Annonce
Udland

Johnson: Alle konservative kandidater støtter brexitaftale

Pool/Reuters
Samtlige 635 konservative kandidater til det britiske valg har afgivet brexitløfte, siger premierministeren.

Samtlige konservative kandidater til det kommende parlamentsvalg i Storbritannien har lovet at støtte den brexitaftale, som premierminister Boris Johnson har forhandlet sig frem til med EU.

Det siger Boris Johnson i et interview med avisen The Telegraph.

- Alle 635 konservative kandidater som stiller op til valget, hver eneste af dem, har lovet mig, at såfremt de bliver valgt, vil de stemme for min brexitaftale i parlamentet. Dermed kan vi afslutte usikkerheden og endelig forlade EU, siger Johnson.

- Jeg tilbyder en pagt med befolkningen: Hvis du stemmer konservativt, kan du være 100 procent sikker på, at en konservativ flertalsregering vil få brexit gennemført.

Parlamentsvalget den 12. december blev udskrevet for at få afsluttet godt tre års uenighed i Underhuset om betingelserne for Storbritanniens skilsmisse fra EU.

Et snævert flertal af de britiske vælgere stemte i juni 2016 for at forlade EU, men det er endnu ikke lykkedes lovgiverne i Underhuset at nå til enighed om, hvordan det skal ske.

Boris Johnson håber at opnå et flertal ved valget, så han kan få den brexitaftale, han i oktober indgik med EU, godkendt.

Oprindeligt skulle skilsmissen have fundet sted i slutningen af marts, men EU har tre gange accepteret en udsættelse. Senest i oktober, da fristen blev forlænget til 31. januar 2020.

Storbritannien kan dog trække sig ud tidligere, hvis der er opbakning i Underhuset til det inden.

Ifølge de seneste meningsmålinger står Johnsons parti stærkt med et solidt forspring til oppositionspartiet Labour.

En måling fra YouGov viser opbakning fra 45 procent af vælgerne til de konservative. Det er det højeste niveau siden 2017.

Arbejderpartiet Labour står til 28 procent, mens Liberaldemokraterne, som går ind for fortsat medlemskab af EU, får 15 procent.

En måling fra SavantaComRes viser også den største støtte til de konservative siden 2017 med 41 procent, mens 33 procent støtter Labour.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Irriterende typer på hovedbanegården

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce