Annonce
Udland

Iran vil sende sorte bokse fra nedskudt fly til Ukraine

Social Media/Reuters
Iransk havarileder siger, at eksperter fra Frankrig, Canada og USA skal undersøge data fra ukrainsk fly.

Iran vil sende de sorte bokse fra et nedskudt ukrainsk passagerfly til Ukraines hovedstad, Kijev, for at blive undersøgt.

Det oplyser lederen af den iranske havariundersøgelse til det lokale nyhedsbureau Tasnim.

De iranske myndigheder regner med, at eksperter fra Frankrig, Canada og USA vil være med til at undersøge boksenes data.

Alle 176 om bord omkom 8. januar, da det ukrainske fly blev ramt af en raket, der var affyret fra en militær stilling uden for Teherans lufthavn.

Det skete i timerne efter, at Iran havde sendt raketter mod baser i Irak med amerikanske soldater som gengæld for USA's likvidering af den iranske general Qassem Soleimani i Iraks hovedstad, Bagdad.

- Med brug af ekspertise fra landene Frankrig, Canada og Amerika vil vi forsøge at afkode (data fra boksene red.) i Kijev, siger Hassan Rezaifar. Han står i spidsen for den iranske havariundersøgelse.

- Hvis disse anstrengelser viser sig ikke at være nok, så vil de sorte bokse blive sendt til Frankrig, oplyser han.

Tasnim skriver, at der ikke vil blive gjort forsøg på at afkode data fra boksene i Iran.

Flyet fra Ukraine International Airlines skulle være fløjet fra Teheran til Kijev. De fleste om bord var iranere eller folk med dobbelt statsborgerskab. 57 var hjemmehørende i Canada.

Canadas premierminister, Justin Trudeau, har presset på for, at der gennemføres en komplet undersøgelse af flystyrtet. Han sagde fredag, at Iran bør sende de sorte bokse til Frankrig for at blive undersøgt.

Frankrig er et af de få lande, der har kapaciteten til at afkode registreringer i fly og cockpit ifølge Trudeau. Han sagde, at de sorte bokse fra det ukrainske fly var svært ødelagte.

Irans øverste leder, Ali Khamenei, ledte fredagsbønnen i Teheran. Mens hans religiøse støtter råbte "død over Amerika", kaldte han nedskydningen af det ukrainske fly en "bitter tragedie, som brændte sig gennem vore hjerter".

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce