Annonce
Udland

Johnson sender kraftig opfordring til støtter før lukketid

Dylan Martinez/Reuters
De konservative og Labour er ude efter de sidste stemmer, kort inden at valgstederne i Storbritannien lukker.

Få timer inden valgstederne i Storbritannien lukker, har den konservative leder og premierminister, Boris Johnson, sendt en mail ud til sine støtter, hvor han kraftigt opfordrer dem til at stemme.

- Vores teams på stederne melder om et højt Labour-fremmøde (oppositionspartiet, red.), står der i mailen, der er underskrevet af Johnson.

I emnefeltet bliver alvoren understreget med en rød sirene, skriver The Guardian.

Det Konservative Parti og Boris Johnson opfordrer desuden vælgere til at hive fat i venner og familie.

- Dette valg vil blive afgjort på en håndfuld stemmer. Så sørg for, at du når ud at stemme, og stem konservativt, står der videre i mailen.

Valget om den næste premierminister står mellem Boris Johnson og oppositionsleder Jeremy Corbyn.

Det Konservative Parti stod længe til i sikker stil at få absolut flertal i det britiske parlament.

Partiet har dog tabt en smule luft i de seneste meningsmålinger. Derfor kan de mindre partier også blive afgørende, hvis ingen af de to store får absolut flertal ved britisk valg

Det er heller ikke kun de konservative, der forsøger at høste de sidste stemmer med få timer igen. Også Labour er ude med riven.

På Twitter opfordrer partiet til at banke på naboens dør, skrive det på Instagram og at kontakte alle, der måske har brug for at blive hjulpet frem til deres valgsted.

Valgstederne, der har været åbne siden klokken 8, lukker klokken 23 dansk tid. Samtidig udsender BBC, ITV News og Sky News alle en valgstedsmåling, der er foretaget af analysefirmaet Ipsos Mori.

Lidt efter midnat ventes de første resultater at blive annonceret.

/ritzau/

Annonce
Link til The Guardians liveblog, hvor den omtalte mail er nævnt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Bundsgaard: Jeg ser flere fordele ved at afskaffe rådmandsstyret

Annonce