Annonce
Erhverv

Jyske Banks bestyrelsesformand stopper efter 16 år

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Jyske Bank har en afløser klar til efterfølger, når der skal siges farvel til bestyrelsesformanden i marts.

Sven Buhrkall ønsker at stoppe som formand for Jyske Banks bestyrelse på den kommende generalforsamling 24. marts.

Det oplyser Jyske Bank i en meddelelse til fondsbørsen.

70-årige Sven Buhrkall har været bestyrelsesformand for Jyske Bank, der er Danmarks tredjestørste bank, i de seneste 16 år.

Samlet set har han været medlem af bankens bestyrelse i 22 år.

Efter sin udtræden fra bestyrelsen fortsætter Sven Buhrkall i bankens repræsentantskab. Det er et demokratisk valgt organ, der taler på vegne af aktionærerne og har som sin primære opgave at føre tilsyn med direktionen.

Jyske Banks bestyrelse forventer efter afskeden med Sven Buhrkall at konstituere sig med Kurt Bligaard Pedersen, der er nuværende næstformand i bankens bestyrelse.

60-årige Kurt Bligaard Pedersen har været medlem af bankens bestyrelse i seks år og næstformand i hele perioden.

Kurt Bligaard Pedersen blev valgt ind i Jyske Banks bestyrelse i forbindelse med fusionen med realkreditinstituttet BRFkredit i 2014.

I BRFkredit havde Kurt Bligaard Pedersen været medlem af bestyrelsen i 13 år, heraf de sidste otte år som næstformand.

Når Sven Buhrkall træder ud af bestyrelsen, og Kurt Bligaard Pedersen overtager hans post, sigter bestyrelsen efter at indlemme 55-årige Bente Overgaard som nyt bestyrelsesmedlem.

Hun har tidligere været koncerndirektør i Nykredit i otte år.

/ritzau/

Annonce
Link til meddelelse fra Jyske Bank
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce