Annonce
Aarhus

Investorkreds tager kampen op mod amerikanske tech-giganter med lokalt firma

Jonathan Løw og Anders Thiim Harder er klar til at tage den århusianske tech-startup JumpStory til næste niveau sammen med en ny investorkreds.Foto: JumpStory
Med ny kapitaltilførelse i millionklassen og investorer med international viden føler teknologi-virksomheden JumpStory sig klar til at konkurrere med billedbureauer som Shutterstock og Adobe. Det skal ske med en plugin-strategi frem for at fungere som selvstændige platform.

AARHUS: Det kræver både økonomiske muskler og stort knowhow at vinde nye lande på den globale markedsplads.

Og det er netop baggrunden for, at JumpStory - billedbranchens svar på Netflix - har budt en erfaren og anerkendt investorkreds indenfor på kontoret i Højbjerg ved Aarhus. Investorerne tæller seks prominente navne - heriblandt tidligere Microsoft-direktør Jørgen Bardenfleth - og de har tilsammen investeret et større millionbeløb i den århusianske startup.

Det er kun godt et år siden, at Borean Innovation sendte en million-investering i JumpStorys retning. Beløbet er større denne gang, oplyser medstifter Jonathan Løw, uden han vil komme nærmere på investeringens størrelse.

- Der er tale om kloge penge på både dansk og internationalt niveau forstået på den måde, at der også følger stærke kompetencer og en stor portion viden med investorkredsen, og som vi har brug for i bestyrelsen, fortæller Jonathan Løw.

Han tilføjer, at kapitaltilførelsen skal skabe en blanding af ro og fremdrift i organinsationen.

- Som startup har vi brug for begge dele. Investeringen kommer dels til at gå til en videreudviklingen af vores teknologi og dels at styrke vores team i form af flere medarbejdere, forklarer Jonathan Løw.

JumpStory vil fra januar tælle 14 medarbejdere med otte forskellige nationaliteter, mens Aarhus-virksomheden allerede er nået ud til kunder i 45 lande.

Annonce

Investorkredsen

Den nye investorkreds bag JumpStory består af:

Jørgen Bardenfleth, tidligere administrerende for Microsoft

Jens Harsaae, bestyrelsesformand i LanguageWire og IIH Nordic

Christian Rudolph-Christiansen, medstifter af Sofakompagniet

Peter Hagen Kielgast, medstifter af TrunkArchive og Copen Hagen Agency

Kurt Stokbro, AI-iværksætter

Michael Østerlund Madsen, tidligere økonomidirektør for ØK

Lennart Højgaard Jensen, erfaren leder fra blandt andet Arla, Bestseller og Dupont

Teknologi fremfor bureau

Den nye ejerkreds skal bidrage til at tage kampen op med amerikanske tech-giganter som Shutterstock, Getty Images og Adobe. Der er tale om et marked med en samlet værdi på mere end 50 milliarder kroner årligt, og som JumpStory vil angribe på sin helt egen måde.

- JumpStory tilbyder ligesom vores internationale konkurrenter marketing- og kommunikationsfolk adgang til billeder, illustrationer, videoer og ikoner. Vores tilgang, prissætning og teknologi er imidlertid fundamentalt forskellig og nyskabende, fortæller administrerende direktør og medstifter, Anders Thiim Harder, og fortsætter:

- Vi har ikke fokuseret på, hvordan de nuværende markedsledere gør, men i stedet ladet os inspirere af Netflix og Spotify og deres suveræne evne til at give ubegrænset adgang til kvalitetsindhold samtidig med, at man bruger kunstig intelligens til at levere enestående kundeoplevelser.

JumpStory bygger på egenudviklet teknologi, som på få sekunder matcher tekst med illustration og samtidig giver en forudsigelse af, hvordan effekten af forskellige fotomuligheder vil være. Derfor ser JumpStory sig selv som en teknologivirksomhed frem for et regulært billedbureau som konkurrenterne.

Global vækststrategi

JumpStory satser desuden på at udvikle sig til at være et plugin, som fungerer sammen med de programmer, som kunderne i forvejen arbejder i - det kan eksempelvis være word eller wordpress - i stedet for at være en selvstændig platform, der skal logges ind på før brug.

Og det er netop en af de styrker som det kommende bestyrelsesmedlem, Jørgen Bardenfleth, har valgt at investere i:

- JumpStorys teknologi åbner op for nogle enormt interessante forretningsmuligheder på længere sigt, hvor virksomhedens løsning vil kunne integreres ind i alle de store marketingplatforme og spare disse platformes brugere formuer i både tid og penge.

Ifølge direktør Anders Thiim Harder har JumpStory af samme årsag navngivet sin globale vækststrategi "Works where you are" (Arbejder, hvor du er, red.):

- Vi tror ikke på, at brugerne i fremtiden ønsker at have alle mulige forskellige platforme, de skal ind på. De vil have værktøjerne dér, hvor de i forvejen arbejder.

Jonathan Løw siger til Erhverv+, at JumpStory forventer at kunne offentliggøre det første store partnerskab i den retning før nytår.

- Vores målgruppe har fra begyndelsen været små og mellemstore virksomheder. Det er det stadig, men i 2020 kommer vi også til at arbejde målrettet på integrationer, slutter han.

JumpStory

  • JumpStory er et digitalt univers, hvor brugerne får adgang til flere end 10 millioner billeder, illustrationer, videoer, ikoner med mere.
  • Som kunde betaler man et mindre månedligt beløb for ubegrænset adgang til platformen. Det indebærer altså, at man kan downloade og bruge indholdet fuldstændig frit og i al fremtid.
  • Udover det visuelle indhold adskiller JumpStory sig fra konkurrenterne ved at have indbygget kunstig intelligens i platformen. Det gør det blandt andet muligt for brugerne at matche eksisterende tekster med billeder på få sekunder. Derudover hjælper JumpStory med at foreslå de billeder, der ifølge AI-beregninger vil skabe den bedste effekt på modtagerne. Det gør det nemmere for den marketing- og kommunikationsansvarlige at udvælge de billeder, der rent faktisk performer.
  • JumpStory har foreløbig kunder i 45 lande efter lanceringen af platformen i januar 2019. Virksomheden fortæller, at den har flere end 1000 aktive kunder. De største markeder er p.t. Skandinavien, Østeuropa og Canada.

Kilde: JumpStory

Jørgen Bardenfleth er tidligere administrerende direktør hos Microsoft i Danmark. Han ser store muligheder i sin nye investering. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Gaslugt fra restaurant: Politi og brandvæsen rykket talstærkt ud til Jægergårdsgade

Aarhus

Så skete det igen: Kvinde snydt af falsk bank-sms

Annonce