Annonce
Indland

Jyske og fynske kunder flygter fra toget

Færre i Jylland og på Fyn vælger toget til rejsen. Arkivfoto: Henrik Lund

På fire år har knap hver sjette passager i Jylland og på Fyn opgivet toget. Det vækker bekymring.

Næsten fire millioner togrejser vest for Storebælt er siden 2013 forsvundet. Det svarer ifølge tal fra Danmarks Statistik til, at mere end 15 procent af alle togpassagerer i Jylland og på Fyn har valgt toget fra.

Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten søndag.

Udviklingen er fortsat i 2018, hvor DSB har mistet yderligere tusindvis af kunder.

På Sjælland, hvor trængslen på vejene vokser kraftigt, holder togene til gengæld nogenlunde på kunderne. Her har S-togene siden 2016 imidlertid også mistet passagerer.

Udviklingen bekræftes af underdirektør Aske Wieth-Knudsen fra DSB.

Han peger på en øget konkurrence fra billige biler, nye og billige fjernbusser samt problemer med sporarbejder, nye togsignaler, forsinkelser og aflysninger som hovedårsager.

- Toget er kommet i en helt anden konkurrencesituation. Derfor oplever vi tilbagegang, siger han.

Aske Wieth-Knudsen tror dog på, at kunderne kan vindes tilbage - blandt andet via lavere billetpriser.

Jyllands-Posten har talt med flere pendlere, som bekræfter Aske Wieth-Knudsens vurdering af årsagerne til kundeflugten.

Mange års dårlig varetagelse af jernbanen

Hos Dansk Industri kalder direktør for DI Transport Michael Svane situationen "kritisk" og "en konsekvens af rigtig mange års dårlig varetagelse af jernbanen".

Han ærgrer sig over, at flere og flere medarbejder kommer til at spilde tid på at holde i bilkøer rundt omkring i stedet for at bruge mere klimavenlige toge - hvor de også kunne have mulighed for at arbejde,

- Det her er ikke kun kritisk med arbejdsgiverøjne, men også for samfundet. Det er det simpelthen, fordi vi kommer til at hænge mere og mere i kø ude på motorvejene, siger han til Ritzau.

Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, er ikke overrasket over udviklingen:

- Folk er blevet rigere, og flere kører derfor mere i bil, siger han.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) ærgrer sig.

- Toget har nogle fordele frem for biler og busser. Men lige nu taber toget markedsandele, fordi vi i en årrække ikke har truffet de rigtige beslutninger om at modernisere jernbanen, siger han.

- Nu skal vi gennem nogle år, hvor jernbanenettet bliver moderniseret, og så skal vi herefter til at genopbygge togets positive image.

Annonce
Kultur For abonnenter

Tøfting fortryder intet: Hans dramatiske fortid bliver til scener på Svalegangen

Danmark

Søndagens coronatal: Efter syv dage med over 4000 nye coronatilfælde falder smittetallet

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Ejerne af populær Aarhus-restaurant åbner nyt spisested på Åboulevarden

Byudvikling For abonnenter

Ulla er talsmand for fællesråd: Christiansbjergs protest mod fortætning får politikere til at vakle

Aarhus

Det begyndte med falsk alarm: De første år med aids i Aarhus

Aarhus

Rådmand i Aarhus har fået corona: - Nu står den på isolation og onlinemøder

Kæmpe smitteudbrud efter julefrokost med gymnasieelever: 38 bekræftet smittet med omikron-variant

Aarhus For abonnenter

Fremtidens tog kræver kæmpe ombygning af Aarhus H, og den kommer til at støje: Nu er sidste chance for at klage

Aarhus

Bekræftet: Aarhus tager hele viften af coronatiltag i brug

Aarhus

TV2 sagde blankt nej til The Julekalender: - Hun syntes, det var noget jysk bondelort

Dall: Nu kulminerer måneders dårligdomme for Mette Frederiksen

Aarhus

Markant fald i antallet af nye corona-tilfælde i Aarhus: Men der er desværre ingen grund til at juble

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Er dette spisested virkelig bedre end Frederikshøj?

Alarm 112

Voldsom brand totalskader villa i Thorsø: Politiet sigter 68-årig beboer

Annonce