Annonce
Debat

Jeg undrer mig over Aarhus Havn: Har borgmesteren meldt Aarhus ud af EU?

"For at opfylde EU's to transportmål burde borgmesteren spørge sin havnedirektør om, hvor mange containere, der omlastes med både start- og slutsted uden for Danmark. Og hvor mange af disse, der omlastes mellem skib og lastbil", skriver Allan Tarp. Arkivfoto: Jens Thaysen

DEBAT: Aarhus Havn ligger perfekt midt på den vigtigste af EU's fire motorveje til søs. Containertrafikken forventes nemlig at vokse mest mellem Østasien og Østeuropa.

Der er derfor brug for en omlastningshavn mellem Nordsøens oceangående skibe og Østersøens mange feeder-skibe uden mellemliggende landtransport - for at opfylde EU's to transport-mål: Fra land til vand samt bæredygtig og smart mobilitet. Begge siger "ingen landtransport mellem containerhavne".

Med 14 meters dybde kan Aarhus midi-havn bare ikke modtage maxi-skibe fuldt lastede, for Mærsks 19K-skibe med 19.000 containere stikker 16 meter. Og Evergreens nye 24K-skib stikker 17 meter. Altså må mere end hver anden container omlastes i Rotterdams maxi-havn. Og derfra køres på lastbil til Østeuropa eller til Aarhus til omlastning.

Annonce

Derfor burde Aarhus Havn naturligvis udvides i dybden, men den ønsker kun at udvide i bredden. Har borgmesteren udmeldt Aarhus af EU? Som formand for havnens bestyrelse burde han kende de to EU-mål.

Borgmesteren vil da kunne skamme sig over at have spildt milliarder af kroner på en havn og en tunnel under Aarhus, der begge vil stå gabende tomme.

Han burde kende retningslinjerne af 29. april 2004 for udvikling af det Trans-Europæiske Netværk, TEN-T, der i artikel 12a omtaler hovedmål med at lave motorvejene til søs: Godsstrømmes koncentration på søbaserede logistiske ruter; samt reduktion af trængsel på vejene gennem trafikoverflytning.

Han burde også kende EU's pressemeddelelse af 9. december 2020 om en plan for grøn, smart og økonomisk overkommelig mobilitet, der samme dag beskrives af Danish Shipping på følgende måde: "Mere fragt i EU skal skifte fra vej til sø. I dag præsenterede Europa-Kommissionen en strategi for en grønnere transportsektor, som skal bidrage til, at EU når målene i den europæiske grønne aftale. Fragt skal i stigende grad transporteres med skibe".

For at opfylde EU's to transportmål burde borgmesteren spørge sin havnedirektør om, hvor mange containere, der omlastes med både start- og slutsted uden for Danmark. Og hvor mange af disse, der omlastes mellem skib og lastbil.

Endvidere burde han spørge Mærsk, hvor mange containere fra Østasien, der er til Danmark, og hvor mange, der er til Østeuropa, samt spørge Mærsk, hvor meget containertrafikken ville stige, hvis Aarhus Havn får en dybde som ved Glatved på 18-20 meter. Altså, hvis Aarhus gør som Stockholm og bygger en ægte maxi-havn 50 km mod øst - der naturligvis vil blive bygget for at imødekomme EU's to transportmål.

Borgmesteren vil da kunne skamme sig over at have spildt milliarder af kroner på en havn og en tunnel under Aarhus, der begge vil stå gabende tomme.

Annonce
Kultur For abonnenter

Anmeldelse af Hobbitten: Det kunne så let være helligbrøde at pille ved Tolkiens mesterværk, men resultatet er fremragende

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Navne

Mindeord: Henrik Ochsner var et sjældent menneske i ordets fineste forstand

AGF For abonnenter

David Nielsen siger farvel til AGF: 1.693 dage med 'Let's fucking go!'

Aarhus

Classic Race Aarhus genopstår i miniformat søndag

Aarhus

Dårlig dømmekraft på sidste skoledag: Elever fik overrakt karameller med nåle i

For abonnenter

Sommer på vej! Derfor bliver Vestkysten igen den store vinder

Aarhus

Vandrehistorien: Passer det, at Beder-Malling trækker dødbringende lyn til?

Byudvikling For abonnenter

Nye toner: Borgerne får bedre muligheder for at blande sig i byudviklingen

Debat

Det er grænsende til et folkemord: Hvordan kan vi tillade at kalde Israel for vores venner?

Debat

Magt- og udstødelseskultur findes ikke kun på Herlufsholm: Det gennemsyrer hele konkurrencestaten og dansk politik

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Alarm 112

Batteri-virksomhed brød pludselig i brand: Beredskabet var massivt til stede

Sport For abonnenter

Tre teams er tilbage i kampen om det nye stadion i Aarhus: Disse mageløse stadioner har de arbejdet på tidligere

Kultur

Revy-grin tilbage i Smilets by: Aarhus får igen sin egen revy

Annonce