Annonce
Indland

Københavns nye metrolinje lukker ned de næste to uger

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Systemer i metroen i København skal opgraderes. Derfor er det nødvendigt at lukke Cityringen i to uger.

Søndag og to uger frem er det ikke muligt at køre med den nye metrolinje i København, Cityringen.

Metroselskabet annoncerede lukningen i december, og den skyldes, at de systemer, der styrer det førerløse metrosystem, skal opgraderes.

Det skal ske, inden endnu en ny metrostrækning - M4 - til stationerne Nordhavn og Orientkaj kan tages i brug.

De ændringer, der bliver lavet, skal gennemprøves ved testkørsler, og derfor er det nødvendigt at indstille driften på Cityringen, som også kaldes M3.

Der er et sammenfald mellem M3 og M4, da de kører på de samme spor, deles om de samme metrotog og i øvrigt deler styresystem.

Alternativet ville have været at lukke Cityringen hver aften og nat i seks uger, hvilket kunne have givet risiko for forsinkelser i morgentrafikken, og derfor er to ugers nedlukning ifølge Metroselskabet den mindst ringe løsning.

Mens Cityringen er lukket for passagerer, vil der være indsat ekstra busser, som kører fra de fleste af linjens stationer.

På de mest travle strækninger - blandt andet mellem Østerbro og Kongens Nytorv - vil busserne køre hvert fjerde minut.

Hver uge kører en million passagerer med metrotogene på Cityringen.

I forbindelse med lukningen ventes et tab af passagerindtægter på omkring 15 millioner kroner.

Cityringen åbnede i september, og linjen kører gennem Indre By, Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro.

Den nye strækning, som skal gå fra Københavns Hovedbanegård til Orientkaj, åbner til foråret 2020. Datoen offentliggøres i begyndelsen af året.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Biografgængere undrer sig over manglende evakuering: Men det var helt efter bogen, forklarer centerchef

AGF

AGF gik mål-amok i Farum

Leder For abonnenter

Kloge ord om vanddragen: Vent med at flytte den

Vanddragen synger nu på sidste vers på Store Torv, efter at Aarhus Byråd onsdag besluttede, at den skal fjernes fra torvet og formentlig erstattes med noget andet kunst på stedet. Tilsyneladende har beslutningen bred opbakning i befolkningen - på en afstemning på stiften.dk forleden stemte 60 procent af deltagerne for, at den skal væk. Så det giver ikke nogen mening at diskutere længere, om den skal blive stående eller ej. Den sag er afgjort. Til gengæld giver det masser af mening at se fremad og diskutere, hvad der skal ske med torvet, når 'Torvenes Brøndsløjfe', som Vanddragen rettelig hedder, er væk. Den diskussion startede så småt på byrådsmødet, hvor et par klarsynede politikere hævede stemmen. SF's Jan Ravn Christensen manede til besindighed og advarede mod, at Vanddragen bliver fjernet over hals og hoved og efterlader et stort hul i torvets belægning, som derefter skal repareres for igen at blive brudt op, når en ny udsmykning er klar. Dér har han en vigtig pointe. Det vil være spild af penge at fjerne Vanddragen, før noget nyt er klar. DF's Knud N. Mathiesen har også en pointe i, at det er uværdigt og uhensigtsmæssigt at gemme dragen væk i et depot. Så han slår til lyd for, at der med det samme findes en ny placering, hvor kunstværket spiller bedre sammen med omgivelserne, end det var tilfældet på Store Torv. Og at private bygherrer kunne tænkes at ville sponsorere en flytning til et nyt område, hvor de har gang i noget byggeri, er vel heller ikke utænkeligt. Så lad os følge deres gode råd og få gang i en proces, som både handler om at give Store Torv en indretning og noget kunst eller udsmykning, som kan give mere liv på torvet, samt finder et nyt og bedre sted til Vanddragen. Lad os straks komme i gang med at diskutere det. Knud N. Mathiesen nævner selv Aarhus Ø, som et oplagt sted til Vanddragen, men ville det ikke bare blive samme historie dér, som det var på Store Torv: at vinden spreder vandet ud over et større område. Måske et kommende torv eller grønt område på Godsbane-området ville være mere velegnet?

Annonce