Annonce
Aarhus

Investorkreds tager kampen op mod amerikanske tech-giganter med lokalt firma

Jonathan Løw og Anders Thiim Harder er klar til at tage den århusianske tech-startup JumpStory til næste niveau sammen med en ny investorkreds.Foto: JumpStory
Med ny kapitaltilførelse i millionklassen og investorer med international viden føler teknologi-virksomheden JumpStory sig klar til at konkurrere med billedbureauer som Shutterstock og Adobe. Det skal ske med en plugin-strategi frem for at fungere som selvstændige platform.

AARHUS: Det kræver både økonomiske muskler og stort knowhow at vinde nye lande på den globale markedsplads.

Og det er netop baggrunden for, at JumpStory - billedbranchens svar på Netflix - har budt en erfaren og anerkendt investorkreds indenfor på kontoret i Højbjerg ved Aarhus. Investorerne tæller seks prominente navne - heriblandt tidligere Microsoft-direktør Jørgen Bardenfleth - og de har tilsammen investeret et større millionbeløb i den århusianske startup.

Det er kun godt et år siden, at Borean Innovation sendte en million-investering i JumpStorys retning. Beløbet er større denne gang, oplyser medstifter Jonathan Løw, uden han vil komme nærmere på investeringens størrelse.

- Der er tale om kloge penge på både dansk og internationalt niveau forstået på den måde, at der også følger stærke kompetencer og en stor portion viden med investorkredsen, og som vi har brug for i bestyrelsen, fortæller Jonathan Løw.

Han tilføjer, at kapitaltilførelsen skal skabe en blanding af ro og fremdrift i organinsationen.

- Som startup har vi brug for begge dele. Investeringen kommer dels til at gå til en videreudviklingen af vores teknologi og dels at styrke vores team i form af flere medarbejdere, forklarer Jonathan Løw.

JumpStory vil fra januar tælle 14 medarbejdere med otte forskellige nationaliteter, mens Aarhus-virksomheden allerede er nået ud til kunder i 45 lande.

Annonce

Investorkredsen

Den nye investorkreds bag JumpStory består af:

Jørgen Bardenfleth, tidligere administrerende for Microsoft

Jens Harsaae, bestyrelsesformand i LanguageWire og IIH Nordic

Christian Rudolph-Christiansen, medstifter af Sofakompagniet

Peter Hagen Kielgast, medstifter af TrunkArchive og Copen Hagen Agency

Kurt Stokbro, AI-iværksætter

Michael Østerlund Madsen, tidligere økonomidirektør for ØK

Lennart Højgaard Jensen, erfaren leder fra blandt andet Arla, Bestseller og Dupont

Teknologi fremfor bureau

Den nye ejerkreds skal bidrage til at tage kampen op med amerikanske tech-giganter som Shutterstock, Getty Images og Adobe. Der er tale om et marked med en samlet værdi på mere end 50 milliarder kroner årligt, og som JumpStory vil angribe på sin helt egen måde.

- JumpStory tilbyder ligesom vores internationale konkurrenter marketing- og kommunikationsfolk adgang til billeder, illustrationer, videoer og ikoner. Vores tilgang, prissætning og teknologi er imidlertid fundamentalt forskellig og nyskabende, fortæller administrerende direktør og medstifter, Anders Thiim Harder, og fortsætter:

- Vi har ikke fokuseret på, hvordan de nuværende markedsledere gør, men i stedet ladet os inspirere af Netflix og Spotify og deres suveræne evne til at give ubegrænset adgang til kvalitetsindhold samtidig med, at man bruger kunstig intelligens til at levere enestående kundeoplevelser.

JumpStory bygger på egenudviklet teknologi, som på få sekunder matcher tekst med illustration og samtidig giver en forudsigelse af, hvordan effekten af forskellige fotomuligheder vil være. Derfor ser JumpStory sig selv som en teknologivirksomhed frem for et regulært billedbureau som konkurrenterne.

Global vækststrategi

JumpStory satser desuden på at udvikle sig til at være et plugin, som fungerer sammen med de programmer, som kunderne i forvejen arbejder i - det kan eksempelvis være word eller wordpress - i stedet for at være en selvstændig platform, der skal logges ind på før brug.

Og det er netop en af de styrker som det kommende bestyrelsesmedlem, Jørgen Bardenfleth, har valgt at investere i:

- JumpStorys teknologi åbner op for nogle enormt interessante forretningsmuligheder på længere sigt, hvor virksomhedens løsning vil kunne integreres ind i alle de store marketingplatforme og spare disse platformes brugere formuer i både tid og penge.

Ifølge direktør Anders Thiim Harder har JumpStory af samme årsag navngivet sin globale vækststrategi "Works where you are" (Arbejder, hvor du er, red.):

- Vi tror ikke på, at brugerne i fremtiden ønsker at have alle mulige forskellige platforme, de skal ind på. De vil have værktøjerne dér, hvor de i forvejen arbejder.

Jonathan Løw siger til Erhverv+, at JumpStory forventer at kunne offentliggøre det første store partnerskab i den retning før nytår.

- Vores målgruppe har fra begyndelsen været små og mellemstore virksomheder. Det er det stadig, men i 2020 kommer vi også til at arbejde målrettet på integrationer, slutter han.

JumpStory

  • JumpStory er et digitalt univers, hvor brugerne får adgang til flere end 10 millioner billeder, illustrationer, videoer, ikoner med mere.
  • Som kunde betaler man et mindre månedligt beløb for ubegrænset adgang til platformen. Det indebærer altså, at man kan downloade og bruge indholdet fuldstændig frit og i al fremtid.
  • Udover det visuelle indhold adskiller JumpStory sig fra konkurrenterne ved at have indbygget kunstig intelligens i platformen. Det gør det blandt andet muligt for brugerne at matche eksisterende tekster med billeder på få sekunder. Derudover hjælper JumpStory med at foreslå de billeder, der ifølge AI-beregninger vil skabe den bedste effekt på modtagerne. Det gør det nemmere for den marketing- og kommunikationsansvarlige at udvælge de billeder, der rent faktisk performer.
  • JumpStory har foreløbig kunder i 45 lande efter lanceringen af platformen i januar 2019. Virksomheden fortæller, at den har flere end 1000 aktive kunder. De største markeder er p.t. Skandinavien, Østeuropa og Canada.

Kilde: JumpStory

Jørgen Bardenfleth er tidligere administrerende direktør hos Microsoft i Danmark. Han ser store muligheder i sin nye investering. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Spørgsmål om habilitet: Jamen, er det ikke bare politik

Bünyamin Simsek er en kontant mand, rap og skrap i replikken. Som medlem af Venstres gruppe på syv er hans indflydelse i Aarhus Byråd begrænset. Blokken af socialdemokraterne og deres medspillere SF, Enhedslisten og Radikale kan skabe flertal, så rådmanden for teknik og miljø kan have svært ved at komme igennem med sine ideer. Sådan er politik. Så Simsek forsøger at markere sig på andre måder. Han har ikke spor imod at diske op med anderledes og provokerende ideer og forslag, og han går ikke af vejen for en god diskussion og et verbalt slagsmål. For eksempel som da han gik ind i sagen om p-pladserne ved fiskeforretningerne på havnen for nylig. Her tog han parti for de erhvervsdrivende, helt i pagt med Venstres holdninger. Det er også, hvad han gør i den sag, der nu er til diskussion. To medlemmer af byrådet mener, at Simsek har været lovlig tæt på erhvervsmanden Martin Busk, der har interesser i Risskov. De to byrådskolleger mener, at Simsek har været lidt for langt fremme i skoene i en sag, hvor Busk har søgt om lov til at udstykke en grund på Rolighedsvej 16 A i Risskov i to. Juridisk Afdeling i Aarhus Kommune har behandlet klagen fra de to politikere, og svaret er utvetydigt: Simsek er ikke inhabil i sagen. Rådmanden har holdt møder med Busk, de to er medlemmer af den samme forening, Det Borgerlige Skydeselskab, og de har været på rejser i Tyrkiet sammen med en del andre. Så de to klagere fra Enhedslisten og Radikale synes, de taler rigeligt meget sammen. Men er det ikke bare politik, det Simsek har gjort? Politikere går ind i et parti, der passer med deres synspunkter, og plejer interesser for de mennesker, som er på samme politiske linje. Det gør vel ikke kun Simsek, men det gør alle andre politikere. Det er en del af deres job. Og de forsøger at fremme de synspunkter, som deres parti og de selv repræsenterer. Så længe indstillinger til byrådet og afgørelser, de træffer, er inden for de gældende love og regler er der ingenting at komme efter. Det er vel også det, juridisk afdeling siger med afgørelsen.

Aarhus

Midtby-parkering udløser debat i byrådssalen: Venstre vil ændre nye regler, før de reelt er indført

Aarhus For abonnenter

Søskende i skyggen: Børn med syge søskende føler sig overset af forældrene

Annonce