Annonce
Klumme

Kære bilister: Jeg ved, I gør det i en god mening, men det er livsfarligt

En god gerning kan let udvikle sig til en farlig situation. Holder du tilbage for andre for at være flink, så skaber det en uvant situation, som dine medtrafikanter kan have svært ved at overskue. Grafik: Jens Nex


Guderne skal vide, at der er masser af rådden, hensynsløs ego-adfærd i trafikken. Derfor piner det mig også, at jeg nu problematiserer en bestemt opførsel, som faktisk viser overskud og bliver gjort i den allerbedste mening.

Men du ved, hvordan det er. Vejen til Helvede er brolagt med gode intentioner.


Annonce

Vi skal tilbage til en morgen i sidste uge. Klokken var 7.50 og jeg var på vej i skole med min syv-årige søn. Han på løbehjul, jeg på cykel.

Forestil dig en lidt større villavej med gennemgående trafik. Særligt om morgenen er der tryk på med mange biler og cyklister.

Min søn startede med at køre hen ad fortovet på venstre side af vejen. Jeg på min cykel endte ovre i højre side, og så holdt vi der og ventede på et hul, så han kunne krydse vejen og fortsætte hen ad fortovet i min side.

Som sagt var der en del biler, og efter et halvt minuts tid var en af dem (i min side) så venlig at stoppe, så min søn kunne komme over. Han satte straks af sted – og trillede næsten direkte ud foran en bil, der kom fra hans venstre side.




Det gik så stærkt, at jeg hverken nåede at råbe advarsler eller noget som helst, men heldigvis var bilisten årvågen og stod på bremsen.

Jeg forbandede først mig selv for ikke at være blevet på samme side som min søn og dermed have haft mulighed for at slå en klo i ham og holde ham på fortovet.

Men lige om lidt er han gammel nok til at tage turen alene og hvad så? Stop, start, død i en fart.


Problemet starter hos den venlige bilist, der stoppede.

Min søns reaktion var, at nu måtte han skynde sig over, eftersom en bilist var så sød at holde tilbage. Og drengen glemte selvfølgelig at se til venstre.

Det er en helt naturlig reaktion, som ikke kan bortforklares med manglende rutine i trafikken.

Jesper Bech Pedersen, journalist ved Jysk Fynske Medier. Foto: Morten Pedersen.

For mon ikke også de fleste voksne bilister har mærket det selvskabte pres, der opstår, når man pludselig bliver tilbudt en forlomme?

Der holder man i sin bil på en sidevej bag hajtænderne uden udsigt til at kunne komme ud før om mindst 20 biler.

Pludselig er der en medtrafikant, der holder tilbage.

Så! Hør, hov! Nu skal jeg dælme af sted, hele trafikken holder jo stille og venter kun på mig!

Så man sætter lettere febrilsk i gang, mens man forsøger at danne sig et overblik over, om der kommer nogen fra den anden side eller måske en cyklist på cykelstien.

Oftest går det jo heldigvis godt. Men jeg har selv prøvet, at en bilist kørte direkte ud foran mig, mens jeg var på cykel. Hun blev lukket ud af en venlig medbilist og overså mig på cykelstien, hvor jeg måtte klodse bremserne, så jeg næsten stod på hovedet ud over styret.

Det er en livsfarlig form for venlighed.


Nu er det efterhånden 18 år siden, jeg tog kørekort, og jeg kan ikke huske, hvorvidt der er regler for at standse midt i det hele, når man ikke eksplicit har vigepligt.

Det ved Dennis Lange til gengæld alt om. Han er jurist ved FDM, og han forklarer, at der lovgivningsmæssigt ikke er noget i vejen for, at man holder tilbage for en anden trafikant, der skal krydse vejen eller svinge til venstre.

Dog skal man altid sikre sig, at manøvren ikke er til fare eller ulempe for andre trafikanter, tilføjer han.

Ergo kommer det altså an på den konkrete situation.

- Dit eksempel viser tydeligt, hvorfor man som den part, der bliver holdt tilbage for, skal se sig for og sikre egen og andres sikkerhed. Blot fordi én holder tilbage, er det ikke sikkert, at de øvrige trafikanter gør det. Kan man ikke krydse/svinge sikkert, så må man vente – også selv om en anden trafikant holder tilbage, lyder det fra Dennis Lange.

Problemet er, at i hvert fald børn IKKE kan overskue situationen og derfor IKKE venter, til det er sikkert at krydse.


Så kære medbilister. Dejligt, at I har overskud til at give plads til andre. Bliv ved med det. Hensyntagen er en mangelvare i trafikken.

Men vær meget, meget varsom med at ”lukke folk over”. Især hvis de skal over i modsatte vejbane. Der er ingen, der dør af at vente lidt længere.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Analyse: De gamle og de handicappede blev lovet flere penge - den ene part må nøjes med en slatten redningskrans

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: 358 blev konstateret smittet det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Crop top frem for T-shirt: Aarhus-bar giver Asta en undskyldning

Navne For abonnenter

Stemmesluger, vagthund og motorcykelmand: Skandalehistorie fik den normalt højtråbende og sygdomsramte byrådspolitiker til at trække sig fra partiet

Debat

Den lange sang om et nyt, stort stadion: Endelig en sejr til AGF… men andre svære kampe venter

Aarhus

Fra blogger til butiksejer: Tobias har åbnet butik med brugt herretøj

Alarm 112

Travl nat for brandvæsenet: Flere containerbrande i Brabrand

Aarhus For abonnenter

Kollaps flår et blødende sår i Enhedslisten i Aarhus: - Jeg er mega-vred og oplever en åbenlys tillidskrise

Debat

Gymnasieelev blev overrasket på studietur: Vi har været respektløse

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv

Generationsskifte i sjette gear: Bilfamilie bygger nyt bilhus ud til Grenåvej

Danmark

En lugt af død bredte sig i kvarteret: - Naboerne spurgte, om jeg havde lig i drivhuset

Sport

Se videoen: 600 cykelryttere mindes Chris Anker Sørensen til cykelløb i Hammel

Aarhus For abonnenter

Flere føler sig til grin: Inge og Birgit er begge indkaldt til 'forundersøgelser' - i år 2027

Danmark

Ny bog er et forsvar for storbyen: - Større storbyer er vores bedste kort i kampen mod klimakatastrofen

Annonce