Annonce
Kultur

Jernmanden er stolt af sine kreative forældre

Dronning Margrethe og prins Henrik udstiller deres værker på Kunstmuseet Aros. Ved ferniseringen på "Pas de deux royal" fredag aften læste regentparret nogle af prinsgemalens digte for de inviterede gæster. Foto: Kim Haugaard

Kronprins Frederik var den hemmelige taler ved åbningen på Aros og gav sig selv et nyt kælenavn.

Kronprins Frederiks kreative evner er ikke nær så stærkt udviklede som forældrene dronning Margrethe og prins Henriks.

Annonce
Kongefamilien v•bner deres udstilling pv• Aros

Kronprinsen sagde, at han er stolt af, at forældrene er både kreative og modige.

HM Dronning Margrethe og HKH Prins Henrik udstiller deres værker på Aros. Ferniseringen fredag aften

»I tør sætte noget på spil og stille jeres ting til skue, selv på et af landets største og mest velrenommerede kunstmuseer,« sagde kronprinsen.

Kongefamilien v•bner deres udstilling pv• Aros

Selv om han ikke er udøvende kunstner, nyder han at kigge på kunst, fortalte han.

Kongefamilien v•bner deres udstilling pv• ArosKongefamilien v•bner deres udstilling pv• Aros

»Som ung studerende fik jeg smag for kunsten på museet i Aarhus med hjælp fra direktør Jens Erik Sørensen.«

Kongefamilien v•bner deres udstilling pv• ArosKongefamilien v•bner deres udstilling pv• Aros

Til og om forældrene sagde han, at »kunsten altid har betydet noget særligt for jer, arbejdet er et energiskabende frikvarter, et privat helle. Og når mor tegnede til Tolkiens Ringenes Herre, brændte billederne sig ind i de to drenge... hvoraf den ene var mig,« føjede kronprinsen til med et smil.

Kongefamilien v•bner deres udstilling pv• Aros

Stemningen var intens og mættet blandt de tæt på 1000 gæster til åbningen fredag aften.

HM Dronning Margrethe og HKH Prins Henrik udstiller deres værker på Aros. Ferniseringen fredag aften

Gæsterne fik en fornemmelse af, hvem den hemmelige taler kunne være, da kronprins Frederik og prinsesse Mary uventet ankom få minutter før regentparret.

Kongefamilien v•bner deres udstilling pv• Aros

De besøgende klappede ad kronprinseparret for dets blotte tilstedeværelse, og mens de ventede på, at hovedpersonerne dukkede op, brugte Mary tiden på at tale med Bent Fabricius-Bjerre og Frederik på at tale med Aros-direktør Jens Erik Sørensens hustru Birgitte Imhof.

HM Dronning Margrethe og HKH Prins Henrik udstiller deres værker på Aros. Ferniseringen fredag aften

Dronningen og prins Henrik gik ind i Aros' forhal ledsaget af bestyrelsesformand Carsten Fode, Jens Erik Sørensen, Pernille Taagaard Dinesen, der er kurator på udstillingen, museets næstformand Niels Lehmann og overinspektør Marie Nipper.

Da dronningen og prins Henrik havde læst nogle af prinsgemalens digte på dansk og fransk, sang Claude Chichon, franskmand med mange år i Aarhus bag sig, akkompagneret af Fabricius-Bjerre,

Her drøftede de værkerne med smil og humør, inden de på Aros' restaurant spiste limfjordshummer. dyreryg og mandelkage.

Her talte borgmester Jacob Bundsgaard, biskop Kjeld Holm, kunstneren Bjørn Nørgaard og Jens Erik Sørensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus

Nye patienter i isolation: Danskere testes for coronavirus i Aarhus

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce