DEBAT: Aarhus Havn ligger perfekt midt på den vigtigste af EU's fire motorveje til søs. Containertrafikken forventes nemlig at vokse mest mellem Østasien og Østeuropa.
Der er derfor brug for en omlastningshavn mellem Nordsøens oceangående skibe og Østersøens mange feeder-skibe uden mellemliggende landtransport - for at opfylde EU's to transport-mål: Fra land til vand samt bæredygtig og smart mobilitet. Begge siger "ingen landtransport mellem containerhavne".
Med 14 meters dybde kan Aarhus midi-havn bare ikke modtage maxi-skibe fuldt lastede, for Mærsks 19K-skibe med 19.000 containere stikker 16 meter. Og Evergreens nye 24K-skib stikker 17 meter. Altså må mere end hver anden container omlastes i Rotterdams maxi-havn. Og derfra køres på lastbil til Østeuropa eller til Aarhus til omlastning.
Derfor burde Aarhus Havn naturligvis udvides i dybden, men den ønsker kun at udvide i bredden. Har borgmesteren udmeldt Aarhus af EU? Som formand for havnens bestyrelse burde han kende de to EU-mål.
Borgmesteren vil da kunne skamme sig over at have spildt milliarder af kroner på en havn og en tunnel under Aarhus, der begge vil stå gabende tomme.
Han burde kende retningslinjerne af 29. april 2004 for udvikling af det Trans-Europæiske Netværk, TEN-T, der i artikel 12a omtaler hovedmål med at lave motorvejene til søs: Godsstrømmes koncentration på søbaserede logistiske ruter; samt reduktion af trængsel på vejene gennem trafikoverflytning.
Han burde også kende EU's pressemeddelelse af 9. december 2020 om en plan for grøn, smart og økonomisk overkommelig mobilitet, der samme dag beskrives af Danish Shipping på følgende måde: "Mere fragt i EU skal skifte fra vej til sø. I dag præsenterede Europa-Kommissionen en strategi for en grønnere transportsektor, som skal bidrage til, at EU når målene i den europæiske grønne aftale. Fragt skal i stigende grad transporteres med skibe".
For at opfylde EU's to transportmål burde borgmesteren spørge sin havnedirektør om, hvor mange containere, der omlastes med både start- og slutsted uden for Danmark. Og hvor mange af disse, der omlastes mellem skib og lastbil.
Endvidere burde han spørge Mærsk, hvor mange containere fra Østasien, der er til Danmark, og hvor mange, der er til Østeuropa, samt spørge Mærsk, hvor meget containertrafikken ville stige, hvis Aarhus Havn får en dybde som ved Glatved på 18-20 meter. Altså, hvis Aarhus gør som Stockholm og bygger en ægte maxi-havn 50 km mod øst - der naturligvis vil blive bygget for at imødekomme EU's to transportmål.
Borgmesteren vil da kunne skamme sig over at have spildt milliarder af kroner på en havn og en tunnel under Aarhus, der begge vil stå gabende tomme.