Annonce
Østjylland

Kæmpe markbrand i Skindbjerg ved Grenaa: Flere marker i fare på grund af kraftig vind

Fredag eftermiddag udbrød der brand på en mark i Skindbjerg ved Grenaa. Foto: Beredskab og Sikkerhed
Fredag eftermiddag bredte en brand sig på en mark i Skindbjerg. Det tog mandskab fra tre brandstationer at slukke ilden.

Grenaa: Flammerne åd fredag eftermiddag en stor portion af en mark på Skindbjergvej i Skindbjerg ved Grenaa. To omkringliggende marker var i fare, da vinden gjorde slukningsarbejdet svært for Beredskab og Sikkerhed Djursland.

- Den mark hvor ilden opstod var høstet, så her var det halm der brændte. Men de to marker, der stødte op til ilden, var uhøstede, fortæller indsatsleder Jan Lindstrøm.

Da tankvognen fra Beredskab og Sikkerhed Djursland nåede frem var ilden på vej mod den ene mark med uhøstede afgrøder, så det var her brandfolkene satte ind i første omgang.

- Da vi er ved at have styr på det, drejer vinden lige 100 grader, og så er det pludselig en anden mark med uhøstede afgrøder, der er i fare, fortæller Jan Lindstrøm.

Indsatslederen beder om forstærkning fra to andre stationer. Den ene er allerede i nærheden på grund af en anden naturbrand.

Annonce

Imponeret over landmændene

Også flere landmænd kommer til med deres maskiner for at hjælpe med at slukke branden.

- Jeg er virkelig imponeret over landmændene, som udviser engagement og vilje til at hjælpe, når det brænder, siger indsatslederen.

Med kollegers og landmændenes indsats får man begrænset ilden på marken med afgrøder. Den når en meters penge ind på marken.

Alarmen lød klokken 14.28 og hele indsatsen varede omkring fire timer.

- Vi kan ikke være helt sikre, men vi formoder, man har ramt en sten, som slår gnister og så skal der ikke meget til før der er ild, lyder det fra Jan Lindstrøm.

Indsatslederen vurderer, at det er ved at være næsten lige så tørt som sidste år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce