Annonce
Biler

Kæmpe opladningshybrid med minimal rækkevidde

Den store Audi Q7 TFSI e Quattro med V6-motorer klarer kun 43 km på en opladning. Modellen kan spottes på S-line trim. Foto: Audi
Den faceliftede Audi Q7 lanceres nu som plug-in-hybrid i to motorstørrelser: 381 eller 456 hk. Rækkevidden i den store SUV er dog beskedne 43 kilometer.

Viften af plug-in-hybrider, som kan lades op i stikkontakten og køre en strækning på ren strøm, vokser.

Seneste skud kommer fra Audi, hvor den store og netop faceliftede Q7 nu kommer i to versioner.

Begge har som udgangspunkt en 3,0-liters V6-benzinmotor, hvor system-effekten på den ene er 381 hk, mens den anden har 456 hk. De har samme batteri på 17,3 kWh og en elmotor på 94 kW, så forskellen ligger i den såkaldte boost-opsætning af elmotoren.

Den betyder, at momenterne er henholdsvis 600 Nm og 700 Nm. Det giver sig blandt andet udsving i lidt forskellige accelerationer, som er 0-100 kilometer i timen på 5,7 og 5,9 sekunder, mens rækkevidden på ren el for begge er 43 kilometer efter WLTP-normen.

Det er en lille rækkevidde på ren el. Både i forhold til, hvad der kunne være muligt i sådan en bil, og i forhold til konkurrenter. For eksempel kan en Mercedes GLE klare op mod 100 kilometer på en opladning.

Annonce

Audi Q7

Den første generation af Audi Q7 blev produceret fra 2005 til 2015. Den anden generation, som fulgte, fik et facelift tidligere i år.

Plusser og minusser

Lige så interessant er brændstoføkonomien.

Her har Audi kun tal efter den gamle NEDC-norm, som hedder 33,3-35,7 km/l. Du skal her mindst trække 20-30 procent fra. Men da de fleste hurtigt vil tømme batteriet, er tallet nok reelt omkring en halv snes km/l.

Vi må dog heller ikke glemme, at en plug-in-hybrid, selv når batteriet er brugt op, har de klassiske hybrid-fordele ved at kunne bruge batteriet til både at strække dråberne og give et boost. Så der kan hentes noget her.

Men biltypen er i bund og grund mest rationel, når den konsekvent lades op, for eksempel hjemme om natten og måske også på arbejdspladsen, og hvis man endda i det daglige kan køre nærmest udelukkende på ren el.

SUV’en starter som udgangspunkt altid i eldrift. Hvis der lægges en rute ind i MMI-navigationssystemet, distribueres strømforbruget, så der er mest mulig kørsel på strøm, når man ruller på vejen inde i byen. Så der er noget på brændstof-fronten at hente her.

Styres med app

Bilen er koblet op på den såkaldte My Audi-app, hvor man kan se status på batteriet og for eksempel starte opladning eller klimaanlægget med varme eller nedkøling.

Begge plug-in-modeller har sportslige detaljer som S-line trim, sort optikpakke, matrix LED-forlygter og luftaffjedring.

Q7 TFSI e quattro-modellerne introduceres i Danmark i starten af 2020. Priser og udstyr kendes endnu ikke.

Q7-modellerne fik et facelift tidligere på året. Det omfatter nu plug-in versionerne, der altså nu kan fås i to motorvarianter. Foto: Audi
Når destinationen er tastet ind i MMI-navigationsanlægget, indstiller bilens system brugen af strøm, så den kører mest muligt på el i byområder. Foto: Audi
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Det bliver ved og ved…

I den nyeste spareplan i Aarhus på socialområdet fortsætter den nedadgående spiral med fornyet styrke. Høringsmaterialet slår fast, at der er gennemført mindst 20 procent besparelser over de seneste 10 år. Samtidig er det også en kendsgerning, at der på området for voksne med handicap eksempelvis er kommet 10-20 procent flere borgere med behov for støtte og hjælp. Det hænger ikke sammen! Lad os antage, at der kom 10 procent flere opgaver i borgmesterens afdeling, 10 procent flere børn og unge, 10 procent flere ældre osv. Ville svaret fra byrådet så være, at løsningen var at lave en besparelse på 20 procent? Næppe! Det vil det selvfølgelig ikke, fordi de opgaverne er vigtige – de mennesker, der skal modtage ydelserne fra kommunen, er vigtige. Anderledes ser det ud på det sociale område. Logikken er simpelthen en anden, ikke særlig logisk, men alligevel. Siden 2009 har der været den ene besparelse efter den anden, hvad enten det har været Aarhus Kommunes egne besparelser, eller det har været kommunerne i Midtjylland, der sammen har besluttet dem. Vi overdriver ikke, når vi siger, at det er mindst 20 procent, der er besparet i de forgangne 10 år. Det betyder selvfølgelig noget. Det betyder dårligere livskvalitet for de mennesker, der kunne have fået en ordentlig hjælp. Det betyder et langt dårligere arbejdsmiljø for de socialpædagoger, der skal levere et fagligt kvalificeret stykke arbejde. Man kan bare se på sygefraværets stigning i det seneste år. Jeg er desværre ikke overrasket. Det betyder også, at den store gennemstrømning af medarbejdere vil fortsætte og tage til, fordi det helt enkelt er umulige arbejdsvilkår, byrådet tilbyder sine medarbejdere. Manglende tilbud, kvalitet, evne til at leve op til krav fra socialtilsyn og andre, der vurderer kvaliteten på området. Så det ville klæde byrådet at behandle det sociale område som alle andre. Nemlig, at flere opgaver ikke udløser sparekrav, tværtimod. Byrådet er byråd for ALLE borgere i Aarhus! Det ville klæde byrådet at leve op til denne forpligtigelse.

Byudvikling

Politikere til 450 debatlystne århusianere til borgermøde: Aarhus vokser, om vi vil det eller ej

112

Mand vendte bil med anhænger på motorvejen

Danmark For abonnenter

Liste med banditter i habitter vokser til nye højder: - Flere handler groft uforsvarligt, end nogen havde forestillet sig

Østjylland

Se kampflyene over Aarhus: F16-fly i formation markerede jubilæum

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];