Annonce
Erhverv

It-studerende vil gøre det lettere at være iværksætter og redde regnskoven

Holdet bag Relion og den nye HR-platform Relion Business. Øverst fra venstre: Mathias Forsberg, Thore Elbek, Marthias Christensen, Mickey Andresen, Rasmus Skovdal (ejer) og Søren Hjort (ejer). Nederst fra venstre: Kristian Emil Larsen (direktør/ejer), Kenneth Danielsen, Jacob Crawford (ejer) og Søren Grum (ejer). Pressefoto 

Relion Business er en nystartet HR-platform målrettet detail- og restaurationsbrancherne skabt af en gruppe unge it-studerende blandt andet fra Odder, der sigter mod en CO2-neutral forretning. Den første kunde - tre butikker inden for kioskkæden Letkøb - går live på programmet midt i juni.

ODDER/AARHUS: Det er ikke så lidt af en målsætning, som de fem ejere af den nystartede softwarevirksomhed Relion, som holder til i IT-byen på Katrinebjerg i Aarhus, har sig sat.

Visionen er at styrke initiativet til iværksætteri i detail- og restaurationsbranchen, og midlet er en ny digital HR-platform kaldet Relion Business, hvor virksomheden kan samle vagtplaner, timeregistrering, lønudbetaling, lagerstyring, kommunikation og rekruttering. Missionen er samtidig at drive en CO2-neutral forretning, hvor virksomheden kompenserer for strømforbruget på platformen ved at købe regnskov for mere end et tilsvarende beløb.

Det sker via donationer til organisationen og samarbejdspartneren Verdens Skove, og foreløbig har Relion været med til at redde 2.000 kvadratmeter regnskov i Nicaragua, forklarer Kristian Emil Larsen, direktør i Relion.

- Men vi skal redde meget mere, siger han.

Annonce

Fra freelance til egenproduktion

24-årige Kristian Emil Larsen har stiftet Relion sammen med Søren Grum og Rasmus Skovdal, begge 23 år - de to førstnævnte er opvokset i Odder, mens Rasmus er fra Odense. De fik idéen i forbindelse med en eksamensforberedelse.

- Søren og jeg læser begge informationsvidenskab, og da vi skulle til eksamen i objektorienteret programmering, søgte vi hjælp hos Rasmus, der læser datalogi. Vi har alle arbejdet i restaurationsbranchen og begyndte at snakke om at udvikle et koncept til at administrere forskellige opgaver. Det kunne både være varebestilling, når kasserne med tonic er ved at være tomme, eller alt omkring løn, forklarer Kristian Emil Larsen og fortsætter:

- I begyndelse var planen at uddelegere opgaverne til freelancere, men vi endte med at lave det selv.

Siden er programmørerne Jacob Crawford, 25 år, og 22-årige Søren Hjort også blevet en del af ejerkredsen.

Første kunde er klar

Den første kunde - tre butikker inden for kioskkæden Letkøb i Aarhus - går live på HR-platformen 16. juni.

- Vi prøver at tage det i små bidder, og så vil vi bygge større kunder på med tiden, siger Kristian Emil Larsen.

Relion Business benytter sig af machine learning, og platformen vil blandt andet kunne lægge automatiske vagtplaner, når den kender branchen, medarbejdere og åbningstider med videre.

- Det er en opgave, der mange steder bliver brugt meget tid på at lægge i hånden, ligesom de fleste virksomheder betaler 25 kroner i gebyr per lønseddel til en lønadministrator, fortæller Kristian Emil Larsen og tilføjer, at Relion Business via en server registrerer, hvor lang tid brugerne er på systemet af gangen, og det er måden, som Relion finder ud af, hvor stort et beløb de skal overføre til Verdens Skove.

Mellem bachelor og kandidat

Direktøren og de øvrige ejere er alle tæt på at afslutte deres bachelor på universitet.

- Vi er skrevet op til at fortsætte på kandidaten, men vi er også klar til at gå all-in. Det er en svær balance. Vi er ikke så profit-orienterede endnu, og der er ingen af os, der får løn, selv om vi bruger 40-50 timer om ugen. På studiet får vi ny viden, som vi kan bruge, men vi lærer mindst lige så meget ved at drive egen virksomhed, og der er ingen tvivl om, at vi glæder os til at kunne satse 100 procent ét sted, slutter Kristian Emil Larsen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Sport

Kyniske Skjern vandt for syvende kamp i træk over Århus Håndbold

Annonce