Annonce
Aarhus

Kører letbanen, er den forsinket eller helt aflyst? Passagererne savner informationer på stationerne

Masser af information om, hvornår næste afgang kører, men kan passagererne stole på informationsstandernes oplysninger? Ikke altid. Arkivfoto: Kim Haugaard
Det er ikke altid let at være pendler i Aarhus Letbanes tog. Trods fire officielle adgange til information er det ikke altid let at finde ud af om en kører, er forsinket eller aflyst. Aarhus Letbanes direktør erkender, at informationsniveauet kunne være bedre.

AARHUS/ØSTJYLLAND: Fredag, lørdag og igen mandag blev en lang række passagerer på Aarhus Letbanes strækning Grenåbanen efterladt frysende tilbage på perronen i uvished. Kører letbanen, er den forsinket eller helt aflyst, var nogle af de spørgsmål, de kunne stille sig selv - uden dog at få svar.

Passagererne har ellers i udgangspunktet hele fire forskellige oficielle adgange til informationer om trafikken på det østjyske letbanenet. Der er først og fremmest infoskærmene på perronen, lige som det er muligt at informere sig via app'en midttrafik live. De der ikke har adgang til smartphone kan i stedet benytte informationerne på Rejseplanen.dk eller Midttrafik.dk's trafikinfo.


Annonce

Der er nogle tog, som kører ifølge rejseplan, andre i midttrafik live, på stationen står, at de kommer om fem minutter, men så er de alligevel aflyst. Det er dybt frustrerende, fordi de forhindrer passagerene i at finde alternative.

Hans Michael Betsch, letbanependler og administrator i Facebook-gruppen 'Letbanens Passagerklub'


Så skulle det vel på i orden, skulle man mene. Men nej, for:

- Der er nogle tog, som kører ifølge rejseplan, andre i midttrafik live, på stationen står, at de kommer om fem minutter, men så er de alligevel aflyst. Det er dybt frustrerende, fordi de forhindrer passagererne i at finde alternativer, fortæller Hans Michael Betsch, der er daglig bruger af letbanen og administrator i Facebook-gruppen 'Letbanens Passagerklub'.

'Letbanens Passagerklub' er trods navnet ikke en officiel klub tilknyttet hverken Aarhus Letbane eller Midttrafik, men en privat klub, som Hans Michael Betsch blandt andet oprettede i frustration over det manglende informationsniveau, som passagererne udsættes for.

- Det er ikke let at bruge informationerne, når en siger noget og en anden siger noget andet.

Passagererne informerer hinanden

'Letbanens Passagerklub' fungerer samtidig som en femte mulighed for at indhente kvalificeret information for passagererne. Uden om de officielle kanaler bliver der mellem passagererne ofte delt informationer om letbanetogenes forsinkelser og aflysninger.

Passagertilfredsheden halter

Mandag eftermiddag oprettede Hans Michael Betsch, der er administrator Facebook-grupper 'Letbanens Passagerklub', der har lige under 1.000 medlemmer, en afstemning i gruppen om passagerernes tilfredshed eller mangel på samme.

Tirsdag morgen havde 111 afgivet deres stemme.

  • Langt hovedparten - nemlig 92 - mener at 'Informationsniveauet er helt utilstækkeligt'.
  • 14 mener, at 'Informationsniveauet er utilstækkeligt'.
  • 4 har svaret, at 'Informationsniveauet er helt utilstækkeligt'.
  • 1 har stemt på at at 'Informationsniveauet er helt tilstækkeligt'.
  • Ingen har foreløbigt svaret at at 'Informationsniveauet er tilstækkeligt'.

De oplysninger, der kommer i Facebook-gruppen, er oftest til at stole på. De er givet af passagerer, der enten sidder i et letbanetog eller befinder sig på en af stationerne - og er altså en form for primitiv 'real time' opdateringer, hvor en passager i eksempelvis Ryomgård kan fortæller passagererne på andre stationer, at toget er på vej, eller eventuelt er forsinket.

Ansvaret for at informationerne om letbanetrafikken når ud til passagererne, er delt mellem Midttrafik og Aarhus Letbane. Hos Aarhus Letbane er direktør Michael Borre godt klar over, at niveauet ind i mellem halter.

Informationsniveauet er ikke altid så præcist som i dette tilfælde. Foto: Henrik Lund

Han giver dog udtryk for, at det er blevet bedre, hvilket Hans Michael Betsch er enig i, men det har haltet i forbindelse med de seneste dages aflysninger og forsinkelser.

- Det er meget irriterende, det har ikke været godt nok - heller ikke her til morgen (mandag, red.). Jeg har lige talt med Midttrafik om, at det skal vi have løst, sagde han mandag morgen til Århus Stiftstidende.

Han fortæller endvidere, at der er blevet trappet op på informationsniveauet, og at det er hans indtryk, at det fungerer tilfredsstillende de fleste dage.

- Men de dage hvor der er mange og store problemer, mangler vi det sidste, før at det er godt nok. Det kræver tæt dialog mellem os og Midttrafik og det kan vi blive bedre til, siger han.

Annonce

Dialogen er gået i stå

Ifølge Hans Michael Betsch virker det ind i mellem som om, at Midttrafik endnu ikke helt har forstået, at der er forskel på forsinkelser i busserne og på en enkeltsporet letbanestrækning som Grenåbanen. På en enkeltsporet strækninger påvirker en forsinkelse af et tog alle de andre tog.

Hans Michael Betsch benytter flere gange ugentligt letbanen til og fra arbejde. Foto: Henrik Lund

Han har flere gange være i dialog med både Midttrafik og Aarhus Letbane.

- De har tidligere lyttet til os, men dialogen er gået lidt i stå - måske på grund af coronaen-epidemien, forklarer Hans Michael Betsch, der håber at dialogen snarest bliver genoptaget.

Århus Stiftstidendes tema om letbanen

I foråret 2020 bragte Århus Stiftstidende en serie på 14 kapitler om letbanens svære start, den ugennemskuelige økonomi og organisation samt muligheder og forhindringer ved fremtidige udvidelser. Vi har samlet alle artiklerne i et særtillæg for avisens læsere med abonnement på e-avisen.

TIllægget findes på e-avisen 28. oktober 2020.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiften finder historiens bedste AGF-spillere: Se nummer 31 til 40

Danmark

Ny smitterekord: Onsdagens coronatal er det højeste på et døgn under hele epidemien

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Pressemøde afledte frustration hos eventarrangør: Hvem skal betale for aflysninger?

Aarhus For abonnenter

Få overblikket: Her er det nye byråd og alle udvalgsposterne

Sport

Fodboldlegende er gået bort: Lars Høgh er død 62 år gammel

Kultur

Se video: Handy kronprins indviede nyt Sports- og Kulturcampus

DR-chef stopper efter sag om grænseoverskridende adfærd

AGF For abonnenter

Afsløring: Bjarke Ingels og adskillige verdensberømte arkitekter står i kø for at tegne det nye stadion i Aarhus

Sport

Bittert nederlag: Den russiske bjørn smækkede med poten

Østjylland

Se den vilde video: Flere hundrede krondyr krydser vejen foran Thomas' bil - nu tager folk på hjorte-safari

Vaccine tilpasset Omikron kan være klar til marts

Sport

Kendt forening lukker og efterlader sig pengegave: Her er modtagerne af overskudsformuen

Aarhus For abonnenter

Trukket ud af klasseværelset og trampet i hovedet: Volden er stigende og voldsom på Aarhus' folkeskoler

Alarm 112

53-årig mand måtte køre i grøften: Spøgelsesbilist kom ud af det blå

Annonce