DEBAT: Hvis man vil udnytte de eksisterende muligheder i den nuværende havn, er der ingen saglig begrundelse for udvidelse af Aarhus Havn. Det kan man udlede af den præsentation af lokalplan til udvidelse af havnen, som Aarhus Kommune og Aarhus Havn gav 7. februar 2022.
Første etape af forslaget indebærer en udbygning af containerhavnen med 40 hektar (svarer til 40 fodboldbaner).
I dag er der typisk stablet tre-fire containere oven på hinanden. Hvis man i stedet stabler fem-seks containere oven på hinanden, svarer det til 50 procent øget kapacitet. Hvis man i stedet stabler syv-otte containere oven på hinanden, svarer det til 100 procent øget kapacitet.
Rederierne ønsker at løfte så mange containere som muligt i et løft, idet der derved spares tid til at losse og laste og dermed penge.
Hvis man følger med i, hvad eksperter indenfor logistik og produktion mener om fremtiden, går udviklingen entydigt mod, at tingene skal tilbage til nærområderne. Ved hjælp af automatik og brug af robotter er det muligt. Det er en trend, vi allerede er vidne til i dag. Det medfører mindre brug af langdistance-skibsfragt.
Ved ethvert større anlægsprojekt har man typisk bindende tilsagn på 50-65 procent af anlægsprojektet. Der forelægger ingen bindende aftale vedrørende containerhavneudvidelsen.
Hårdt presset efter tre gange det samme spørgsmål har afdelingsleder ved Aarhus Havn Kim Meilstrup oplyst, at prisen på udvidelsen er cirka 2,5-3 milliarder kroner. Når man ser, hvad alle større anlægsprojekter har kostet, er erfaringen, at det mindst koster det dobbelte af det budgetterede. Den reelle pris for udvidelse af Aarhus Havn vil derfor formodentlig være fem-seks milliarder kroner.
Aarhus Havn kan også vælge at fremstå som en positiv og konstruktiv virksomhed, hvor man er modtagelig for andre ideer, hvor man er bevidst om miljøet, og hvor man udnytter de eksisterende rammer mere effektivt.
Etape 2 af havneudvidelsen er på 61 hektar (61 fodboldbaner). Hvad det skal bruges til, skal der først tages stilling til på et senere tidspunkt. Det betyder, at der her heller ikke ligger noget bindende tilsagn.
Aarhus Havn har oplyst, at det er havnen, der skal finansiere udvidelsen. Hvis de ikke magter det, ender regningen for havneudvidelsen hos Aarhus Kommune og dermed hos skatteyderne.
På mødet for nylig blev der fra forskellig side spurgt ind til, om alt, hvad der var på havnen, nødvendigvis behøvede at ligge på havnen. Efter at have givet sig god tid til at svare på spørgsmålet sagde Kim Meilstrup, at han mente, at alle virksomheder var havnerelaterede.
Efter en frisk cykeltur rundt på havnen kan jeg konstatere, at følgende virksomheder har adresse på havnen: Hummel (sportsbeklædning), to arkitektfirmaer, crossfit, Freedom Foundation, Chili Klaus, Toft Jensen (smykker), Nørgaard (lys og lyd), Just Female og PH Sko for blot at nævne nogle af de virksomheder, der ikke normalt forbindes med at være havnerelaterede.
Det, at nogle af dem får varer leveret i containere, berettiger ikke til betegnelsen havnerelateret. Langt de fleste af danske virksomheder ville i så fald være havnerelaterede.
På cykelturen blev det også konstateret, at udnyttelsen er meget dårlig på betydelige arealer. For eksempel lange rækker af containere, der står ved siden ad hinanden.
Etape 3. Havnen vil bruge tre procent af arealet til en grøn strandpark, der kommer om 25 år. Hvem vil lade deres børn bade der, når der meget hurtigt bliver 10-15 meter dybt?
Aarhus Havn kan ved at fastholde havneudvidelsen komme til at fremstå som en arrogant virksomhed, der ikke er lydhør over for andre meninger og forslag. Den vil fremstå som en virksomhed, der er ligeglad med miljøet og vil bruge meget kolossale mængder af vores fælles ressourcer i form af sten, sand, grus, beton, jern, kabler m.m. til udvidelse, hvor der er et realistisk alternativ.
Aarhus Havn kan også vælge at fremstå som en positiv og konstruktiv virksomhed, hvor man er modtagelig for andre ideer, hvor man er bevidst om miljøet, og hvor man udnytter de eksisterende rammer mere effektivt (kan f.eks. fordoble containerkapaciteten) og derved undgår unødig brug af ressourcer. Havnens økonomi vil blive væsentlig forbedret. En klar vinderstrategi.
Valget burde være nemt.