Annonce
Aarhus

Køreklar: Letbane på Djursland næsten bygget færdig

De gule maskiner er næsten i Grenaa med master og ledninger til kørestrøm. Letbanen forventer, at den til februar kan teste og dokumentere, om systemet virker. Foto: Kim Haugaard

Grenaabanens gamle skinner er renoveret og master- og strømledninger næsten fremme i Grenaa.

DJURSLAND: Arbejdet med at bygge den 142 år gamle grenaabane om til en moderne letbane nærmer sig sin afslutning.

Banedanmark blev i september færdig med at renovere og gøre de 76 kilometer spor mod Grenaa klar til at tage imod letbanetog, der kan køre 100 kilometer i timen.

ASAL-konsortiet, der opfører letbanen, er tæt på at være færdig med at opsætte masterne med ledninger til kørestrøm.

- Vi er næsten fremme i Grenaa med anlægget, siger Aarhus Letbanes anlægschef, Jørgen Hansen.

Også de 14 omformerstationer, der skal omforme det offentlige elnets højspænding til de 750 volt jævnstrøm, som togene kører på, er på plads.

Jørgen Hansen forventer, at teknikerne i løbet af februar kan teste og dermed dokumentere, om systemet virker.

Annonce

Grundige tests

- Derefter skal sikringsanlægget bygges færdigt sammen med signalprogrammet og vores kommunikationsveje, siger Jørgen Hansen.

Når den sidste skrue er skruet i disse anlæg er letbanen i princippet færdig på strækningen mellem Lisbjerg og Grenaa.

Før letbanetoget kan få lov til at køre med passagerer, skal banen gennemtestes.

Den sidste test kaldes erfaringskørsel.

- Alle letbaneførere skal uddannes i at køre på den nye strækning. De skal vide, hvor signalerne står, hvor overkørslerne er, hvordan stationerne ser ud og hvor, oversigtsforholdene er specielt dårlige. De skal køre fuldstændig, som om de har passagerer med, fortæller Jørgen Hansen.

Det indgår også i testkørslerne, at man simulerer ulykker og farlige situationer. For eksempel en lastbil, der er gået i stå midt i en overkørsel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Leder For abonnenter

Hykleri: Mail-sagen giver et vigtigt indblik i dansk politik

”Det vil være godt, hvis Venstre vil være med til at tage ansvar.” Sådan lød det fra finansminister Nicolai Wammen fredag eftermiddag i forbindelse med forhandlingerne om udligningsreformen. Han sagde altså med andre ord, at Venstre ikke tager ansvar, fordi partiet vil i en anden retning end den, Socialdemokratiet har fået kritik for af talrige socialdemokratiske borgmestre i det meste af landet. Søndag aften og efter at både Nicolai Wammen, som står i spidsen for den kommunale udligningsreform, og indenrigsminister Astrid Krag havde kritiseret Venstre for Christiansborg-fnidder, landede en mail, som udstiller Socialdemokratiets hykleri. Mailen, der var sendt fra Socialdemokratiets presseafdeling, blev offentliggjort i Jyllands-Posten og viste, hvordan man har planlagt ”angreb på Venstre”. Det skal ske både i de traditionelle medier og på sociale medier. Mailen udstiller noget, vi godt vidste. Den giver et indblik i, hvordan politik fungerer, men problemet er, at det kommer lige efter en ordkløveragtig kritik mod Venstre i en så vigtig sag som udligningsreformen. Fnidder og ordkløveri er hverdag i politik, men åbenlyst hykleri er heldigvis ikke. Det bør have konsekvenser, når politikere gør ting, der er med til for alvor at skade demokratiet og som puster til politikerleden. Vi vil se, at S virkelig tager afstand og mener, at mailen ikke er noget ”der skaber et godt forhandlingsklima” om noget så vigtig som udligningsreformen. Ikke bare i en generel mail til alle partierne, som den Nicolai Wammen sendte mandag.

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Byudvikling For abonnenter

Det kan koste kommunen dyrt at sige nej til nedrivning af bevaringsværdige ejendomme

Annonce