Annonce
Livsstil

- Jeg elsker at fordybe mig i en god serie og tage en pause fra det hele

Kim Hagen Jensen. Foto: Pr-foto

Mig og kulturen: Kim Hagen Jensen

Hvad bidrager kulturoplevelser med i dit liv?

- Jeg er storforbruger af tv-serier og film og bliver ekstra hooked, hvis der er noget uforudsigeligt, absurd eller udfordrende over historien. Jeg elsker at fordybe mig i en god serie og tage en pause fra det hele. Endnu bedre er det, hvis jeg kan mærke, at det har sat gang i nogle nye refleksioner, eller noget har givet følelsesmæssigt genklang.

Hvilken bog eller hvilket blad har givet dig en god oplevelse?

- Den første “voksentegneserie”, jeg læste som barn, var “Den hermetiske garage” tegnet af Moebius. Jeg havde aldrig læst noget lignende. Det var det vildeste syretrip. Den gjorde et stort indtryk og har siden været en evig inspirationskilde til at tænke “ud af boksen” - og satte for alvor skub i min lyst til at tegne og fortælle historier.

Hvilket album eller hvilken koncert vil du gerne høre igen?

- Jeg gad godt opleve en David Bowie-koncert igen.

Hvilken film, hvilken tv-serie eller hvilket teaterstykke har gjort indtryk?

- ”Blade Runner” er en klassiker, der måske mere end nogen anden film har defineret science fiction i mange generationer efter. Dens produktionsdesign er ikke bare forud for sin tid, men har inspireret mange designere efterfølgende. Den er mesterligt fortalt og har vidunderligt mange lag, der kredser om det at være menneske. Det er en inspirationskilde, som jeg ofte vender tilbage til.

Hvilket kunstværk eller hvilken udstilling tænker du tilbage på?

- I perioder har jeg undervist i tegning. Der har jeg tilbragt lang tid med eleverne på Glyptoteket, hvor de frit kunne vælge, hvilke skulpturer de ville tegne. Her er jeg ofte vendt tilbage til Rodins skulpturer. Efter at have tilbragt mange dage tæt på dem er jeg blevet helt hypnotiseret af hans evne til at frembringe stærke følelser i sine værker.

Hvilket design eller kunsthåndværk sætter du mest pris på?

- Jeg ikke stor fan af Apple som virksomhed, men som så mange andre har jeg altid været glad for designet af deres produkter. Så selvom det ikke helt er prisen værd, har jeg i mange år brugt deres produkter og sat stor pris på deres lækre design.

Hvilken kulturoplevelse drømmer du om at få mere tid til?

- Under produktionen af ”Drømmebyggerne” var jeg i Prag og opleve filmens score optaget live, opført af The City Of Prague Philharmonic. Det var stort. Der gik det op for mig, at jeg hører alt for få klassiske koncerter.

Hvad er den værste kulturoplevelse, du har haft?

- De to sidste sæsoner af min yndlingsserie ”Game of Thrones” gjorde ondt at se. Efter at have brugt syv år på en tv-serie af høj fortællemæssig kvalitet, som jeg virkelig nød, var afslutningen en stor skuffelse. Da forfatteren af bogforlægget blev indhentet af serien, og skaberne selv skulle finde ud af, hvordan historien skulle udvikle sig, faldt kvaliteten af manuskripterne drastisk. Selv ikke de flotteste scenografier kunne redde den slutning. Meget sørgeligt.

Annonce

Kim Hagen Jensen

Født i 1967 og har arbejdet som animator siden 1980'erne.

Han har blandt andet været visual effects-supervisor på ”Hjælp! Jeg er en fisk” (2000) og ”Asterix og vikingerne” (2006), instrueret de animerede kortfilm ”Will-Bot - ven eller fjende” (2011) og ”Crashlanded” (2014) og lavet storyboards til ”Disco Ormene” (2008), ”Olsen Banden på dybt vand” og ”Den utrolige historie om den kæmpestore pære” (2017).

Han har desuden været del af The Animation Workshop i Viborg, hvor han også har undervist.

Kim Hagen Jensen spillefilmdebuterer som instruktør med den aktuelle ”Drømmebyggerne”.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce