Annonce
Byudvikling

Investering i lufthavnen, BRT-busser eller skattelettelser til erhvervslivet? Nu skal tunnel-milliarden fordeles

Aarhus var i gang med at spare op til Marselistunnelen, da Folketinget besluttede at finansiere størstedelen af tunnelen. Derfor har Aarhus op i mod en milliard, der nu skal fordeles. Arkivfoto: Kim Haugaard
Aarhus fik tæt på en milliard kroner i overskud, efter at en stort flertal i Folketinget besluttede at smide 2,1 milliarder kroner i Marselistunnelen. Mandag mødes forligsparterne til en drøftelse om, hvordan de overskydende penge skal bruges.

AARHUS: Der var jubel i Aarhus, da regeringen fik forhandlet et bredt infrastrukturforlig på plads, der banede vej for, at staten finansierede den kommende Marselistunnel.

Med aftalen 'Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035', der blev præsenteret i juni 2021, stod Aarhus Kommune pludseligt med et positivt problem.

Nu gav Folketingets partier håndslag på, at de var klar til at betale størstedelen af de 2,7 milliarder kroner, som tunnellen ventes at koste, men Aarhus var allerede i gang med at spare op til Marselistunnelen og stod derfor med omkring en milliard kroner i overskud fra opsparingen.

Annonce

Først i november blev den endelige aftale underskrevet. Den siger, at staten betaler 2,1 milliard, mens Aarhus Kommune og Aarhus Havn deles ligeligt om de resterende 600 millioner kroner.

Allerede inden aftalen blev underskrevet, var adskillige lokale politikere i Aarhus i gang med at bruge den såkaldte 'Tunnel-milliard'. Endnu er der dog ikke truffet nogen beslutning om, hvem der skal have glæde af pengene, der nok i virkeligheden er lige i underkanten af en milliard.

Politisk uenighed

Samtidig startede en uenighed om, hvem der skulle være med i beslutningen om at fordele 'Tunnel-milliarden'. Blandt andet rundsendte SF og Radikale en ønskeseddel for, hvordan de to partier mente, at pengene skulle bruges. Hos Venstre gav Gert Bjerregaard imidlertid udtryk for, at kun Socialdemokratiet, De Konservative og Venstre, som lokalt stod bag forliget om Marselistunnelen, skulle være med til at fordele pengene.

Når drøftelserne går i gang mandag, sidder hverken SF eller Radikal med ved bordet.

- Jeg så sådan set helst, at der var opbakning til at brede drøftelserne ud, så vi fik en drøftelse blandt alle partier, men meldingen fra kredsen af aftaleparterne har været, at det ønsker man ikke, siger borgmester Jacob Bundsgaard (S).

Derfor bliver det S, K og V sammen med arbejdsmarkeds parter, der bestemmer.

- Vi har peget på, at vi mener, at en del af midlerne skal bruges til at investere i Aarhus Lufthavn, så vi sikrer den videre udvikling af lufthavnen - og at vi i det hele taget har en lufthavn, siger Jacob Bundsgaard.

På seneste byrådsmøde slog Socialdemokratiet, De Konservative og Venstre fast, at de vil investere 180 millioner kroner i lufthavnen og at pengene skal tages fra tunnel-milliarden. Erhvervslivet bakker op om forlaget - modstræbende godt nok, men dermed er de første 180 millioner kroner brugt.

Annonce

S siger nej til skattelettelse

Står det til Socialdemokratiet så skal resten af pengene bruges til at sikre, at erhvervslivet i Aarhus har nogle gode rammebetingelser - dog ikke udelukkende via investeringer i infrastruktur.

- Vi ønsker at se på det ret bredt, så det grundlæggende handler om at understøtte muligheden for at rekruttere medarbejdere i fremtiden. Jeg kan sagtens forestille mig, at vi for eksempel investerer i de institutioner, der er vigtige for borgerne, og som kan være med til at sikre, at vi har et godt rekrutteringsgrundlag. Derimod ser jeg ikke for mig, at vi skal bruge midlerne til at sætte skatten ned for erhvervslivet, siger borgmesteren.

Marselistunnellen

  • I 1997 indgik et bredt flertal i Aarhus Byråd forlig om etablering af Marselistunnelen.
  • Tunnelen skal anlægges på en 1,9 kilometer lang strækning under Marselis Boulevard. Den er tænkt som en del af et samlet projekt, der skal forbedre trafikforholdene i midtbyen samt at skabe en bedre adgangsvej fra Motorvejen til Aarhus Havn for transportsektoren.
  • Første del af projektet er den allerede gennemførte udvidelse af Åhavevej.
  • Med Aftale om Infrastrukturplan 2035 af 28. juni 2021 og efterfølgende årets finanslov afsatte staten penge til at gøre tunnelen til virkelighed. Der er lagt op til, at staten betaler 2,1 milliarder kroner af den i alt 2,7 milliarder kroner dyre tunnel-arbejdet. Dermed bliver tunnelen en statsvej.
  • Aarhus Kommune og Aarhus Havn bidrager med tilsammen 600 millioner kroner, med halvdelen til hver.
  • Aarhus Kommune var allerede i gang med at spare op selv. I årene 2020-2028 skulle i alt én milliard kroner fra den såkaldte dækningsafgift sættes til side til projektet.
  • Dækningsafgift er en særlig skat på erhvervsejendomme - lige som når private betaler grundskyld.
  • Det er Venstre, Konservative og Socialdemokratiet, der står bag aftalen om at bruge pengene fra dækningsafgiften på Marselistunnelen. Det er de samme tre partier, der sammen med arbejdsmarkeds parter nu skal blive enige om, hvad pengene så skal bruges på i stedet.

Det har ellers været et ønske, der har været fremsat fra både Venstre og De Konservative.

V har tidligere foreslået at bruge 500 millioner kroner på infrastruktur og så udfase dækningsbidraget, hvilket ville sende yderligere 500 millioner kroner tilbage til erhvervslivet, mens K gerne så dækningsbidraget fjernet omgående, og dermed sende endnu flere penge tilbage til erhvervslivet end V.

Steen Stavnsbo har dog tidligere forklaret, at hvis det ikke kan lade sig gøre, er man klar til at målrette pengene mod infrastruktur.

Vi ønsker at holde os inden for rammerne af den aftale, der er indgået, så vi fastholder, at der er en dækningsafgift på det niveau, vi kender det, indtil den skal aftrappes i 2028.

Jacob Bundsgaard, (S) borgmester

I Socialdemokratiet ønsker man derimod at bevare dækningsbidraget.

- Vi ønsker at holde os inden for rammerne af den aftale, der er indgået, så vi fastholder, at der er en dækningsafgift på det niveau, vi kender det, indtil den skal aftrappes i 2028, siger Jacob Bundsgaard.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Navne

Mindeord: Joan Drews var en kreativ og hårdfør kvinde med en ukuelig vilje til at overvinde smerte

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Byudvikling

Nu kan der bygges tæt i Sonnesgade - men byrådet løfter en pegefinger

Erhverv

Kommunen køber kæmpe ejendom i Viby for 34 mio. og har van(d)vittige planer for bygningerne

Endnu en havørn fundet død med hagl i kroppen, men ingen ved, hvorfor eller hvem der gør det: - Det er noget forbandet svineri

Aarhus

Champagne kan nydes i enhver anledning: Interessen for mousserende vine er på vej frem

Sport For abonnenter

Se nedrykningsbraget fra 2. division: Middelfart kæmpede mod Brabrand

Sport

Leverede comeback efter pausen: Langskud og scoring på direkte hjørne gav Brabrand første sejr i 11 kampe

Annonce