Annonce
Biler

Kør din elbil med omtanke

En bil som Tesla Model 3 har funktionen ”Chill Mode”, der giver en mere civiliseret fremfærd fra for eksempel lyskryds trods mange hk. Foto: Christian Schacht
En elbil kræver omtanke at håndtere, hvis du ikke vil slide for meget på dæk og drivline, men også køre mest økonomisk og trafiksikkert.
Annonce

Det er ikke altid nok at have et gennemprøvet kørekort i handskerummet, hvis du er nybagt ejer af en elbil. Der er nemlig en række nye ting, som du skal forholde dig til.

En tysk undersøgelse fra dækproducenten Continental viser, at elbiler kan slide dækkene op til 30 procent hurtigere end på en konventionel bil. Det skyldes blandt andet, at bilerne slæber rundt på et tungt batteri og i nogle tilfælde har høje smalle lavfriktionsdæk, men ikke mindst ofte byder på et kraftigt moment.

Den norske Dinside.no beretter også om en Tesla-ejer, som skulle have nye sommerdæk efter 9000 kilometer, mens en ejer af BMW X5 plug-in-hybrid havde uforholdsmæssig meget slid på bagdækkene.

Tendensen med ekstra slid på elbiler er noget, som Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør på FDM’s blad, Motor, kan nikke genkendende til.

- Vi har ikke statistik for øget dækslitage på elbiler. Men det er noget, vi hører, at vores medlemmer oplever. Det er klart, at når man har en bil med vægt på måske to ton, der samtidig har et stort moment og måske lavfriktionsdæk, som vi ser på biler som BMW i3, så kan det give mere dækslid. Helt som på en konventionel bil med stor motor, siger Søren W. Rasmussen.

Bedre kørsel

Lær din elbil at kende. Det gælder især bilens køreprogrammer. Eco-mode giver mindre slid på dæk og trækaksler, mere trafiksikker kørsel og ikke mindst længere rækkevidde.
Annonce

Forskel på elbilerne

Der er dog klare forskelle fra traditionelle muskelbiler. Mange elbiler har nemlig et uforholdsmæssigt stort drejningsmoment, og de bliver ofte kørt at bilister, der måske aldrig har kørt elbil før. Her kan man komme langt ved at tænke sig om. Det handler både om, hvilken bil man har, og ens kørestil.

- Hvis du tager en Hyundai Kona Electric med den store batteripakke, som vejer 1700 kg og har 204 hk, så er der næsten tale om en GT-bil, når du kigger på motorkraften. Her kan der være nogle, som får et chok. I den anden grøft har vi en bil som VW e-Golf, der kører mere gelinde og nærmest kan køres som en almindelig Golf. Det kan også sætte sit præg på dæksliddet, siger Søren W. Rasmussen.

Vi har på redaktionen oplevet den klare forskel. Som et eksempel opleves momentet meget doseret i en bil som den nye elektriske Mazda MX-30, mens der er mere ketchup-effekt i en bil, som netop Hyundai Kona Electric. Derfor gælder det om at lære sin bil at kende. Et voldsomt moment - og dermed pludselig acceleration - kan nemlig være trafikfarlig, pointerer Søren W. Rasmussen.

Han peger på, at de fleste elbiler har køreprogrammer, hvor du for eksempel også kan finde et Eco-mode, hvor bilen ikke accelererer så hårdt. Hos Tesla er der i Model 3 også en såkaldt ”Chill Mode”, der betyder, at man kører mere stille frem i lyskryds.

- Nogle fremhæver det store moment, når de køber en elbil. Det slider dog ikke alene på dækkene, men også på trækakslerne, siger Søren W. Rasmussen.

Han har nogle klare råd:

- Brug køreprogrammerne og eco-indstillingen mest muligt. Det er godt for dæk og trækaksler, det er godt for trafiksikkerheden, og det er ikke mindst godt for rækkevidden, siger Søren W. Rasmussen, som ikke mener, at man skal være bekymret for at sidde og fryse.

Det kan nemlig som regel lade sig gøre at sætte bilen i Eco-mode, uden at man lukker helt ned for en vital del som aircondition eller klimaanlægget, fortæller han.

Han peger på, at det ikke kun er ejere af elbiler, som skal være mere opmærksomme. Rundtom i landet findes der mange elektriske låne- og lejebiler. Her kommer brugeren ofte direkte ind fra gaden og som helt ny elbilist. Her er der endnu større grund til at grundigt at bruge tid på at sætte sig ind i bilens funktion.

Hyundai Kona Electric i den største version med 204 hk har kræfter som en GTI-bil, og den skal behandles med respekt. Foto: Jens Overgaard
En BMW i3 er født med høje og smalle lavfriktionsdæk. Hvis du ikke kører med let speederfod, er de risiko for at blive slidt op for hurtigt. Foto: BMW
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Trods anbefalinger om det modsatte: Skole i Ry har sendt tre klasser på lejrtur

Annonce