Annonce
Aarhus

Jernbaner skal have ny direktør

Erik Hansen forlader Midtjyske Jernbaner for at blive direktør i det nye DSB-selskab, der skal drive jernbanerne i og omkring Aarhus. Arkivfoto: Benny Gade

Efter to år hos Midtjyske Jernbaner skifter Erik Hansen til stilling i det nyoprettede selskab DSB Nærbane Aarhus.

Der var en overraskelse i ærmet, da bestyrelsesformanden for Midtjyske Jernbaner, Bjarne Schmidt Nielsen, torsdag middag aflagde beretning på selskabets generalforsamling.

Her kunne han fortælle, at direktør Erik Hansen, efter to år på posten, stopper.

I stedet skal han være direktør i det nyoprettede selskab DSB Nærbane Aarhus, der skal stå for togdriften på togstrækningerne fra Aarhus til Grenaa og Odder. Desuden kommer den nye letbane også under hans vinger.

»Jeg forlader ikke Midtjyske Jernbaner, fordi jeg er ked af at være der, men på grund af det, der sker på Odderbanen, der er en del af det nye selskab,« siger Erik Hansen, der i Midtjyske Jernbaner har stået i spidsen for både Odderbanen og Lemvigbanen mellem Vemb, Lemvig og Thyborøn i Vestjylland.

Etape nul

Bjarne Schmidt Nielsen var ked af at skulle miste sin direktør.

»Vi har været glade for samarbejdet med Erik, og jeg har været tryg ved at have ham som direktør. Samtidig er du behagelig at arbejde sammen med,« sagde bestyrelsesformanden blandt andet på generalforsamlingen.

I det nye DSB-selskab, der fra 1. oktober så småt begynder at køre tog på Odderbanen, skal han blandt andet stå i spidsen for det, Erik Hansen kalder etape nul.

»Her skal jeg i første omgang få de to jernbaner til at smelte sammen. Siden kommer etape ét, hvor jeg også skal indarbejde den nye letbane,« siger Erik Hansen, der også tager halvdelen af personalet med sig fra Midtjyske Jernbaner.

Solidt selskab

Til gengæld afleverer han et solidt selskab til sin afløser, der i første omgang bliver Martha Vrist.

På generalforsamlingen fremlagde Midtjyske Jernbaner et regnskab, der viser fine passagertal efter især Odderbanen havde svært ved at trække kunder til under ombygningen i 2009.

I alt 1.024.000 passagerer hoppede på Odderbanen sidste år mod 887.000 året før.

Desuden viste driftsresultatet, at Midtjyske Jernbaner kom ud med et overskud på 12.000 kroner.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Debat

Nyt byggeri skal tilpasses omgivelserne: To Aarhus-byggerier viser, hvor galt det kan gå

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Annonce