Annonce
Klima

Jagten på et bedre sugerør

Foto: Victor De Schwanberg/Ritzau Scanpix


Egentlig behøver vi mennesker ikke sugerør, da de fleste sagtens kunne drikke direkte af flasken eller dåsen. Men nogle personer har et handicap, der gør, at de har brug for sugerørene for at kunne drikke, og andre synes bare, at de er rare at bruge.

Flere lande er nu i gang med at forbyde sugerør af plastik, men hvis du alligevel gerne vil have et sugerør, er der efterhånden mange plastfri muligheder.

• Metalsugerør er holdbare og kan bruges mange gange. Men de er også forholdsvis dyre og kræver brug af metal, der er ressourcetungt at udvinde.

• Hvis du ikke synes, din cola er sød nok, er nu muligt at købe sugerør af sukker. De er ret dyre, men kan fås med blandt andet chokolade- og jordbærsmag. Ifølge producenten holder sugerørene cirka 40 minutter i væske. Hvor længe dine tænder holder er en anden sag.

• Papirsugerør er relativt billige og er lavet af naturlige materialer. Det betyder omvendt også, at der skal fældes træer for at producere dem. Holdbarheden i drinken afhænger af papirets tykkelse og temperaturen på væsken.

• Sugerør af bambus er naturlige, de holder formen og kan bruges mange gange. De er ret brede - op til 10mm - så de er gode til smoothies, men en long drink varer måske ikke så længe med et stort sugerør i glasset.

• Pastasugerør er egentlig bare en ekstra tyk makaroni, som man kan drikke igennem. Der er ikke æg i pastamassen, så veganere kan også være med. Sugerørene holder sig faste i cirka 45 minutter, så længe drinken ikke er varm.

• Helt almindelige hvedestrå kan nu også købes og bruges som sugerør. Stråene har en passende tykkelse. Til gengæld skal man ikke trykke særlig hårdt på dem, før de går i stykker, så det er måske ikke en oplagt løsning til børnefødselsdagen. Til gengæld kan man altid selv dyrke flere hjemme i haven.

Kilde: The Guardian, Insider.com, hjemmesider for producenter af sugerør

Annonce

Verdens Bedste Nyheder

Denne artikel er produceret af Verdens Bedste Nyheder, som er et uafhængigt medie, der laver konstruktiv journalistik med udgangspunkt i FN’s Verdensmål.

Verdens Bedste Nyheder fokuserer på ofte oversete fremskridt, potentialer og løsninger på verdens udfordringer.

Læs mere på verdensbedstenyheder.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce