Efter to år hos Midtjyske Jernbaner skifter Erik Hansen til stilling i det nyoprettede selskab DSB Nærbane Aarhus.
Der var en overraskelse i ærmet, da bestyrelsesformanden for Midtjyske Jernbaner, Bjarne Schmidt Nielsen, torsdag middag aflagde beretning på selskabets generalforsamling.
Her kunne han fortælle, at direktør Erik Hansen, efter to år på posten, stopper.
I stedet skal han være direktør i det nyoprettede selskab DSB Nærbane Aarhus, der skal stå for togdriften på togstrækningerne fra Aarhus til Grenaa og Odder. Desuden kommer den nye letbane også under hans vinger.
»Jeg forlader ikke Midtjyske Jernbaner, fordi jeg er ked af at være der, men på grund af det, der sker på Odderbanen, der er en del af det nye selskab,« siger Erik Hansen, der i Midtjyske Jernbaner har stået i spidsen for både Odderbanen og Lemvigbanen mellem Vemb, Lemvig og Thyborøn i Vestjylland.
Etape nul
Bjarne Schmidt Nielsen var ked af at skulle miste sin direktør.
»Vi har været glade for samarbejdet med Erik, og jeg har været tryg ved at have ham som direktør. Samtidig er du behagelig at arbejde sammen med,« sagde bestyrelsesformanden blandt andet på generalforsamlingen.
I det nye DSB-selskab, der fra 1. oktober så småt begynder at køre tog på Odderbanen, skal han blandt andet stå i spidsen for det, Erik Hansen kalder etape nul.
»Her skal jeg i første omgang få de to jernbaner til at smelte sammen. Siden kommer etape ét, hvor jeg også skal indarbejde den nye letbane,« siger Erik Hansen, der også tager halvdelen af personalet med sig fra Midtjyske Jernbaner.
Solidt selskab
Til gengæld afleverer han et solidt selskab til sin afløser, der i første omgang bliver Martha Vrist.
På generalforsamlingen fremlagde Midtjyske Jernbaner et regnskab, der viser fine passagertal efter især Odderbanen havde svært ved at trække kunder til under ombygningen i 2009.
I alt 1.024.000 passagerer hoppede på Odderbanen sidste år mod 887.000 året før.
Desuden viste driftsresultatet, at Midtjyske Jernbaner kom ud med et overskud på 12.000 kroner.