Annonce
Udland

Kæmpe investering skal bane vej for flyvende biler i Sydkorea

Kim Hong-Ji/Reuters
Sydkoreas regering og bilgiganten Hyundai har fremlagt store planer om at styrke den moderne bilproduktion.

Flyvende biler i 2025.

Sådan lyder drømmen hos den sydkoreanske regering, der tirsdag har præsenteret en stor investering i omstillingen til fremtidens biler.

Regeringen har afsat 1,7 billioner won - svarende til knap ti milliarder kroner - fra 2021 til 2027 til at styrke udviklingen af teknologi til selvkørende biler. Og blandt målene er altså også flyvende biler, skriver Reuters.

- Vi kommer til aktivt at gå fra forbrændingsmotorer til fremtidens biler, siger Sydkoreas industriminister, Sung Yoon-mo, tirsdag.

Regeringens udmelding kommer side om side med en enorm investering fra den sydkoreanske bilgigant Hyundai.

Hyundai vil frem til 2025 bruge knap 35 milliarder dollar - 230 milliarder kroner - til at udvikle moderne bilteknologi samt på strategiske investeringer.

Bilproducentens udmelding kommer, i kølvandet på at den sammen med to partnere indgik et samarbejde til en værdi af 1,6 milliarder dollar - knap 11 milliarder kroner - med det amerikanske selskab Aptiv.

Aptiv arbejder med udviklingen af selvkørende biler.

Den sydkoreanske regering forventer, at Hyundai kan tilbyde selvkørende biler til større selskaber i 2024 og til den generelle befolkning i 2027.

Regeringen udtaler desuden, at dens investering blandt andet sker, fordi Sydkorea halter efter andre lande i udviklingen af moderne biler.

Sydkorea er på andre punkter ellers langt fremme på det teknologiske område. Landet har blandt andet et yderst avanceret mobildatanetværk.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Favrskov

Terapihunde henter pris til Hammel

Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Aarhus For abonnenter

Kursskifte i Aarhus: 2.300 beboere på plejehjem kan få mulighed for privat rengøring

Annonce