangører af den 59. biennale har inviteret den århusianske kunstner Ovartaci med på den internationale udstilling til april.

Annonce

- Det er en kæmpe cadeau til både museet og Ovartaci. Det er en stor anerkendelse af Ovartacis kunst, og vi bliver jo også frygteligt stolte af museet, fordi det også er en anerkendelse af det, vi værner om, siger museumsdirektør Mia Lejsted begejstret.

Indlagt i 56 år

Ovartaci, med det borgerlige navn Louis Marcussen, blev født i 1894 og var malersvend fra Ebeltoft. I 1923 emigrerede han til Argentina, hvor han blev psykisk syg.

Hjemvendt tilbragte han fra 1929 resten af sit liv på Psykiatrisk Hospital i Risskov frem til sin død i 1985.

Museum Ovartaci har en stor samling af kunstneren Ovartacis værker. Foto: Jens Thaysen

Han fandt selv på navnet Ovartaci – som en omskrivelse af ‘Overtosse’ og skabte hele livet kunst, som Museum Ovartaci har en enestående samling af med omkring 560 værker.

Annonce

Som fod i hose

Den har Biennale Arte nu også fået øjnene op for.

Venedig-biennalens direktør og kurator, Cecilia Alemani, kontaktede museet for et års tid siden, fordi hun mente, at Ovartacis værker passede lige ind i hovedudstillingens tematikker.

Mia Lejsted er enig - Ovartaci passer som fod i hose ind i hovedtemaet, "The Milk of Dreams", drømmenes mælk. Et tema som er taget fra den surrealistiske kunstner Leonora Carrington, som Cecilie Alemani har taget afsæt i.

- Carrington havde en surrealistisk verden i forhold til transformationer, mennesker og kroppe. Hun forholdt sig til overgangene mellem jord og menneske, som også Ovartaci arbejdede med. Han skelner ikke hårdt mellem, om det er mennesker eller dyr, alle de overgange flyder sammen. Og det er præcis dét, Alemani gerne vil sætte spørgsmålstegn ved med udstillingen: Hvad definerer os som mennesker, og hvilken rolle har vi her på jorden i fremtiden, forklarer Mia Lejsted.

Hvilke værker, som bliver præsenteret i Venedig, kan museet endnu ikke afsløre, da Biennalens arrangører ønsker at holde kortene tæt ind til kroppen, men der er tale om næsten 30 værker fra museets samling.

Overtaci og Venedig

  • Venedig Biennalen blev afholdt for første gang i 1895 og har siden været en af de vigtigste kunstudstillinger i verden.
  • Biennale Arte, som den hedder, er kendt for at spotte nye tendenser inden for billedkunsten og samtidig præsentere ældre værker og kunstnere i fornyet perspektiv.
  • Flere end 80 lande deltager med nationale pavilloner.
  • Den 59. Biennale har titlen "The Milk of Dreams" ("Drømmenes mælk"), der er hentet fra en bog af den surrealistiske kunstner Leonora Carrington (1917-2011).

Ovartaci er med i biennalens hovedudstilling. Biennalen består desuden af udstillinger i nationale pavilloner, hvor 80 lande deltager, sideudstillinger og uofficielle parallelarrangementer. Alt sammen et stort tilløbsstykke, som i 2019 havde flere end 593.000 besøgende.

Annonce

Større bevågenhed

Mia Lejsted må stadig knibe sig i armen over, at værker fra det århusianske museum nu skal præsenteres i Venedig på verdens største kunstevent.

- Jeg tænker, at det må give os endnu større bevågenhed. Vi er selvfølgelig en ud af mange kunstnere, men stadigvæk må det komme til at sætte museet på verdenskortet og give endnu større opmærksomhed på vores samling, vurderer hun.

Museumsdirektør Mia Lejsted med nogle af Ovartacis såkaldte rygefantomer, en slags dekorerede piber. Museet må endnu ikke afsløre, hvilke værker af Ovartaci, som skal være med på Biennalen i Venedig, men det omkring 30 værker. Foto: Axel Schütt

Lige nu er Museum Ovartaci under opbygning. I foråret 2023 genåbner museet i Kulturhus Bunkeren, den tidligere journalisthøjskole på Olof Palmes Allé i Aarhus.

Men inden da vil museet lave en mindre paralleludstilling, hvor de tager noget af stemningen fra Venedig med til Bunkeren.

- Vi laver et særeudstillingsrum, hvor blandt andet vil vise noget film fra åbningen af Biennalen for alle dem, som ikke lige får chancen for at komme ned og se det, fortæller Mia Lejsted.

Særudstillingen "Ovartaci i Venedig" kan ses fra maj til oktober 2022.

Ovartacis værker kan opleves i Venedig 23. april-27. november 2022.

Ovartaci skeldner i sine værker ikke mellem mennesker og dyr, og ofte flyder overgangene sammen som i maleriet her. Det er en af de tematikker, som er omdrejningspunktet for hovedudstillingen i Venedig, og derfor passer Ovartaci så godt ind. Foto: Hans Petersen


Annonce
Kultur For abonnenter

Anmeldelse af Hobbitten: Det kunne så let være helligbrøde at pille ved Tolkiens mesterværk, men resultatet er fremragende

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Navne

Mindeord: Henrik Ochsner var et sjældent menneske i ordets fineste forstand

AGF For abonnenter

David Nielsen siger farvel til AGF: 1.693 dage med 'Let's fucking go!'

Aarhus

Classic Race Aarhus genopstår i miniformat søndag

Aarhus

Dårlig dømmekraft på sidste skoledag: Elever fik overrakt karameller med nåle i

For abonnenter

Sommer på vej! Derfor bliver Vestkysten igen den store vinder

Aarhus

Vandrehistorien: Passer det, at Beder-Malling trækker dødbringende lyn til?

Byudvikling For abonnenter

Nye toner: Borgerne får bedre muligheder for at blande sig i byudviklingen

Aarhus

Se alle backstage-billederne fra Hobbitten: På et tidspunkt havde Molly 100 arme fra bjerguhyrer liggende i sin lejlighed

Debat

Magt- og udstødelseskultur findes ikke kun på Herlufsholm: Det gennemsyrer hele konkurrencestaten og dansk politik

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Alarm 112

Batteri-virksomhed brød pludselig i brand: Beredskabet var massivt til stede

Sport For abonnenter

Tre teams er tilbage i kampen om det nye stadion i Aarhus: Disse mageløse stadioner har de arbejdet på tidligere

Kultur

Revy-grin tilbage i Smilets by: Aarhus får igen sin egen revy

Annonce