Annonce
Erhverv

Kæmpe konkursbo ryger på auktion: Mange klenodier under hammeren

Cirka 2.000 instrumenter og udstyr der stammer fra musikbutikken 4Sound sættes nu på auktion. Foto: Jens Thaysen
Konkursboet efter musikkæden 4Sound sætter 10.000 instrumenter, mikrofoner, forstærkere og andet tilbehør på auktion

AARHUS: De århusianske musikere blev en musikbutik fattigere, da 4Sound i Vestergade lukkede i august 2019. Ved samme lejlighed lukkede 4Sounds butikker også i Aalborg, Esbjerg og Odense. Lidt over to måneder senere var det også slut med den eneste overlevende butik i kæden - den københavnske - da musikkæden 4Sounds norske ejere Music Retail Holding blev erklæret konkurs.

Konkursen giver derimod musikerne - og hvem der ellers har lyst til at investere i lidt blandede instrumenter med tilbehør, en god mulighed for at sikre sig nogle forholdsvis billige instrumenter. For netop nu er først omgang af 4Sounds konkursbo sat på auktion hos århusianske Auktionshuset dab, der har adresse i Hasselager.

I alt er cirka 2.000 varenumre fra 4Sound klar til at få ny ejer, når auktionerne slutter fra 25. januar klokken ni og fremefter.

Hvad enten du er trommeslager, guitarist, bassist, keyboardspiller, sanger eller bare gerne vil have lidt grej til at optage dig og dit bands musik, er der formentlig noget, der kan vække din interesse og en hurtig søgning på auktionshuset.dk viser, at der bestemt ikke tale om en omgang billige skrammel og tarvelige efterladenskaber. Derimod afslører søgningen et kæmpe udvalg af Gibson, Fender, Ibanez og mange, mange flere.

Annonce
Det kan da godt være, at Jacob Haugaard byggede en guitar af en spade, men har han måske nogensinde haft en julehjerteguitar? Denne fine sag kommer under hammeren nu. Foto: Jens Thaysen

Mere på vej

Skulle der trods mængden alligevel ikke være noget, der interesserer dig, så er der måske alligevel håb forude - for denne omgang auktioner, der fyldte fire containere, er kun begyndelsen, fortæller Sune Gunder, der er forretningsudvikler hos Auktionshuset dab. Hele 4Sounds danske varelager er på i alt 11 containere - som svarer til omkring 10.000 varenumre.

- De kommer på auktion i løbet af det næste halve års tid, fortæller Sune Gunder.

Alle auktioner begynder ved en 50'er, men det skal man nok ikke regne med er nok, når hammeren falder senere i januar. Ifølge auktionshuset ender den slags auktioner typisk i en pris, der svarer til cirka 60 procent af værdien. Så der vil formentlig stadig være en del at spare.

Se striben af instrumenter i videoen herunder

Foto: Jens Thaysen
Oliver Juul har haft alle 300 guitarer op af guitarkasserne for at tjekket serienumre, og om guitarerne passer til de kasser, de ligger i. Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Genlæs livebloggen fra uddelingen af michelinstjerner: Flere Aarhus-restauranter beholdt stjernen

Annonce