Annonce
Erhverv

Kæmpe stigning i udenrigstrafikken: Et år med uafbrudt vækst i Aarhus Lufthavn

Siden november 2017 er passagertallet i Aarhus Lufthavn vokset med 25 procent. Det skyldes blandt andet SAS' nye rute til München, der her er ved at tage passagerer ombord. Foto: Jens Thaysen

Siden november 2017 er antallet af passagerer i Aarhus Lufthavn vokset med 25 procent.

AARHUS: Opsvinget ser ud til at have bidt sig fast i Aarhus Lufthavn.

Her kan direktør Peter Høgsberg og hans folk nu bryste sig af 12 måneder med uafbrudt fremgang.

Siden november 2017 er antallet af passagerer i lufthavnen vokset med 25 procent.

En helt anden historie end årene efter 2012.

For det år var et annus horribilis for Aarhus Lufthavn: Luftfartsselskabet Cimber Sterling gik nemlig konkurs og slog dermed bunden ud af indenrigsruten til København.

Den rute var lufthavnens rygrad, så år efter år mistede Aarhus Lufthavn flyvehøjde. Lige frem til november sidste år.

Annonce

Passagertal

Så mange mennesker benyttede i 2017 de jyske lufthavne samt Københavns Lufthavn:

København: 29.1 millioner.

Billund: 3,4 millioner.

Aalborg: 1.5 millioner.

Aarhus: 372.000.

Midtjyllands Lufthavn (tidl. Karup): 146.000.

Udenrigsruter er vokset med 101 procent

Da begyndte det at gå den anden vej. Først med Ryanair og en ny rute til Gdansk som motor. Siden med et samarbejde med SAS og her i efteråret stemplede det britiske lavprisselskab, Easyjet, så ind i lufthavnen i Tirstrup med først en rute til Berlin og 2. november endnu en rute. Nu til lufthavnen Gatwick syd for London.

- Det er bare dejligt. Det er glædeligt at se, at vores arbejde med at skabe udvikling bærer frugt, siger Aarhus Lufthavns direktør, Peter Høgsberg.

Luftfartseksperten, ansvarshavende chefredaktør på check-in.dk, Ole Kirchert Christensen, anerkender det stykke arbejde, der er gjort i Aarhus Lufthavn.

- De må have gjort et godt stykke salgsarbejde. Og udviklingen ser ud til at fortsætte ind i 2019. For SAS har ikke skåret i ruter, men i stedet udvidet med ruter til Faro og til Rom. Der er ikke tvivl om, at det er flot, siger Ole Kirchhert Christensen.

Det er i den grad udenrigstrafikken, der bærer væksten frem. Passagertallet på udenrigsruterne er vokset med 101 procent.

Årsagen er især lufthavnens samarbejde med SAS, der mandag 9. april åbnede en base i Aarhus Lufthavn med nye ruter til München, Stockholm, Oslo, Nice, Mallorca og Split.

På to år har Aarhus Lufthavn mere end fordoblet rutenettet. I 2016 var der direkte fly fra Aarhus til ni destinationer. 1. november var antallet af rejsemål fra Tirstrup vokset til 24.

Færre flyver til København

Et af de rejsemål, der hænger med snuden, er den engang så afgørende indenrigsrute til København.

Her er der tale om et - ganske vist - beskedent fald på 0,6 procent.

Men Peter Høgsberg erindrer om, at før i tiden måtte mange mennesker rejse over København, når de skulle til Stockholm og Oslo - lufthavne, hvortil de i dag kan flyve direkte.

- Jeg tror ikke, at væksten stopper her. Vi er meget positive, og selv om vi ikke venter samme vækstrater som i år, så tror vi på vækst i både 2019, 2020 og 2021, siger Peter Høgsberg.

De første 10 måneder af 2018 har bragt lufthavnens passagertal op på 410.080. Dermed er der gode chancer for, at 2018 vil bringe det højeste passagertal siden 2012, da 484.664 passagerer benyttede lufthavnen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Annonce