Annonce
Østjylland

Jubel over motorvejs-melding: Vi har ventet i fem år på udvidelse

Trængsel på E45 er et hverdagsproblem for størstedelen af de 1800 ansatte på Danish Crown. Carsten Wengel er fabrikschef på slagteriet og formand for DI Horsens, og med begge kasketter på er han glad for fornyet fokus på seks spor ved ikke bare Horsens, men også på strækningen op mod Randers. Arkivfoto: Søren E. Alwan

- Jeg er glad for Henrik Dam Kristensens udmelding, siger Carsten Wengel, formand for DI Horsens og fabrikschef på Danish Crown. Nu må vvm-undersøgelsen ikke ende i en skuffe, fastslår han.

Horsens: En udvidelse af E45 er presserende, og jeg er glad for at høre Henrik Dam Kristensens udmelding.

Carsten Wengel, formand for Dansk Industri Horsens og fabrikschef på Danish Crown, slår fast, at en udvidelse fra fire til seks spor imellem Hornstrup nord for Vejle og Skanderborg Syd har været på ønskelisten i fem år.

MF for Socialdemokratiet, Henrik Dam Kristensen, der har en fortid som transportminister, gav i forbindelse med et infrastruktur-udspil tirsdag fra partiet udtryk for, at de seks spor er topprioritet for ham. S har fremlagt et udspil til mindst 70 mia. kr., men der udstikkes dog ikke garantier for særlige projekter.

- Det er ikke bare strækningen Vejle-Skanderborg, det er E45 helt op til Randers, der skal udvides. Der er fremgang i 12 kommuner i Business Region Aarhus, og vi har en vækst på 3,5 procent samlet set - mod 2,4 procent på landsplan. Vi har italesat udvidelsen i fem år, siger Carsten Wengel, når han i første omgang tager DI-hatten på.

Meldingen er den samme set med Danish Crown-øjne.

- En tredjedel af Danmarks samlede fødevareeksport og en fjerdedel af landets samlede industrieksport er fra E45-området. 15-20 procent af den samlede trafik på E45 er lastbiler - altså næsten en femtedel. Og det endda selv om privatbilismen også stiger, siger Carsten Wengel.

- Jeg bor to km fra min arbejdsplads er og er heldigt stillet, men 75 procent af 1800 medarbejdere på slagteriet kører på E45 hver dag og tænker: Når jeg på arbejde til tiden i dag?

Udvidelsen til seks spor ved Skanderborg har hjulpet, men har også presset en flaskehals ned mod Ejer Bavnehøj og Horsens, siger DI Horsens-formanden.

Annonce

Jeg bor to km fra min arbejdsplads er og er heldigt stillet, men 75 procent af 1800 medarbejdere på slagteriet kører på E45 hver dag og tænker: Når jeg på arbejde til tiden i dag?

Carsten Wengel, fabrikschef på Danish Crown og formand for DI Horsens

- Lav det tredje spor først

Carsten Wengel peger på, at Horsens-virksomheder har åbnet kontorer i Aarhus bl.a. for at undgå at skulle sende medarbejderne ud på motorvejen hver dag.

- Er E45-udvidelsen vigtigere end en midtjysk motorvej?

- Det er ikke enten-eller. Vi har også slagteri i Herning, og en midtjysk motorvej er også vigtig. Men det tredje spor på E45 er lettere at lave - og det kan klares, mens der laves vvm-undersøgelse for en midtjysk motorvej, siger Carsten Wengel.

Han håber inderligt, at den vvm-undersøgelse, der er i gang på tre E45-strækninger med kun fire spor, ikke ender i en skuffe denne gang. Undersøgelsen er færdig i foråret 2020 og skal derefter i høring.

- Jeg er enig med Henrik Dam Kristensen, når han siger, at en udvidelse til seks spor er vigtigere end en femte afkørsel ved Horsens, siger Carsten Wengel.

Forbedrede ramper, så bl.a. farlig kødannelse ned på motorvejen forhindres, og en fortsættelse af forbedringerne i infrastrukturen centralt i Horsens er andre vigtige parametre for de horsensianske virksomheder, mener DI-formanden.

Minister: Mange projekter er presserende

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er enig i, at en E45-udvidelse er vigtig, men han peger på mange andre projekter, der også er presserende - og der er langt fra penge til alt det, S har på ønskelisten, sagde han tirsdag aften i et skriftligt svar til Folkebladet.

Regeringen og Dansk Folkeparti har planlagt drøftelser om infrastruktur "i begyndelsen af 2019", lyder det fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Annonce