Annonce
Aarhus

»Ja, letbanen skal udbygges«

<p>De århusianske folketingskandidater er svorne tilhængere af statsstøtte til nye etaper af letbanen. Her lægges de første skinner til den første etape.Foto: Axel Schütt</p>

Der er knapt to år, til de første århusianske letbanetog begynder at rulle.

Så i sagens natur aner ingen, om letbanen vil leve op til de store forventninger om at flytte masser af pendlere ud af bilen og ind i toget.

Alligevel lyder der et rungende »ja« fra de århusianske folketingskandidater på spørgsmålet: »Skal staten give tilskud til nye letbaneetaper i Østjylland«.

Kun byens tidligere borgmester, forsvarsminister, Nicolai Wammen (S), kommer med et svar, der ikke kan tolkes som et ubetinget ja.

Annonce

»Jeg var selv som borgmester med til at træffe beslutningen om, at vi skal have letbanen i Aarhus, og jeg tror, at vi alle glæder os til, at første etape står færdig i 2017. Hvad angår de næste etaper af letbanen, så er kommuenrne og regionen i fuld gang med at færdiggøre et konkret forslag. Derfor er det fornuftigt, at vi afventer med at drøfte finansieringen, til vi kender forslaget,« skriver Nicolai Wammen.

Den konservative Naser Khader er klar i mælet:

»Staten skal give tilskud til letbanen på samme måde, som staten giver tilskud til andre lignende investeringer. Metroen i København, letbanen i Odense og togskinner til Aalborg Lufthavn er gode eksempler herpå, og da århusianerne betaler lige så meget i skat som københavnerne, så skal de selvfølgelig opleve et balanceret statsligt engagement,« skriver Naser Khader.

De konservative og Enhedslisten er sjældent enige om ret meget. Men Naser Khader og Søren Egge Rasmussen er rørende enige om letbanens potentiale.

»Enhedslisten fik ved sidste finanslovsaftale midler til Aalborg. Næste gang er det igen Aarhus' tur til at få bevilliget medfinansiering,« skriver Søren Egge Rasmussen.

Enhedslisten har foreslået en statslig letbane-pulje på fire milliarder kr.

»Det vil sikre statslig medfinansiering til de østjyske planer om nye letbaneetaper til blandt andet Brabrand, Hinnerup og Hasselager. Derefter skal banen føres helt til Randers. Dermed kan vi løse trafikale problemer på bæredygtig vis,« skriver Søren Egge Rasmussen.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Aarhus

Efter amputationsskandalen: Fyret koncerndirektør afløses midlertidigt af to personer fra egne rækker

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Annonce