Annonce
Udland

Iran planlægger statsbudget til at kunne modstå sanktioner

Brendan Mcdermid/Reuters
Den iranske præsident har præsenteret udkastet til et statsbudget, der fokuserer på at modstå USA-sanktioner.

Den iranske præsident, Hassan Rouhani, har søndag præsenteret et udkast til et statsbudget på omkring 39 milliarder dollar eller godt 265 milliarder kroner.

Budgettet, der er blevet præsenteret for det iranske parlament, er designet til at kunne modstå amerikanske sanktioner ved at reducere afhængigheden af olieeksport.

Netop Irans afhængighed af sin store olieeksport har været målet med USA's sanktioner, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Den amerikanske præsident, Donald Trump, trak sidste år USA ud af en multilateral atomaftale med Iran og genindførte sanktioner over for Iran, hvor fokus har været på landets meget vigtige olieindustri.

- Det her er et budget til at modstå sanktioner (...) med den mindst mulige afhængighed af olie, siger Hassan Rouhani til parlamentet ifølge iransk stats-tv, skriver Reuters.

Udkastet til statsbudgettet, der ifølge præsidenten selv har en værdi på omkring 39 milliarder dollar, vil skulle gælde for det næste finansår, som har sin start i marts.

Ifølge nyhedsbureauet AFP kommer præsidentens udkast til et statsbudget kort tid efter, at der er blevet indført stigende brændstofpriser i Iran.

Tiltaget skal ses i lyset af, at den iranske økonomi har været negativt påvirket af de amerikanske sanktioner, og derfor prøver den iranske regering at rette op på økonomien ved at indføre højere priser på brændstof.

Den iranske befolkning har dog langt fra taget godt imod prisstigningerne, og flere steder har der været demonstrationer imod tiltaget.

I forbindelse med præsentationen af udkastet til næste statsbudget har den iranske præsident fortalt, at den offentlige sektor kan se frem til en lønstigning på 15 procent.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce