Annonce
Danmark

Justitsministeren: Efter bogen da betjent brugte sin ytringsfrihed

Justitsminister Nick Hækkerup (S) mener, at offentligt ansatte, også politifolk, skal bruge deres faglige viden og deres ytringsfrihed i den offentlige debat. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Lokal politiledelse protesterede, da efterforskeren Thomas Vesth udtalte sig om Scandinavian Star branden til avisen Danmark. Men det sikrer ytringsfriheden ham retten til, fastslår justitsministeren. Sagen ryger alligevel en tur omkring Folketingets ombudsmand.

Politiefterforsker Thomas Vesth bruger blot sin ytringsfrihed, når han i avisen Danmark vurderer en række mistanker i den aldrig opklarede mordbrand på færgen Scandinavian Star. Det fremgår af skriftlige svar fra justitsminister Nick Hækkerup (S) på spørgsmål fra dels Enhedslistens Rosa Lund, dels SFs Karina Lorentzen Dehnhardt.

Justitsministeren har konsulteret Rigspolitiet, som igen har rettet henvendelse til Thomas Vesths arbejdsgiver, Midt- og Vestsjællands Politi. Her lyder det ifølge ministeren, at Thomas Vesths udtalelser til avisen Danmark "klart ligger inden for rammerne af medarbejderens ytringsfrihed, hvorfor udtalelserne ikke har eller vil give anledning til nogen former for sanktioner eller ansættelsesretlige konsekvenser."

Det er, mener Thomas Vesth, stik imod den oprindelige melding fra en ledende medarbejder hos Midt- og Vestsjællands Politi. Og det stemmer ikke med skriftlige tilkendegivelser fra både Den Uafhængige Politiklagemyndighed og Anklagemyndigheden. Derfor stopper sagen ikke med justitsministerens udmelding.

- Den er jeg glad for, men med de kontrameldinger, der foreligger, har jeg bedt Folketingets ombudsmand træde ind i sagen, siger Thomas Vesth.

Annonce
Som justitsminister er jeg meget optaget af, at offentligt ansatte, som har særlig viden og erfaring inden for deres fagområder, rent faktisk benytter sig af deres ytringsfrihed og bidrager til den offentlige debat. Det gælder naturligvis også for ansatte i politiet

Nick Hækkerup (S), justitsminister

Ekspertkilde eller verdensmand

Thomas Vesth har optrådt som ekspertkilde til at vurdere værdien af de oplysninger, som avisen Danmark har bragt i en række artikler i 2018 og 2019 om den aldrig opklarede brand på færgen fra Oslo til Frederikshavn 7. april 1990. Det er almindeligt tilgængelige oplysninger, som danner mistanker om, at branden, der kostede 159 mennesker livet, var påsat med forsikringssvindel for øje.

Det er samtidig oplysninger, som efter Thomas Vesths opfattelse ikke er blevet ordentligt efterforsket, flere af dem ikke efterforsket overhovedet. En af hans konklusioner er således, at havde efterforskningen af færgebranden været en eksamensopgave på politiskolen, ville den have udløst dumpekarakter.

Dét har udløst hele sagen om hans ret til at ytre sig.

- Nu skal du ikke rende og spille verdensmand i sagen om Scandinavian Star, det kan få ansættelsesretlige følger, lød således beskeden fra hans chef hos Midt- og Vestsjællands Politi, vicepolitiinspektør Bjørke Kierkegaard.

14. juni sidste år bekræftede Bjørke Kierkegaard over for avisen, at samtalen med Thomas Vesth havde fundet sted, men at han, da det var en tjenstlig samtale, ikke ville kommentere den. Dog sagde han direkte til avisen Danmark, at "I bør nok tænke jer om i jeres samarbejde med ham."

Ytringsfrihed - også for politifolk

Bemærkningerne om de ansættelsesretlige følger gjorde sagen politisk og placerede den på justitsministerens bord.

Justitsminister Nick Hækkerup skriver i sine svar, at han af principielle årsager ikke vil kommentere sager, der vedrører ansatte inden for hans område. Men han understreger samtidig, at offentlige ansatte med en særlig viden inden for et bestemt område, skal kunne føle sig trygge ved at benytte sig af deres ytringsfrihed.

"Som justitsminister er jeg meget optaget af, at offentligt ansatte, som har særlig viden og erfaring inden for deres fagområder, rent faktisk benytter sig af deres ytringsfrihed og bidrager til den offentlige debat. Det gælder naturligvis også for ansatte i politiet," skriver Nick Hækkerup.

Thomas Vesth har fået modsatrettede tilkendegivelser om sin ytringsfrihed, mener han og er nu gået til Folketingets ombudsmand. Privatfoto

Modsat opfattelse

Justitisministeren har tilkendegivet sin holdning ad to omgange. Første gang som svar til Enhedslistens Rosa Lund, anden gang som svar til SFs Karina Lorentzen Dehnhardt.

SFeren bad ministeren om endnu en tilkendegivelse, fordi Den Uafhængige Politiklagemyndighed (DUP) har givet udtryk for et modsat synspunkt. Det skete, da Thomas Vesth 16. august sidste år klagede til DUP.

Men i DUP lød det, at Thomas Vesth optræder som repræsentant for politiet, når avisen Danmark for at validere hans vurderinger fortæller, at han er en erfaren politiefterforsker med økonomisk svindel som speciale.

DUP skriver således i sin afgørelse, at Thomas Vesth optræder i sin "egenskab af at være polititjenestemand og ikke udelukkende som privatperson."

En klage over dén afgørelse til Anklagemyndigheden blev også afvist. Her skriver senioranklager Line Scharf:

"Ved min afgørelse har jeg lagt vægt pâ det samme som Politiklagemyndigheden."

Branden på Scandinavian Star er aldrig blevet opklaret. Efterforsknikngen af mistanken om, at det er sat i brand med forsikringssvindel som motiv, er ikke blevet ordentligt efterforsket. Det har blandt andre politiassistent Thomas Vesth påpeget. Det har nu givet anledning til uro om hans ret til at ytre sig. Arkivfoto: Claus Bjørn Larsen/Ritzau Scanpix

Principiel sag

Thomas Vesth selv smiler på det ene øje og græder på det andet - og bad i fredags, den 7. februar, Folketingets ombudsmand gå ind i sagen.

- Jeg synes, at man forsøger at give mig en mundkurv på. Mine rettigheder som privatperson vakler noget med de udmeldinger, der er kommet fra DUP og fra Anklagemyndigheden. De går jo helt imod det, som ministeren skriver, siger han.

Han forstår heller ikke, at hans position som ekspertkilde overhovedet kan misforstås.

- Både jeg og avisen har løbende understreget, at jeg ikke optræder på politiets vegne, men kun som privatmand med den efterforskningsekspertise, jeg nu engang har. Og at jeg i øvrigt kun udtaler mig om åbne oplysninger, altså oplysninger, som alle, ikke blot politifolk, har adgang til. Så ikke bare for min skyld, men helt principielt, er det vigtigt, at der bliver skabt klarhed om politifolks ytringsfrihed, siger Thomas Vesth.

14. juni sidste år fortalte avisen Danmark, at Midt og Vestsjællands Politi, langt fra er begejstret for, at Thomas Vesth med sin efterforkningserfaring har vurderet avisens materiale i dækningen af branden på Scandinavian Star.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce