Annonce
Østjylland

Kabel gravet op: Web-butikker går i sort på Black Friday

Global Connect er Danmarks næststørste leverandør af internetfiberforbindelser. Det gik galt ved midnat fra centret i Stilling, da motorvejsarbejdere skød ned i et kabel ved siden af centret. Så det blev Black Friday for mange butikker. Foto: Scanpix

Et kabel ved motorvejen i Stilling er gravet op. Derfor er masser af web-butikker i Østjylland gået i sort på Black Friday, hvor hjemmesider er nede på den store handelsdag.

ØSTJYLLAND: En stribe netbutikker er gået i sort på årets største handelsdag, Black Friday, fordi vejarbejdere ved en fejl gravede et kabel op, som ramte datacenterleverandør Globalconnect i Stilling.

Det er hos Globalconnect, at mange østjyske web-butikker har deres hjemmeside "opbevaret".

- Vejarbejdere skød ned i vores kabel i forbindelse med, at der skulle nye autoværn op på motorvejen. 66 af vores kunder oplever problemer lige nu. Men mange har et redundant-system som reserve: Et parallelt system, så deres hjemmesider fortsat er oppe. Det var heldigvis ikke hele kablet, der blev gravet op, og vi håber på, at vi indenfor nogle timer er oppe igen. Vi arbejder på sagen, siger Mette Slesvig, der er vicepræsident for Network and Operation hos Global Connect.

Kabelbruddet skete ved midnat, men skulle i løbet af fredag formiddag være udbedret, så alle igen har fibernet fra leverandøren i Stilling.

Håndboldbutikken hshop.dk har normalt fredag formiddag allerede haft flere hundrede handler på en Black Friday. Men siden er ikke oppe at køre på.

- Det er noget rigtig rod faktisk. Det her er langt vores største dag overhovedet, der er slet ikke noget at rafle om. Så det må gerne snart komme op igen, siger medejer af hshop.dk, Henrik Rosenkvist, til TV2 Østjylland.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce