Annonce
forside

Kørekortet er på vej som app til smartphone

Det lille plastikkort kan snart erstattes af en app, der kan downloades til din smartphone.

Inden for de næste to år vil det lyserøde plastikkort ikke nødvendigvis være klemt sammen mellem andre kort i pungen, men være tilgængeligt på en app.

Det oplyser Finansministeriet i en pressemeddelelse.

Kørekortet er dermed det første id-bevis, der bliver digitalt.

Hensigten er, at man slipper for at have legitimation andre steder end på sin mobiltelefon.

Og det giver god mening, fordi mange allerede bruger mobilen til at betale regninger i netbank eller se lønsedler i e-Boks, mener innovationsminister Sophie Løhde (V).

- I dag har de fleste en smartphone, og den er blevet en fast del af mange danskeres hverdag.

- Mobilen har nærmest erstattet pungen, og derfor giver det god mening at få kørekortet på mobilen, så det altid er lige ved hånden, siger Sophie Løhde.

Kørekortet bliver digitalt i form af en app, som man kan logge ind på ved at taste en personlig kode eller afgive et personligt fingeraftryk.

Appen vil ikke erstatte det fysiske kort, men være et supplement. Man vil altså stadig kunne bruge plastikkortet, hvis man har lyst.

Alligevel vil digitaliseringen af kørekortet få betydning for dem, der foretrækker at have et fysisk kort med i lommen.

Ifølge transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) tager det nemlig for lang tid at få behandlet sin ansøgning om kørekort, fordi det foregår manuelt.

- Derfor vil regeringen, ud over at gøre selve kørekortet digitalt, også se på mulighederne for at digitalisere ansøgningsprocessen, så det sparer tid hos både ansøgerne og sagsbehandlerne, siger ministeren.

Nyheden om, at regeringen vil gøre det muligt at tilgå kørekortet fra en app, kommer, få måneder efter at nøglekortet NemID blev digitaliseret.

Siden maj har det været muligt at erstatte det lille papkort med en app.

Dengang hentede omkring 200.000 mennesker appen inden for det første døgn.

Om det bliver det samme med det digitale kørekort, er dog ikke til at vide endnu. Appen forventes klar inden udgangen af 2020.

Fremadrettet forventer regeringen, at også andre id-beviser såsom for eksempel sundhedskortet skal være digitalt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Annonce