Annonce
Danmark

Kørselsfradraget falder i 2020

De mange danskere, der kører mere end 24 kilometer på arbejde, vil få et mindre fradrag næste år.

Borgere, der kører langt i bil på arbejde eller til og fra arbejde, kan trække mindre fra i skat til næste år. Det fortæller Skatterådet.

Kørselsfradraget er et af de mest brugte fradrag og blev i 2018 brugt af omkring 1,1 millioner danskere.

- Satserne for både kørselsfradrag og befordringsgodtgørelse kommer til at falde en smule næste år.

- Det skyldes, at benzinpriserne forventes at blive lavere i 2020, og at bilerne fortsat kører længere på literen. Hertil kommer et fald i udgifterne til bilforsikringer, skriver formand for Skatterådet Hanne Søgaard Hansen i en meddelelse.

Hvor kørselsfradraget i 2019 lød på 1,98 kroner per kilometer mellem 25 og 120 kilometer vil det i 2020 lyde på 1,96 kroner. For kørsel over 120 kilometer lød det i 2019 på 99 øre per kilometer men falder til 98 øre i 2020.

For den såkaldte befordringsgodtgørelse, der tæller kørsel i egen bil, falder den fra 3,56 kroner per kilometer for de første 20.000 kilometer til 3,52 kroner. Over 20.000 kilometer falder den fra 1,98 kroner til 1,96 kroner.

Satserne falder, blandt andet fordi Skatterådet nu estimerer en benzinpris på 12,33 kroner i 2020, og at forsikringer og vedligeholdelse bliver billigere.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Alle tiders jul med pressefotograferne

Læserbrev

Parkering på fiskerihavnen. Er vi blot en stime gubbier i akvariet?

Det forekommer mig ret bizart, at to rådmænd offentligt diskuterer, hvem der mon er skyldig i den ene fejl efter den anden, samtidig med at vi borgere blot ser på cirkusset. Det var i ingens interesse, at parkeringsforholdene blev ændret på Fiskerihavnen. Men af en eller anden finurlig bureaukratisk grund ændrede man det uden argumentatorisk grund. Vi så det også med projekt Aarhus Folkepark, hvor der heldigvis blev oprettet borgergrupper mod indgriben i vores grønne områder. Burde det overhovedet være nødvendigt at oprette protestgrupper? Burde borgerdemokrati/-inddragelse ikke være en ren selvfølge? Heldigvis landede Lind Invest og Salling Fondene lidt ro på bølgen i akvariet. Men også her går det stærkt, og før vi fik set os om, hed projektet pludselig Kongelunden. Jo, demokratiets vej i akvariet vil ingen ende tage. Gubbierne svømmer konstant rundt og følger bare strømmen af fodringen fra oven. Det er, som om byrådets aktører i akvariet helt har glemt, at de er medaktører og skal varetage miljøet i vandet til gavn for alle. Det kunne være ønskeligt, at man lyttede noget mere til borgerne og stillede dem overfor flere valg, så det ganske enkelt var flertallet, der havde en sidste stemme, i forhold til om det skal være den ene eller den andens byudviklers forslag, der bliver realiseret i de forskellige enormt store projekter, der skal udvikle byen. Vi skal alle være her, og vi skal alle behandles med respekt.

Aarhus

Efter 15 timer: Stadig ingen spor af forældre til efterladte småbørn

Annonce